سد چم شیر گچساران ظرفیت ایجاد چهارده هزار شغل را دارد

نشست بررسی شرایط همکاری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در طرح های سد چم شیر و تعیین تکلیف محل آبگیر در بدنه سد، با حضور مدیرعامل و معاون ستادی شرکت آب و نیرو، دکتر تاجگردون، نماینده مردم شریف شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد و تعدادی دیگر از مسئولان، مدیران و کارشناسان، در سالن جلسات شرکت آب و نیرو، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، در این نشست، مهندس علی داودی مهر، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: عملیات اجرایی سد چم شیر در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و برنامه ریزی شده است که هرچه سریعتر نسبت به اتمام ساخت بدنه، آغاز فرایند آبگیری و ذخیره سازی سیلاب ها در آینده اقدام شود.
داودی مهر با بیان اینکه میزان سهم تخصیص استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان های گچساران و باشت از حجم مخزن در بخش صنعت و کشاورزی ۱۲۵ میلیون متر مکعب است و پیش بینی می شود که با بهره برداری از سد چم شیر،  چهار هزار شغل در بخش صنعت و ده هزار شغل نیز در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد.
وی تاکید کرد: با برداشت این میزان تخصیص آب کشاورزی حدود هشت هزار هکتار از اراضی دیم و مستعد کشاورزی این شهرستان ها و همچنین آب صنعت به ویژه صنایع بزرگی مثل نفت بصورت پایدار تامین می شود که سه تراز از بدنه جهت نصب آبگیر ها مورد توافق واقع شده است.
سد مخزنی چم شیر از جمله پتانسیل های ذخیره سازی، تنظیم و کنترل آب شناسائی شده در حوزه آبریز رودخانه زهره است و آب ذخیره شده در این مخزن می تواند در دشت های پایاب (لیراوی و حیات داود) و همچنین تامین حقابه ها و دشت های زیدون، هندیجان و سردشت در خوزستان مورد بهره برداری کشاورزی قرار گیرد.
شایان ذکر است که نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره در حال ساخت است که مطالعه احداث این سد در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای كهكیلویه و بویراحمد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای كهكیلویه و بویراحمد

    شركت آب منطقه‌ای كهكیلویه و بویراحمد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات