میقان نیازمند نقشه راه هدفمند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی: صنعت گردشگری تالاب میقان نیازمند نقشه راه هدفمند است تا هر فعالیت به صورت تعریف شده و با کمترین زیان دنبال شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما مرکز اراک،  زندیه وکیلی در کارگروه برنامه مدیریت جامع تالاب اراک گفت: صنعت گردشگری در تالاب میقان اراک نیازمند تعریف جامع است و هر اقدام گردشگری در این کانون زیستگاهی باید به گونه ای باشد که آسیب و پیامد مخربی نزند .

وی افزود: گردشگری شکل خاص و تعریف ویژه ای ندارد بنابراین باید نیاز گردشگران در منطقه به خوبی دیده شود و این مهم منوط به طرح جامع و همه جانبه نگر است .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: سند بالا دستی طرح تالاب میقان اراک به تصویب ملی و استانی رسیده است که در آن تکالیف همه ذینفعان از جمله محیط زیست، آب منطقه ای، جوامع محلی و منابع طبیعی دیده شده است .

زندیه وکیلی افزود: بارندگی مطلوب امسال استقبال گردشگران از تالاب میقان را افزایش داداما مسایلی وجود داشت که بهره برداری در این خصوص حداکثری نبود .

وی تصریح کرد: گردشگری تالاب میقان نقشه راه هدفمند می خواهد تا هر فعالیت به صورت تعریف شده و با کمترین زیان دنبال شود و ظرفیت اکولوژیک تالاب به خوبی رعایت شود؛ زونبندی دقیق یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید پایه گردشگری تالاب میقان باشد .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: برای داشتن راه دسترسی، آب آشامیدنی و بهره مندی از زیبایی های تالاب در پرنده نگری نیاز است که مشاور مطالعه عمیقی انجام دهد تا توازن منطقه برهم نخورد .

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی نیز گفت:  غلظت آب تالاب به دلیل نوع تغذیه مصنوعی از پساب افزایش یافته است و شکنندگی و حساسیت خاک بالا رفته است و احتمال آسیب به گونه های گیاهی منطقه وجود دارد و در نمونه گیری که از آب تالاب صورت گرفته برخی از گونه های گیاهی تحمل آب موجود را ندارند .

محمدی افزود: گردشگری به هیچ وجه تهدید نیست بلکه باید این فرصت را به صورت ضابطه مند پرورش داد و از مزایای متعدد آن بهره مند شد .

تالاب کویری میقان اراک با ۲۵ هزار هکتار وسعت در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم، میزبان ۱۴۰ گونه پرنده است .

استان مرکزی 2 هزار جاذبه تاریخی و گردشگری دارد که تاکنون 850 مورد از آنها در آثار ملی به ثبت رسیده است .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات