بازدید خبرنگاران از سد و شبکه احمدبیگلوی مشگین‌شهر

هشتم مرداد ماه سالجاری جمعی از خبرنگاران استان اردبیل از سد و شبکه احمدبیگلوی مشگین‌شهر که با تلاش شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در حال احداث است بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل، در این بازدید نماینده مجری طرح سد و شبکه احمدبیگلوی مشگین‌شهر اظهار کرد: عملیات احداث این سد از اوایل سال 90 شروع شده به طوری که تا سال 93 اعتبارات محدودی به این پروژه اختصاص یافت و 25 میلیارد تومان در این مدت برای سد هزینه شد.

هوشنگ خلفی‌زاده خاطرنشان کرد: این سد از سال 93 به بعد و از محل صندوق توسعه ملی اعتباری مناسب گرفته به طوری که خود سد در حدود 99.5 درصد و شبکه آن که به موازات سد در حال اجراست بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ظرفیت سد مخزنی احمدبیگلو را 27 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این سد با اهداف تامین آب شرب، صنعت و توسعه اراضی کشاورزی در مشگین‌شهر و همچنین احیای حقابه زیست محیطی احداث شده و در بهبود وضعیت معیشتی و ایجاد اشتغال مردم منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

خلفی‌زاده بیان کرد: این سد با طول تاج 530 متر و ارتفاع 64 متر عملیاتی شده به طوری که در مجموع برای سد و شبکه 214 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که هم اکنون نیز پشت این سد دو میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است.

وی ادامه داد: ما در سه تراز شرب، صنعت و کشاورزی آب این سد را تنظیم می‌کنیم به طوری که در اتاقی مجهز دریچه این سد باز و بسته شده و عملیات تنظیم سد به روش مدرن انجام می‌شود.

نماینده مجری طرح سد و شبکه احمدبیگلوی مشگین‌شهر با قدردانی از شرکت عمران مارون و هیدرومکانیک و همچنین شرکت ابزار دقیق آریا فن در اجرایی شدن این سد افزود: در حال حاضر خود سد با 99.5 درصد پیشرفت آماده بهره‌برداری است که در سفر رئیس جمهور شاهد افتتاح این پروژه خواهیم بود.

خلفی‌زاده تصریح کرد: برای کنترل سرریز سداحمد بیگلو سازه حوضی با ظرفیت ورودی 125 مترمکعب و خروجی 58 مترمکعب در ثانیه تعبیه شده تا تخلیه سیلاب‌های فصلی از این طریق انجام شود.

وی در مورد شبکه این سد نیز اظهار کرد: بیش از دو هزار و 35 هکتار از اراضی منطقه با بهره‌برداری از شبکه زیرپوشش آبیاری مدرن خواهد رفت که شبکه اصلی به همت شرکت آب منطقه‌ای و شبکه فرعی نیز به همت جهاد کشاورزی در حال اجرایی و عملیاتی شدن است.

نماینده مجری طرح سد و شبکه احمدبیگلوی مشگین‌شهر با بیان اینکه این شبکه به صورت ثقلی و همچنین به روش پمپاژ در حال اجراست، خاطرنشان کرد: عملیات لوله‌گذاری به اتمام رسیده و نیرورسانی نیز از پست نصیرآباد به طول 20 کیلومتر در حال عملیاتی شدن است که امیدواریم تا سفر رئیس جمهور 10 درصد باقیمانده کارها در شبکه سد احمدبیگلو به اتمام برسد.

خلفی‌زاده افزود: این سد جزو اولین سدهایی در کشور است که همراه با شبکه آن به همت نیروهای متخصص بومی عملیاتی و اجرایی می‌شود به طوری که ایران هم اکنون در عرصه سدسازی نه تنها به خودکفایی رسیده است بلکه دانش و فناوری خود را در این حوزه صادر کند.

وی به تلاش شبانه‌روزی عوامل اجرایی در احداث این سد و شبکه اشاره کرد و گفت: ما در سایه این تلاش و همت موفق شدیم تا یک سد باکیفیت همراه با شبکه آن را عملیاتی کنیم تا کشاورزان و روستانشینان منطقه از مزایای آن استفاده کنند.

سد احمدبیگلو و شبکه آن که از پروژه‌های آماده افتتاح برای سفر رئیس جمهور است از محل صندوق توسعه ملی عملیاتی و اجرایی شده است.

این سد با حجم ذخیره 27 میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی 19 میلیون مترمکعب جزو پروژه‌هایی است که با کیفیت عالی عملیاتی و اجرایی شده به طوری که با بهره‌برداری از این سد و شبکه آن اهالی منطقه به کشت و زرع آبی خواهند پرداخت.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای اردبیل

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای اردبیل

    شركت آب منطقه‌ای اردبیل یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات