پرهیز از مجادله و حتی سکوت، برای توسعه و تضمین  ...

پرهیز از مجادله و حتی سکوت، برای توسعه و تضمین ...

پرهیز از مجادله و حتی سکوت، برای توسعه و تضمین منافع شهر و شهروندان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری، صبح امروز و در آغاز شصت و ششمین جلسه علنی شورا، ابتدا به ذکر مناسبت های هفته جاری پرداخت و در ابتدا با اشاره به روز جمعه، سوم مردادماه، مصادف با بیست و سوم ذی‌القعده، روز زیارتی امام‌رضا(ع)، اظهارکرد: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد باید تمهیدات لازم برای تسهیل در تردد خیل عظیم زائران در این روز را پیش‌بینی کند و تدابیر لازم اندیشیده شود تا مشکلی را شاهد نباشیم.

وی در ادامه گفت: این روز یادآور خاطره‌انگیزترین مراسم سیاسی و عبادی کشور یعنی برپایی نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت آیت ا... طالقانی است.

حیدری، مرحوم آیت ا... طالقانی را چهره‌ای مذهبی و دینی دانست که ضمن تعامل با بخش روشنفکری دینی، اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب را برگزار کرد و افزود: موضوع شوراها و بکارگیری و نقش‌آفرینی همه توده های مردمی برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری های محلی، یکی از نکاتی بود که پیوسته توسط این روحانی و مفسر قرآن مورد تاکید قرارداشت و بعد از تاکیدات ایشان برای تحقق این مهم در نماز جمعه مذکور، شاهد پیش‌بینی نظام شورایی در قانون اساسی بودیم.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس تصریح کرد: سبک و سیاق و منش مرحوم طالقانی در زمینه مواجهه با مخالفین و توجه به بعد رحمانی دین و جذب آنها یکی از اصلی‌ترین محورهای فکری ایشان بود؛ موضوع متقاعد سازی برای رسیدن به رفتار و عمل دینی به جای اجبار یکی از نکات اصلی است که مرحوم طالقانی در دیدگاه ها و رویکردهای خودشان توجه داشتند.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود به ۵ مردادماه، سالروز آغاز عملیات مرصاد اشاره کرد و گفت: چند روز پس از پذیرش قطنامه ۵۹۸، عراقی‌ها تهاجمی گسترده علیه مواضع ایران در جنوب کشور را آغاز کردند تا ضمن اشغال مناطقی از کشورمان، بهنگام مذاکرات پس از جنگ، برگ برنده‌ای در دست داشته باشند.

وی افزود: همزمان سازمان مجاهدین خلق نیز با حمایت های گسترده صدام از سمت کرمانشاه به کشور هجوم آوردند که طی این حملات، تعدادی از مردم بیگناه و بزرگان شهر اسلام‌‌آباد به شکل نامناسبی به شهادت رسیدند.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: در همین راستا برای مقابله با این حمله، عملیات مرصاد در تنگه چهارزبر شکل گرفت و با رشادت نیروهای رزمنده کشورمان، حرکت سازمان‌یافته آنها عقیم ماند.

حیدری با اشاره به یکشنبه، ششم مرداد ماه، روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش های فنی‌حرفه‌ای، گفت: موضوع کارآفرینی و ارتباط آن با توسعه اقتصادی، به ویژه در شرایط امروز ما، امری بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ در زمینه کارآفرینی، محور اصلی بحث اشتغال بوده و لذا توجه به کارآفرینی و کسب و کارهای نوین در شرایط موجود که با مشکل تحریم و کمبود منابع مواجه هستیم، می‌تواند راهبرد مناسبی باشد.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری در این جهت حمایت لازم را داشته و خواهید داشت، اظهارکرد: رویکرد شهرداری مشهد و به‌ویژه معاونت برنامه‌ریزی در بحث افتتاح مراکز نوآوری و کسب و کارهای نوین و حمایت از جوانانی که در این حوزه ظرفیت‌های بسیاری دارند، نشان دهنده عزم شورای پنجم و مدیریت شهری نسبت به مقوله کارآفرینی است.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه با گرامیداشت ششم مردادماه، روز ملی مهارت و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، گفت: به اذعان همگان، آموزش های رسمی ما ناکارآمد است و فارغ التحصیلان پس از اتمام دوره دانشگاه، برای کسب مهارت، روی به مراکز فنی و حرفه‌ای می‌آورند.

حیدری با بیان اینکه این اتفاق نشان از نقصی تاریخی در حوزه نظام آموزشی ماست، افزود: در اواخر دوره اصلاحات مقرر بود سازمان ملی مهارت زیر نظر رئیس جمهور شکل گیرد که متاسفانه بعد از این دولت، شکل‌گیری سازمان متوقف و خسارت بزرگی به کشور تحمیل شد.

وی تصریح کرد: بسیاری از جوانان ما عمر ارزشمند خود را برای کسب مدرکی در مراکز دانشگاهی صرف می‌کنند که عملا نیاز بازار کار را نیست و از سوی دیگر نیازهای بسیاری داریم که نیروی ماهر متناسب با آن تربییت نشده است.

حیدری با تاکید بر اینکه در حوزه مدیریت شهری و در بخش توانمندسازی مناطق حاشیه شهر، نیاز جدی به آموزش‌های مهارتی داریم، گفت: سازمان بازآفرینی می‌تواند ظرفیت‌ها و مهارت های جوانان، دختران و پسران و حتی مادران ساکن در محلات هدف خود را ارتقاء دهد و بواسطه این توانمندسازی اقتصادی، موجب توسعه و پیشرفت شهر شود.

وی افزود: شورای پنجم و مدیریت شهری حمایت لازم را از آموزش‌های اینچنینی داشته و خواهد داشت.

رئیس شورای شهر مشهد پس از تشریح مناسبت‌ها به برخی حواشی پیش آمده در روزهای اخیر پرداخت و اظهارکرد: این روزها با فضایی مواجه هستیم که برخی انسجام شورای پنجم و موفقیت مدیریت شهری در برنامه‌های راهبردی و اثربخش حوزه های مختلف برای اداره شهر را برنمی‌تابند.

حیدری افزود: مجموعه‌ای که در این شرایط دشوار اقتصادی با شتاب مناسبی در حوزه های عمرانی و پاسخگویی به نیازهای مردم در ابعاد مختلف تلاش می‌کند، بر خلاف اینکه که مورد حمایت قرار گیرد، از سوی برخی با استفاده از ابزارهای ناصواب تخریب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آگاه بودیم، شورایی که بر خلاف روال و انتظار جریان موجود در شهر، رای قاطعی از سوی مردم گرفته، حتما با موانع و مشکلاتی روبرو خواهد شد و پیش‌بینی هم کرده بودیم که پس از موفقیت در برنامه‌ها و شعارهایی که به مردم دادیم، عناصری که نوع نگاه و رویکرد آنها به مسائل، بیشتر جنبه های رقابتی و سیاسی دارد، برای تخریب و سیاه‌نمایی وارد عرصه خواهند شد و از ابزارهای مختلف در این جهت استفاده می‌کنند.

حیدری با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد پیوسته سعی کرده بخاطر مسائل شهر و توسعه آن، از ورود به فضاهای چالشی و تقابل پرهیز کند، گفت: درصورت تداوم این حرکت‌ها و رویه های ناصواب و استفاده از ابزارهای نامناسب، ما هم ابزاری مهم داریم، که مردم و نخبگان شهر هستند، حتماً با آنها وارد گفتگو خواهیم شد و از اهداف پشت پرده و حامیان این جریان سخن می‌گوییم چراکه معتقدیم مردم، به‌عنوان صاحبان اصلی شهر نقش محوری و اساسی دارند و بهترین قضاوت‌کنندگان هستند.

رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: نقد و برخورد منصفانه بدون شک نیاز مدیریت شهری است و موجب رشد و توسعه می‌شود ولی عده‌ای برای رسیدن به اهداف خود از ابزارهایی استفاده می‌کنند که با مبانی اخلاقی و انسانی ناسازگار است؛ در حالی‌که خود آنها بیشتر از هرکسی شعار اخلاق‌مداری را سرمی‌دهند و ادعای پایبندی به مسائل ارزشی و اخلاقی دارند.

حیدری گفت: در شرایطی که مدیریت شهری به صورت شبانه‌روزی برای توسعه شهر در حال تلاش است، از بزرگان و عناصر تاثیرگذار انتظار داریم اجازه ندهند فضای سازنده و تعاملی شکل گرفته در مشهد برهم خورد چراکه مردم متضرر خواهند شد.

حیدری با بیان اینکه شورای شهر مشهد از تمامی علاقه‌مندان به توسعه این شهر، با هر رویکرد و نگاهی استقبال می‌کند، گفت: گواه بر این مدعا، تشکل مجمع مشورتی ادوار شورای شهر مشهد است که دومین جلسه آن هفته گذشته برگزار شد.

وی با اشاره به حضور حداکثری اعضای ادوار پیشین شورای شهر مشهد در این مجمع، اظهارکرد: به اذعان همه عزیزان، شورای پنجم رویکرد توجه به مصالح شهر را پیش در پیش گرفته و در این مدار در حال حرکت است.

حیدری با بیان اینکه ۶ کمیته تخصصی، با دستورکارهای مشخص، در این مجمع شکل گرفته و مسائل شهر به صورت ویژه در آن طرح می‌شود، افزود: این اقدام، نقطه عطفی در فضای چندین ساله شورای شهر مشهد است.

رئیس شورای شهر مشهد اظهار امیدواری کرد که در سایه تعامل برای توسعه شهر تلاش کنیم و انرژی ها و ظرفیت هایی که توام با نقد سازنده می‌تواند در جهت اصلاح و سازندگی شهر باشد جای خود را به رفتارهای خلاف اخلاق و انصاف ندهد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات