لایروبی گرگانرود به کجا رسید؟

لایروبی گرگانرود به کجا رسید؟

لایروبی گرگانرود در حال حاضر لایروبی گرگانرود در اطراف شهر آق قلا آغاز شده اما لایروبی در محدوده شهر آق قلا بدلیل عدم دسترسی به حاشیه رود و همچنین عدم صدور مجوز قطع درختچه های گز بستر رود، آغاز نشده است.

به گزارش ایسنا، حدود ۵ ماه از سیل گلستان می گذرد، سیلی که بهار گلستانی ها را تلخ کرد. این سیل خسارات زیادی از خود به جای گذاشت که آمارها حاکی از ۴۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به مردم و زیرساخت های استان بود.

مسئولان مختلف دلایلی متعددی برای بروز این سیلاب ارائه دادند که در گفته های بسیاری از آنان، عدم لایروبی مناسب گرگانرود به چشم می خورد.

حال که چند ماه از فروکش کردن سیلاب می گذرد آخرین وضعیت لایروبی در گرگانرود را بررسی کردیم. سرپرست شهرداری آق قلا با اشاره به اینکه حدود ۱۰ کیلومتر از رودخانه گرگانرود در محدوده بخش شرقی شهر آق قلا قرار دارد، می گوید: با توجه به اعتبارات شهرداری آق قلا، عملا این حجم از لایروبی در توان شهرداری نیست.

نورمحمد صحنه که در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، با بیان اینکه لایروبی گرگانرود در اطراف شهر آق قلا توسط آب منطقه ای در حال انجام است، تصریح کرد: لایروبی در سمت غرب از روستای آق قبر به سمت آق قلا و در سمت شرق از مسکن مهر به سمت روستای یلمه خندان در حال انجام است.

وی با اشاره به همکاری آب منطقه ای در لایروبی گرگانرود در محدوده شهر آق قلا، گفت: در مناطق شهری به دلیل اینکه دسترسی به گرگانرود از حاشیه های این رود امکان پذیر نیست، لایروبی به روزهای آتی که ورودی آب گرگانرود به شهر آق قلا بسیار کم یا قطع می شود، موکول شد تا بیل های مکانیکی با ورود به داخل بستر رودخانه اقدام به لایروبی کنند.

سرپرست شهرداری آق قلا بیان کرد: جهت انجام لایروبی باید درختچه های گزی که به صورت خود رو در بستر گرگانرود رشد کرده اند، قطع شوند که این امر نیازمند اخذ مجوز از اداره منابع طبیعی شهرستان است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش داریم تا قبل از فصل بارندگی لایروبی این بخش را به پایان برسانیم، گفت: در حال حاضر نتوانستیم مجوز قطع درختچه های گز را از منابع طبیعی اخذ کنیم و پیگیر این موضوع هستیم.

صحنه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما پس از سیل در شهر آق قلا، رسوب گیری زهکش ها و جوی های آب در سطح شهر است. در این رابطه با توجه به تعداد کم نیروی انسانی، با رایزنی های صورت گرفته حضور نیروهای شهرداری گرگان را داشتیم که در حال حاضر با همکاری آنها در حال لایروبی جوی ها هستیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آق قلا در رابطه با موضوع عدم اخذ مجوز قطع درختچه های گز در بستر گرگانرود در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: لایروبی گرگانرود و قره سو بدلیل خطرات جانی و مالی مردم در اولویت شهرستان و استان قرار گرفته است. درختچه های گز به عنوان گیاهان خود رو و بومی منطقه و حائز اهمیت هستند.

رضا اورمز با بیان اینکه برخی از این درختچه ها در بستر گرگانرود رشد کرده اند، گفت: با توجه به شرایط و نیاز شهرستان، لایروبی حتما باید انجام گیرد ولی برای این کار باید از منابع طبیعی مجوز اخذ شود. در حال حاضر این کار مراحل اخذ مجوز و بازدید استانی را طی می کند و به محز اینکه نشانه گذاری انجام و پروانه قطع صادر شد، اجازه قطع این درختچه ها داده می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان نیز در جمع خبرنگاران در خصوص لایروبی گرگانرود، گفت: از حدود دو ماه قبل کار لایروبی رودخانه ها را حتی با توجه به اینکه ابلاغی هم در این رابطه به شرکت آب منطقه نشده بود، آغاز کردیم.

حسین دهقان با اشاره به آغاز لایروبی از اطراف شهر آق قلا، بیان کرد: در بخش های مختلف گرگانرود در محدوده شهرستان آق قلا تا به امروز حدود ۱۰۸ هزار مترمکعب لایروبی انجام شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان تصریح کرد: حجم کار بسیار زیاد است و انجام آن نیازمند زمان و اعتبار است. ما سیل را تنها در محدوده گرگانرود نداشتیم و در محدوده اترک و قره سو نیز شاهد سیلاب بودیم و لایروبی در اکثر سرشاخه های این رودها ضرورت دارد.

وی بیان کرد: طول رودخانه های استان ۲۷۰۰ کیلومتر است و حداقل ۱۸۰۰ کیلومتر از آن به ازای هر سه سال یکبار نیاز به لایروبی دارند که حداقل بودجه مورد نیاز برای انجام این کار ۱۰۰ میلیارد تومان است.

وی به آسیب سیلاب به حوضه قره سو هم اشاره کرد و گفت: در زمان سیلاب، انسداد مسیر رودخانه محمد آباد به گرگانرود را داشتیم که لایروبی این مسیر هم آغاز شده و تاکنون ۲۸ هزار متر مکعب لایروبی صورت گرفته است. در رودخانه قره سو نیز ۹۹ هزار مترمکعب لایروبی را در حال انجام داریم.

دهقان به احداث کانال قرنجیک قبل از شهر آق قلا اشار کرد و افزود: با استفاده از این کانال انحرافی می توان بخشی از سیلاب های احتمالی در گرگانرود را پیش از رسیدن به آق قلا، به شمال شهر و از آنجا به زهکشهای بخش غرب شهر هدایت کرد. این کانال با ۱۱۵ هزار مترمکعب خاکبرداری به اتمام رسید.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان خاطرنشان کرد: در هفته گذشته بخشی از اعتبارات ابلاغ شده و نیاز است که استان هم با توجه به اهمیت این مسئله، از محل منابع اعتباری استان نسبت به این موضوع توجه خاص داشته باشد.

دهقان یادآور شد: در سیلاب اوایل امسال، لایروبی اصلا پاسخگوی این حجم از آب نبود. در سیلاب های سال ۷۱ و ۹۱ که که حجم آب کمتر از سیل امسال بوده، اما باز هم آبگرفتگی شهر آق قلا اتفاق افتاد.

به نقل از ایسنا (کد خبر: ۹۸۰۴۲۹۱۵۱۳۵)

لینک اصل خبر در سایت مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد

    منبع خبر

    مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد

    مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد

    مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد یک سازمان دولتی در شهر مشهد می باشد

      نظرات