هرگونه ساخت و ساز در حاشیه رودخانه ها مستلزم دریافت استعلام از...

مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به این که جاری شدن سیلاب در رودخانه ها نشانه اهمیت رودخانه های شهری است، گفت: هرگونه ساخت و ساز در حاشیه رودخانه ها مستلزم دریافت استعلام از شرکت آب منطقه ای یزد است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، «محمدرضا عارف» در اولین جلسه شورای حفاظت شهرستان تفت در سال جاری که با حضور فرماندار تفت، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد و دیگر اعضای شورای حفاظت این شهرستان برگزار شد، با بیان این که  مفهوم بارندگی های نسبتا خوب سال جاری برون رفت از خشکسالی نیست، اظهار کرد: بررسی بارندگی ها در سال های گذشته نشان می دهد حتی اگر یک دوره خشکسالی داشته باشیم اثرات خشکسالی حداقل سه سال پس از آن هم دیده می شود .

وی با اشاره به این که علی رغم توزیع نامناسب بارش ها در استان یزد، بارندگی ها در اوایل فروردین ماه باعث جاری شدن سیل شد، افزود: این به گونه ای بود که حجم سیلاب رودخانه ده بالا در اثر بارش ۱۳۵ میلی متری حدود ۳.۴ دهم مترمکعب گزارش شده است .

مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای یزد با بیان این که سیلاب رودخانه ها نشانه اهمیت رودخانه های شهری است، گفت: به همین منظور و در راستای بررسی و کاهش خطرات جاری شدن سیل در رودخانه ها، دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای یزد مطالعه موردی و سراسری رودخانه ها را در دستور کار خود قرار داده است .

وی خاطرنشان کرد: بررسی رودخانه ها به اندازه ای جدی و مهم است که باید تا سال ۱۴۰۰ مطالعه موردی و سراسری رودخانه ها به پایان رسد .

وی لایروبی و پاکسازی رودخانه ها و ایجاد دیواره ساحلی را از دیگر اقدامات در دستور کار دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل یزد عنوان کرد و گفت: بحث رودخانه ها بسیار مهم است و از حساسیت بالایی برخوردار است بنابراین نیاز است تعاملات میان دستگاه های مختلف برقرار شود تا این اقدامات به بهترین شکل خود انجام شود .

عارف هرگونه ساخت و ساز در حاشیه رودخانه ها را مستلزم دریافت استعلام از شرکت آب منطقه ای یزد دانست و بیان کرد: این موضوع در سال های مختلف دائما مورد تاکید قرار گرفته است و اکنون نیز برانجام آن تاکید داریم .

فرماندار تفت نیز در ادامه با بیان این که بحران خشک سالی و کمبود آب همیشه وجود دارد، اظهار کرد: مدیریت منابع آب و صرفه جویی شرط اصلی گذر از سال های خشکسالی است .

وی با اشاره به این که در زمینه فرهنگ سازی مصرف منابع آبی خلاء وجود دارد، افزود: باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام شود تا بتوانیم با مدیریت و مصرف صحیح این منابع هم منجر به از بین رفتن منابع آبی نشویم و هم در کنار آن شاهد توسعه درست در بخش های مختلف باشیم .

این مسئول در پایان گفت: برای تحقق این مهم به همکاری همه دستگاه ها نیاز داریم زیرا فقط شرکت آب منطقه ای مسئول نیست بلکه همه دستگاه ها مسئول هستند .

گفتنی است در این جلسه گزارشی اجمالی از مصوبات شورای حفاظت از منابع آب استان ارائه شد و در ادامه نیز ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص سیمای آب شهرستان تفت به اقدامات حفاظتی و کارهای شاخص انجام شده در این زمینه اشاره شد .


لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای یزد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای یزد

    شركت آب منطقه‌ای یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات