ساماندهی سازمان های مردم نهاد

ساماندهی سازمان های مردم نهاد

دریکصد ونود وسومین جلسه رسمی شورای شهر مطرح شد؛

ساماندهی سازمان های مردم نهاد

شورای اسلامی شهر سمنان در یکصد و نود و سومین جلسه خود رسیدگی و ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد و تخصیص بودجه برای آن‌ها را تصویب کرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر سمنان ،سید مسعود سیادتی ضمن قرائت نامه یکی از سازمان‌های مردم نهاد  مبنی بر تخصیص بودجه گفت: دستگاه‌های دولتی باید از سمن‌ها حمایت‌های لازم را داشته باشند.

شهرداری مسکن دردها شده است

سیادتی ادامه داد: نهادهای دولتی به ویژه ارگان‌های فرهنگی کشور علاوه بر حمایت‌های معنوی باید در زمینه‌های مالی نیز پاسخگوی نیازهای سمن‌ها باشند.

رئیس شورای شهر سمنان با اشاره به اینکه شهرداری مسکن دردها شده است، تاکید کرد: شهرداری‌ها نباید پاسخگو نبودن این نهادها در مقابل سمن ها را جبران کنند.

وی با بیان اینکه حامی همه مباحث فرهنگی، شهرداری شده است، گفت: انجمن‌های عکاسی، هنری، نقاشی، خوشنویسی و ورزشی از سوی شهردای‌ها حمایت می‌شوند و جایگاه دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه معلوم نیست.

رئیس شورای شهر سمنان بیان کرد: متولی مباحث فرهنگی در کشور به طور دقیق مشخص نیست و این از بزرگترین معضلات است.

سیادتی از مسئول کمیسیون فرهنگی شورا خواست تا سازمان‌های مردم نهاد شهر سمنان توسط این کمیسیون شناسایی و نظام‌مند شوند.

وی بیان کرد: پس از این مرحله می‌توان با شناخت از سازمان‌های مردمی فعال و دغدغه‌مند، در اول هر سال برای آن‌ها بودجه‌ در نظر گرفت.

دستگاه‌های دولتی از سمن‌ها حمایت کنند

مهدی خراسانیان یکی از اعضای شورا با اشاره به ضرورت حفظ استقلال سمن‌ها گفت: خودگردانی و استقلال سازمان‌های مردم نهاد از اولویت برخوردار است اما در شرایط اقتصادی فعلی باید از این سازمان‌ها حمایت شود.

وی قدرانی از مسئولان و افرادی که در سمن‌ها فعالیت می‌کنند را یک ضرورت خواند و افزود: این افراد با کمترین هزینه‌ها از بسیاری نهادها بهتر کار می‌کنند.

خراسانیان بیان داشت: حمایت‌های مالی از سمن‌ها به صورت پایدار باید توسط همه دستگاه‌ها، شورای شهر و

برای سال آینده سمن‌ها بودجه تعیین شود

محمد همتی یکی دیگر از اعضای شورای شهر سمنان و رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان نیز با اشاره به اینکه طبق قانون صدور مجوز فعالیت سمن‌ها توسط فرمانداری باید انجام شود، گفت: تاکنون فرمانداری سمنان برای ۱۴۴ سازمان‌ مردم نهاد مجوز صادر کرده است.

وی با اشاره به ضرورت تعیین بودجه برای حمایت از سمن‌ها، ادامه داد: این سمن‌ها باید گزارشی از فعالیت‌های گذشته خود را به منظور جذب بودجه به کمیسیون فرهنگی شورا ارائه دهند.

وی با انتقاد از وضعیت فرهنگی حاکم در جامعه آن را نتیجه مشخص نبودن متولی اصلی دانست و گفت: مسائل فرهنگی و تربیتی در کشور قاعده مند نیست و این امر مشکلات بسیاری را به همراه داشته است.

سمن‌ها نبود فعالیت احزاب در کشور را جبران می‌کنند

محمد زحمتکش از اعضای شورای شهر سمنان نیز  بیان کرد: روزنه امید فعالیت و مشارکت‌های مردمی در کشور، سازمان‌های مردم نهاد است.

وی با انتقاد از فعالیت اندک احزاب در کشور گفت: سازمان‌های مردمی با ورود به بخش‌های مختلف و تخصصی، ضعف‌ها و کمبودهای عدم فعالیت احزاب را تا حدودی جبران می‌کنند.

وی سمن‌ها را تجلی نگاه مردم سالاری کشور عنوان و بیان کرد: سمن‌ها به عنوان سرمایه‌های اجتماعی در کشور باید مورد حمایت قرار گیرند.

این عضو شورا اضافه کرد: برخی از سمن‌ها با برخورداری از تخصص و توان کافی، برای برخی دستگاه ‌های دولتی نیز برنامه ریزی می‌کنند.

از فعالان سمن‌ها تقدیر شود

نائب رئیس شورای اسلامی شهر سمنان نیز با تاکید بر ساماندهی سمن‌ها گفت:  شورای شهر با همکاری نهادهای فرهنگی باید مسئولیت ساماندهی سمن‌ها را به عهده بگیرند.

عباس آلبویه اضافه کرد: سال آینده باید سمن‌های فعال شناسایی شوند و مشکلات آنان به منظور تقویت فعالیت‌هایشان، رفع شود.

وی تاکید کرد: آیین نامه اجرایی باید برای شناسایی و حمایت از سازمان‌ها تدوین شود.

بسیاری از سمن‌های مجوزدار، فعال نیستند

عباسعلی طالب بیدختی نیز از اعضای شورا گفت: بسیاری از سمن‌ها مجوز فعالیت را از فرمانداری کسب کرده اند اما فعالیت ندارند.

وی بیان کرد: زمانی که مباحث تخصیص بودجه به میان آید، بسیاری از سمن‌هایی که تا آن زمان خواب بوده‌اند هم درخواست بودجه می‌کنند.

این عضو شورا خواستار ایجاد راه حل‌های مناسب به منظور جدا کردن سمن‌های فعال از غیر فعال شد و گفت: کمیسیون فرهنگی باید برای تخصیص بودجه به سازمان‌هایی که در جامعه فعال و تاثیرگذارند، تدابیر لازم را بیاندیشد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر سمنان

    منبع خبر

    شورای شهر سمنان

    شورای شهر سمنان یک شهرداری در شهر سمنان می باشد

      نظرات