اتکاء به رویکرد اجتماع‌محور، اصلی‌ترین موضوع در  ...

اتکاء به رویکرد اجتماع‌محور، اصلی‌ترین موضوع در ...

اتکاء به رویکرد اجتماع‌محور، اصلی‌ترین موضوع در فرآیند بازآفرینی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری عصر امروز و در همایش «بازآفرینی؛ هم‌افزایی و هم‌آفرینی» ضمن تشکر از اهتمام استاندار خراسان رضوی در موضوع بازآفرینی، اظهارکرد: بازسازی و احیای بافت های فرسوده موضوعی اساسی است که در گذر زمان و در ۴ دهه اخیر بسیاری از شهرها و کلانشهرهای کشور درگیر آن بوده‌اند.

وی افزود: با همت و جدیت شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت شهری در اولین گام تشکیل سازمان بازآفرینی شهرداری با رای اعضای شورای شهر به تصویب رسید و اکنون شاهد فعالیت این سازمان هستیم.

حیدری با بیان اینکه مصوبه مذکور موجب شد تا بازآفرینی در شهرداری مشهد متولی مشخصی پیدا کند ، گفت: این در حالی است که طی دوره های قبل، متولی بافت های فرسوده شهری، در سطح یک کارشناس‌مسئول محدوده شده بود.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس تصریح کرد: ارتقاء این جایگاه و شکلگیری سازمان بازآفرینی با اختیاراتی گسترده و امکانات مناسب، موجب چابک‌تر شدن کارها و تسریع در پیشبرد اهداف خواهد شد تا امور مختلف در فضای بروکراتیک اداری شهرداری گرفتار نشوند.

حیدری تاکید کرد: تشکیل این سازمان به معنی عهده دار شدن تمام و کمال شهرداری برای فرآیند بازآفرینی و احیای بافت های فرسوده نیست چراکه این کار، بسیار سخت و سنگین بوده و همت و همراهی تمامی دستگاه های اجرایی ذی‌ربط، با محوریت استانداری خراسان رضوی و ستاد بازآفرینی استان را می‌طلبد تا قدمی اساسی و ماندگار در کنار یکدیگر برداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه در فرآیند بازآفرینی سه ضلع دولت، به معنای عام که شامل مدیریت شهری نیز می‌شود، مالکین و سرمایه‌گذاران نقش‌ها و وظایفی دارند، اظهارکرد: متاسفانه تا به امروز وظایف و رسالت هرکدام از این بخش‌ها مشخص نبوده و همین ابهام های موجود سبب شده تا در پیشبرد اهداف خود موفق نباشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: خوشبختانه به لحاظ ادبیات بازآفرینی خلاء و نقیصه‌ای نداریم و نشست‌ها، سمینار‌ها و ادبیات مورد نیاز در این زمینه تولید و توزیع شده ولی زمانی که وارد صحنه عمل شده‌ایم، به دلیل همین ابهام در نقش‌ها، توفیقی حاصل نشده است.

حیدری با اشاره به پیش‌بینی بیش از ۶۰ دفتر تسهیلگری در محلات هدف بازآفرینی، گفت: تکالیف و وظایف این دفاتر باید مشخص باشد تا پس از بازگشایی، مسیر روشنی پیش روی خود ببینند؛ از سوی دیگر وضعیت سرمایه‌گذاران و مالکین، اعم از مالکین خرد و کلان، دیده شود تا ترغیب به همکاری و تعامل شوند.

وی تاکید کرد: تجربه نشان داده که مداخله مستقیم گره‌گشای این مشکل نیست و باید به سیاست های اجتماع‌محور روی بیاوریم زیرا موفقیت در بازآفرینی در گرو اتکا به همین رویکرد است.

حیدری با بیان اینکه طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و قلعه های آبکوه و وکیل‌آباد مصداق های عینی مداخله تمام‌عیار هستند که شاهدیم پس از ۲ دهه موفقیتی در آنها حاصل نشده است، گفت: سرمایه‌های کلان و درامدهای ناشی از فروش اوراق مشارکت با سودهای بالا به تملک و خریداری زمین اختصاص یافته و پروژه‌ای هم به ثمر ننشسته چراکه از مشارکت مردمی غافل شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: تحقق رویکرد اجتماع‌محور الزاماتی دارد که اولین آن، منطق اقتصادی پروژه‌هاست؛ مطلوبیت مشارکت را همه ساکنان حتی مالکان خرد و سرمایه‌گذاران باید حس کنند و مشوق‌ها و تسهیلاتی در فرآیند صدور پروانه و ... پیش‌بینی کنیم.

حیدری اظهارکرد: با تکیه ظرفیت و مشارکت مردمی، در کنار تعامل و مشارکت تمامی دستگاه های دخیل میتوان موانع اداری را برطرف کرد و ساختاری راحت تنظیم نمود تا بتوان از این طریق گام های اساسی برای شهر مشهد برداشت.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در پایان اظهارامیدورای کرد تا بواسطه چنین جلسات و نشست‌هایی، وظایف و نقش های هرکدام از بخش‌های یاد شده تعریف شوند و برونداد آن، برداشتن قدم های ارزشمندی در جهت بازآفرینی شهر مشهد، که مبنای سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد، باشد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات