احیای خانه‌های تاریخی در کاشان به یک فرهنگ تبدیل شده است

احیای خانه‌های تاریخی در کاشان به یک فرهنگ تبدیل شده است

سعید ابریشمی‌راد در نشست هم اندیشی با اعضای شورای اسلامی شهر همدان، با اشاره به پیشینه کاشان به عنوان خاستگاه و نقطه آغاز شهرنشینی در فلات ایران اظهار کرد: در حقیقت تمدن بشری مدیون مردمان خطه سیلک است و درامتداد این تمدن بزرگ، اوج شکوه هگمتانه در دوران هخامنشی مایه غرور هر ایرانی است.

وی در عین حال اذعان کرد: زمانی از شکوه تمدن سیلک و هگمتانه کاسته شد که فرآیند تولید دانش در این دو خطه قطع شد و تقلید جای آن را گرفت.

شهردار کاشان البته تاکید کرد: در این مقطع حساس تاریخی و در این سطح گسترده از ارتباطات می توانیم با همکاری یکدیگر شاهد شکوه پر فروغ این دو تمدن باشیم.

ابریشمی راد، در ادامه امر مرمت و باز زنده سازی را در حقیقت بازگشت به خویشتن دانست و گفت: ما در این جریان به دنبال احیا و زنده کردن ارزش های نیاکان خود هستیم.

وی با اشاره به ویژگی معماری های اصیل مانند معماری خانه های تاریخی در کاشان بیان کرد: رعایت اصل توازن، تقارن، توجه به اصول اقلیمی و محیط زیستی‌و... ارزش های والا در این گونه معماری ها بوده که مطابق با شاخص ها و متدولوژی های روز دنیاست.

شهردار کاشان تصریح کرد: این خانه ها در عین عاری بودن از تجمل، سرشار از زیبایی های بصری است و همچنین سازگاری با محیط زیست و اقلیم و به یک معنا «کیفیت زندگی» ملاک عمل و اصل کلیدی در معماری بوده است و نامیدن این مکان‌ها به خانه های امن اشاره به این مفاهیم اساسی در طراحی دارد.

ابریشمی راد با تقدیر از تلاش های مهندس محلوجی در دهه ۷۰ در احیای خانه های تاریخی کاشان عنوان کرد: شاید مردم در ابتدا به این اتفاق با تردید نگاه می کردند و فکر نمی کردند احیای این خانه ها روحی در کالبد بی جان محله ها و بافت بدمد و کاشان به واسطه باز زنده سازی این بناها به قطب معماری ایران تبدیل شود.

وی با یادآوری اینکه بیش از۶۰۰ خانه و اثر ارزشمند در کاشان وجود دارد که متجاوز از۲۵۰ مورد آن بازسازی شده است گفت: غیر از پنج مورد، بقیه خانه ها توسط مردم بازسازی شده است در حقیقت ما در این مسیر، مردم و مالکان اصلی شهر را متوجه این ثروت کردیم و الان این حرکت تبدیل به فرهنگ شده است.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری کاشان

    منبع خبر

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان یک شهرداری در شهر کاشان می باشد

      نظرات