تمامی ۹ روستای منطقه کشاری سرباز دارای شبکه آبرسانی است

تمامی ۹ روستای منطقه کشاری سرباز دارای شبکه آبرسانی است

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در پی انتشار خبر حمله گاندو به دختر بچه روستایی اهل سیستان و بلوچستان، روابط عمومی آب و فاضلاب روستایی این استان ضمن اظهار هم‌دردی از وقوع حادثه، توضیحی را در این باره ارائه کرد.
در این توضیح تاکید شده،
تمامی ۹ روستای واقع در منطقه کشاری دارای شبکه آبرسانی بوده و آب آشامیدنی آنها از طریق مجتمع آبرسانی روستایی تامین می‌شود.
در این جوابیه آمده است: تعداد ۹ روستای منطقه کشاری در قالب یک مجتمع آبرسانی روستایی واقع در هفت کیلومتری روستای مولا آباد (چاه) با ۲۲۷ خانوار و ۸۵ اشتراک تامین آب می‌شوند.
در سال‌های قبل تمامی خطوط عملیات اجرایی شامل خطوط انتقال و شبکه توزیع و همچنین سامانه کلریناتور جهت بهداشتی نمودن آب مورد نیاز احداث شده و هم اکنون تمامی تاسیسات موردنیاز جهت آبرسانی به روستاهای مجتمع مذکور در مدار بهره‌برداری بوده و مردم شریف منطقه ‌از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند هستند.
به‌رغم وجود تاسیسات آب آشامیدنی برای تمامی مجتمع کشاری، متاسفانه برخی از ساکنان نسبت به دریافت اشتراک آب اقدام ننموده و آب شرب مورد نیاز آنها از طریق آبرسانی سیار تامین می‌شود که درخواست داریم مردم شریف روستاهای مذکور جهت دریافت انشعاب آب به اداره آبفار سرباز مراجعه کنند.
در حال‌حاضر شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان جهت آبرسانی به ۲۰۲۵ روستا در سطح استان، تعداد ۱۸ مجتمع بزرگ آبرسانی روستایی را با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد در حال احداث دارد که اجرای آنها طی سه سال اخیر افزون‌بر ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.
در این راستا می‌توان به مجتمع ۲۶۱ روستایی در دست اجرای تلنگ‌پلان و پیرسهراب شهرستان چابهار و قصرقند با حجم عملیات ۹۰۳ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع، بیش از ۲۱ هزار متر مکعب مخازن ذخیره با اعتبار هزینه شده حدود ۱۷۰ میلیارد تومان و ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی اشاره کرد.
پروژه آبرسانی ۲۸ روستایی مجتمع بندینی شهرستان کنارک برای جمعیتی حدود ۷۰۰۰ نفر از دیگر اقدامات در دست انجام است که با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد دارای حجم عملیاتی شامل ۲۲۵ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع به‌همراه  ۲۰۰۰ مترمکعب مخازن ذخیره است که اعتبار هزینه شده آن بیش از ۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
پروژه آبرسانی ۴۱ روستایی غرب و شرق بمپور یکی دیگر از پروژه‌های شاخص اجرا شده در این استان است که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حدود ۶۲ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد. این پروژه دارای حجم عملیاتی شامل ۵۶۷ کیلومتر خطوط انتقال شبکه داخلی و بیش از ۱۱ هزار متر مکعب مخازن ذخیره بوده که اجرای آن تاکنون بیش از ۷۵ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.
پروژه آبرسانی ۲۱۳ روستایی زیرمجموعه سد پیشین نیز با حجم عملیاتی ۱۴۵۰ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع و ۴۷ هزار متر مکعب مخازن ذخیره در دست اجراست که آب شرب مورد نیاز حدود ۱۴۴ هزار نفر را تامین خواهد کرد. این پروژه در حال‌حاضر با صرف حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اتمام آن به ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. به منظور تسریع در اجرای این پروژه قرار است در آینده ای نزدیک بخشی از عملیات اجرایی آن از طریق فاینانس اجرایی شود.
شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان طی سال‌های اخیر ۵۲۰ پروژه آبرسانی روستایی را در دست اجرا داشته که با این تعداد پروژه سالانه حجم عملیاتی شامل ۸۰۰ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه داخلی و ۲۰ هزار متر مکعب مخازن ذخیره و حدود ۸۰ حلقه چاه آب آشامیدنی حفر نموده و جهت تامین آب شرب جامعه تحت پوشش وارد مدار بهره‌برداری کرده است.
با مجموعه اقداماتی که طی سالیان گذشته از طریق این شرکت انجام شده شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی استان به ۶۳ درصد رسیده است که تنها طی دو سال اخیر حدود ۲ درصد شاخص مذکور ارتقا یافته است. همچنین در سال گذشته ۷۸۴ کیلومتر عملیات اجرایی لوله‌گذاری، احداث ۲۶ باب مخزن با حجم ۴۱ هزار و ۲۵۰ متر مکعب و ۸۷ حلقه حفر و تجهیز چاه انجام شده است.
در پایان یادآور می‌شود؛ این شرکت تعداد ۲۸ مجتمع شاخص آبرسانی دیگر را نیز در دست مطالعه داشته که از این تعداد ۱۰ مجتمع تکمیل و آماده اجرای تاسیسات است و تعداد ۱۸ مجتمع مطالعاتی باقی‌مانده را نیز در دستور کار دارد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات