گیلان فاقد توان تاب آوری در زمان بروز بحران

گیلان فاقد توان تاب آوری در زمان بروز بحران

در نود و سومین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شورای شهر رشت بیان شد:
گیلان فاقد توان تاب آوری در زمان بروز بحران
گیلان فاقد توان تاب آوری در زمان بروز بحران
در نود و سومین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت نسبت به فقدان زیر ساخت های لازم و عدم تاب آوری استان گیلان در مواقع بروز بحران انتقاد شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای رشت رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه در گذشته تفاهم نامه ای ما بین شهرداری رشت و جمعیت هلال احمر گیلان منعقد شد اظهار کرد: ستاد بحران شهرداری رشت چند سالی است که تشکیل شده و ریاست ستاد بحران با شهردار رشت است.
فاطمه شیرزاد با بیان اینکه انتظار می رود در نشست های ستاد بحران مدیریت شهری از دیگر دستگاه های مسئوول نیز دعوت شود افزود: متاسفانه موازی کاری ها موجب بروز مشکلاتی در این باره شده و امیدواریم با تعاملات بیشتر در راستای تقویت حوزه سلامت و مقابله با بحران های احتمالی اقدام شود .
وی سیل و زلزله را جزو عمده ترین حوادث غیرمترقبه دانست و گفت: ستاد بحران گیلان نیز در جریان وقوع سیل در ابتدای سال در کشور حضوری بسیار فعال داشته که قابل تقدیر است.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با تاکید بر اینکه یکی از وظایف مدیریت شهری در حوزه بحران افزایش تاب آوری است تصریح کرد: بنده معتقدم که گیلان در شرایط فعلی و در صورت بروز هر گونه بحران احتمالی فاقد توان تاب آوری است و باید در اسرع وقت نسبت به ایجاد زیر ساخت ها و بسترهای مناسب اقدام شود.
شیرزاد با استقبال از تشکیل خانه های هلال در رشت افزود: رشت فاقد سوله مناسب برای بحران است و یقینا تنها سوله موجود در سازمان آتش نشانی در زمان بروز بحران نمی تواند پاسخگوی شهر باشد.
وی با اشاره به اینکه ۶ پایگاه اورژانس در داخل ایستگا ه های آتش نشانی رشت مستقر هستند گفت: در حال حاضر ۱۴ ایستگاه آتش نشانی در شهر رشت مشغول فعالیت است و اقدامات لازم به منظور ایجاد دو ایستگاه جدید آتش نشانی نیز در حال پیگیری است.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با بیان اینکه پیشنهاد می کنم خانه های هلال را در ایستگاه های آتش نشانی و سرای محلات رشت مستقر کنیم بیان کرد: یقینا با این اقدام و با توجه به ارتباط تنگاتنگ حوزه ایمنی و سلامت و فرهنگ نتایج بهتری در این باره کسب می کنیم.
شیرزاد با تاکید بر اینکه ساخت سوله بحران در رشت یک اقدام بسیارضروری است افزود: چنین اقداماتی باید در شرایط مناسب اجرایی شود و پرداختن به این مسائل در زمان بروز بحران با مشکلات بسیاری همراه است.
وی با اعلام آمادگی حوزه مدیریت شهری پیرامون انعقاد تفاهم نامه با هلال احمر درباره راه اندازی خانه های هلال در رشت تصریح کرد: مدیریت شهری آمادگی خود را پیرامون انعقاد قرار داد بابت خانه های هلال در رشت اعلام کرده و تمام تلاش خود را به منظور اجرایی کردن این مهم طی یک ماه آینده به کار می گیریم.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را به منظور راه اندازی هر چه سریعتر خانه های هلال در رشت به کار می گیریم گفت: یقینا با راه اندازی خانه های هلال در رشت و گسترش آموزش های عمومی و تخصصی در محلات رشت به منظور بهره مندی از این آموزش ها در زمان بروز بحران شاهد کاهش آمار مصدومین و غیره خواهیم بود.
عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در حوزه آتش نشانی و ایمنی شهرداری رشت اقدامات خوبی در حال انجام است اظهار کرد: از آن جمله اقدامات می توانیم به تشکیل گروه آتش نشانان داوطلب اشاره کرد.
محمد حسن عاقل منش با بیان اینکه آموزش های لازم پیرامون آماده سازی شهروندان در زمان بروز حوادث و بحران های از طریق رسانه ها ارائه شود افزود: رسانه ها نقش مهمی در اطلاع رسانی این مهم دارند.
وی با تاکید بر اینکه در یک مقطع زمانی سالن چند منظوره آتش نشانی با این محوریت راه اندازی شد تصریح کرد: باید بررسی کنیم که آیا تجهیزات مورد نیاز در صورت بروز بحران از جمله برق اضطراری و غیره در این مکان مهیا شده یا نشده است.
عاقل منش با اشاره به اینکه تشکیل سوله های بحران باید در دستور کار قرار بگیرد افزود: این مهم نیازمند برنامه ریزی اصولی است.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری رشت در حال حاضر به واسطه مشکلات مالی با سیلی صورت خود را قرمز می کند گفت: علیرغم تمامی مشکلات باید تمام توان خودمان را به منظور رفع مشکلات به کار بگیریم.
معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به شروع فعالیت ستاد بحران شهرداری رشت اظهار کرد: ستاد بحران شهرداری رشت در سال ۹۲ با قالبی جدید فعالیت خود را آغاز کرد .
علی مقصودی با بیان اینکه با تشکیل این ستاد اقدامات مناسب در چرخه مدیریت بحران در دستور کار قرار گرفت افزود: در این راستا چهار کارگروه تحت عناوین اطلاع رسانی، سیلاب،آتش نشانی، امور متوفیان در شهرداری رشت تشکیل شد.
وی با تاکید بر اینکه با راه اندازی مرکز کنترل ترافیک در رشت نقاط مختلف رشت رصد می شود گفت: حدود پانزده دوربین در نقاط مختلف رشت نصب شده و از این طریق مناطق مختلف شهر را به منظور پیشگیری و کنترل هر گونه حوادث و بحران رصد می کنیم
مقصودی با اشاره به اجرای پروژه شبکه لوله گزاری روان آبهای سطحی در رشت بیان کرد: بالغ بر ۹۵ کیلومتر در راستای پروژه جمع آوری روان آبهای سطحی در رشت لوله گزاری شده و با این اقدامات بخش انبوهی از آبگرفتگی معابر و خیابان های رشت برطرف شد.
معاون خدمات شهری شهرداری رشت با بیان اینکه برای اسکان شهروندان در زمان بروز بحران مطالعاتی انجام شده است افزود: جانمایی سوله ها به منظور اسکان شهروندان در زمان بروز بحران در رشت انجام شد اما پس از آن با بروز مشکلات مالی در شهرداری رشت این موضوع به تعویق افتاد.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کارگروه امداد و نجات و اطفای حریق شهرداری رشت چندین تفاهم نامه با مراکز بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، سپاه و غیره منعقد کرده است اظهار کرد: از جمله شرح وظایف این کارگروه می توان به مباحثی از جمله آموزش های لازم در ارتفاع، ایمنی و آتش نشانی اشاره کرد .
بابک رمضانی با بیان اینکه نقش ستاد بحران در زمان بروز حوادث غیرمترقبه بسیار حائز اهمیت است افزود: در حال حاضر ۶ پایگاه اورژانس در ایستگاه های آتش نشانی مستقر بوده و این اقدام نیز در راستای تعاملات و تفاهم نامه ها اجرایی شده است.
معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۱۶۷ خانه هلال در این استان فعال است اظهار کرد: خانه های هلال نقش ویژه ای در پیشگیری از آسیب ها در زمان بحران دارند.
بهزاد پرستش با بیان اینکه در خانه های هلال گروه های امداد و داوطلب هلال احمر حضور دارند افزود:
از سال ۹۵ تا کنون بالغ بر یکصد خانه هلال تشکیل در روستاهای گیلان راه اندازی شده اما تا کنون این مهم در رشت مغفول مانده است .
وی با تاکید بر اینکه روستاهای بالغ بر دویست خانواده بر اساس دستور العمل در اولویت تشکیل خانه های هلال هستند بیان کرد: روستاهایی که داوطلب تشکیل این خانه ها هستند و جمعیت آنان کمتر از ۱۵۰ خانواده است نیز می توانند در این باره اقدام کنند.
پرستش به ترویج بشردوستی در این خانه ها اشاره کرد و گفت: انتظار داریم طی انعقاد تفاهم نامه ای ما بین شهرداری و هلال احمر این خانه ها در داخل محلات راه اندازی شود تا بتوانیم با ارائه آموزش های جامع نسبت به آگاه سازی مردم و کاهش تلفات ناشی از بروز بحران اقدام کنیم.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امکانات دولتی در مقابله با بحران های احتمالی محدود است اظهار کرد: آموزش به افراد بهترین روش در کاهش تلفات و مشکلات ناشی از بروز بحران است.
محمد رضا علیزاده با بیان اینکه کانون سلامت محله به یک پایگاه در محلات تبدیل شده است افزود: پیشنهاد می کنم طرح پایلوت خانه هلال در رشت از سرای محله معلم آغاز شود.
وی با اشاره به اینکه تعداد سرای محلات رشت محدود است گفت:می توانیم از ظرفیت مساجد رشت نیز در این راستا بهره مند شویم.
رئیس مرکز اورژانس شهرستان رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در حال حاضر ده پایگاه اورژانس در رشت مشغول فعالیت است اظهار کرد: این ده پایگاه در طول روز هر کدام بالغ بر یکصد ماموریت انجام می دهند .
مسعودجوبنه با بیان اینکه چالش سوله بحران در رشت وجود دارد افزود: در رشت ملکی که بخواهیم از آن به منظور ایجاد سوله بحران استفاده کنیم وجود ندارد .
مدیر عامل جمعیت هلال احمر گیلان نیزنیز در این جلسه با اشاره به اینکه استان گیلان جزو پنج استان نخست حادثه خیز در کشور است اظهار کرد: گسل های فراوانی در استان وجود دارد که متاسفانه زلزله تاسف بر انگیز رودبار نیز به واسطه وجود همین گسل ها رقم خورد.
مهدی ولی پور به ایجاد سونامی در دریای خزر اشاره کرد و گفت: بر اساس پژوهش های انجام شده در صورت وقوع زلزله ای بالغ بر ۶ ریشتر امکان بروز سونامی در دریای خزر وجود دارد.
وی تراکم جمعیت استان را یکی دیگر از ضرایب خطر پذیر دانستن استان گیلان دانست و افزود: ترافیک، تراکم پذیری ، آسیب های اجتماعی و غیره نیزو جزو دیگر خطراتی است که گیلان را تهدید می کند.
ولی پور با بیان اینکه سالمند بودن جمعیت گیلان یکی دیگر از مباحث قابل تامل در این باره است تصریح کرد: رشت به عنوان یک کلانشهر فاقد زیر ساخت های مناسب در این مقوله بوده و امیدواریم با اقداماتی از جمله ایجاد خانه های هلال در کنار ارائه آموزش عمومی و تخصصی در سطح محلات از بروز مشکلات در زمان بروز بحران بکاهیم.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر گیلان با تاکید بر انعقاد تفاهم نامه ای درباره مشارکت شهرداری رشت با هلال احمر گیلان به منظور تشکیل خانه های هلال در رشت افزود: تشکیل تیم امداد و نجات داوطلبین در محلات رشت و روستاهای اطراف از جمله اهداف خانه های هلال است.
در این جلسه با لایحه ساماندهی کودکان کار توسط خیرین و با مشارکت شهرداری رشت موافقت شد.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر رشت

    منبع خبر

    شورای شهر رشت

    شورای شهر رشت یک شورای شهر در شهر رشت می باشد

      نظرات