دستگاه‌های مختلف در زمینه حل مشکل کم آبی روستاها بسیج شوند

استاندار خراسان جنوبی در نوزدهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و نهمین کارگروه سازگاری با کم آبی استان خراسان جنوبی ، گفت: سایر دستگاه‌ها یا نیروهای مسلح هم بسیج شوند تا مردم در روستاها در فصل تابستان کمترین تنش آبی را داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی،" محمدصادق معتمدیان" با اشاره به اینکه آب به عنوان نیاز معیشتی حداقل درخواست مردم است ،خاطر نشان ساخت: حل این مشکل وظیفه ما مسئولان است و مطالبه مردم در این خصوص به حق است .

وی افزود: باید در قبال حل مشکل مردم احساس مسئولیت کنیم و به درک مشترک برسیم و بدانیم با افزایش دمای هوا مردم با تنش آبی مواجه می شوند.

معتمدیان گفت: ظاهرا مشکل کم آبی در روستاها عادی شده در حالی‌که باید دستگاه‌های مختلف در زمینه حل مشکل کم آبی روستاها بسیج شوند اما هیچ تحرکی از استانداری و شرکت آب و فاضلاب روستایی به عنوان دستگاه تخصصی مشاهده نمی‌کنم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سفرهای شهرستانی که برای مشاهده مشکلات از روستاها دارد، اظهار کرد: در سفرهای شهرستانی کمبود آب در روستاها مهمترین مشکل مردم است و مردم در روستاها نارضایتی زیادی از وضعیت آب شرب دارند.

وی گفت: با توجه به افزایش دما در تابستان امسال نمی توانیم هر اقدامی را براساس مقدار اعتبارات در دسترس انجام دهیم و باید تحت هر شرایطی حجم آبرسانی سیار به روستاها را افزایش دهیم تا بخشی از دغدغه مردم حل شود.

معتمدیان اظهار داشت: اگر در این خصوص نیاز به اعتبار است سازمان برنامه و بودجه با همکاری فرمانداری‌ها اعتبار مورد نیاز را تامین کند تا در این ۲ ماه تابستان حجم آبرسانی به روستاها افزایش داشته و چند برابر شود.

در ادامه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی جمعیت روستایی استان را بالغ بر ۳۱۵ هزار نفر و جمعیت شهری را ۴۵۴ هزار نفر عنوان کرد و گفت: در سه دهه اخیر مهاجرت از روستاها بسیار افزایش یافته است.

"حسین امامی" افزود: بر اثر دو دهه خشکسالی هزار و ۶۷۳ روستا در استان خالی از سکنه شده و آب قنوات نیز بسیار کاهش یافته است.

وی از وجود ۹۴۷ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان خبر داد و گفت: ۵۰ درصد این روستاها در پیک تابستانه کمبود آب دارند و با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه تغییرات بارندگی در استان در بیست سال گذشته روند منفی داشته است، گفت: مشکل استان این است که حجم عمده آب EC (هدایت الکتریکی یا میزان شوری آب) بالایی دارد که در بحث آب شرب و توسعه کشاورزی محدودیت ایجاد می‌کند.

امامی با بیان اینکه تقریبا ۷۰ درصد آب استان دارای EC بالای سه هزار است تصریح کرد: کسری مخزن منابع آب زیرزمینی استان در حال حاضر ۱۲۰ میلیون متر مکعب است که با اجرای برنامه های پیش بینی شده امید است این میزان در پایان سال به کمتراز۱۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه کارگروه سازگاری با کم آبی در راستای شورای حفاظت از منابع آب تشکیل شده است تا بتوانیم منابع آب زیرزمینی استان را به تعادل برسانیم، بیان کرد: امید است با این اقدام برای تامین آب پایدار استان دغدغه ای نداشته باشیم.

وی گفت: برنامه ریزی‌ها باید به گونه ای انجام شود که با اجرای طرح‌های سازگاری با کم آبی تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۸۳ میلیون مترمکعب و تا پایان برنامه هفتم توسعه ۲۳۳ میلیون مترمکعب صرفه جویی آب در استان داشته باشیم.

امامی ادامه داد: علیرغم کاهش دبی چاه‌های کشاورزی ولی سطح زیرکشت محصولات استان کاهش نیافته است ولی کشاورزان نیز در چند سال اخیر همراهی خوبی در زمینه مدیریت مصرف آب داشته اند.

وی اظهار کرد: در برنامه داریم ۷۸۴ روستا با جمعیت ۲۱۴ هزار نفر در برنامه کوتاه مدت و فشرده آبرسانی کنیم.

امامی با بیان اینکه ۵۰ درصدآب شرب استان باید تصفیه شیمیایی گران قیمت شود، گفت: کیفیت نامطلوب آب و شوری آن یک چالش جدی است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات