ارتقای سطح کمی و کیفی ارائه خدامت در شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی

ارتقای سطح کمی و کیفی ارائه خدامت در شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی

در ابتدای این بازدید، نشست خبری با مهندس یوسف شمچی، معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی برگزار شد .

درصد برخورداری مردم آذربایجان غربی از خدمات آب و فاضلاب نسبت به میانگین کشوری بالاست

به گزارش خبرنگار پیام آبفا ، معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در این نشست خبری، با اشاره به وضعیت کلی خدمات رسانی شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی، گفت: کل جمعیت شهری آذربایجان غربی 2 میلیون و 219 هزار نفر است که از این تعداد، 2 میلیون و 214 هزار و 514 نفر، معادل 99.8درصد زیر پوشش خدمات آبرسانی قرار داند .

یوسف شمچی با بیان اینکه این رقم در سطح کشور 99.6 درصد است، یادآور شد: آذربایجان غربی از نظر برخورداری جمعیت ساکن در شهرهای استان، نسبت به میانگین کشوری 0.2 درصد بالاتر است .

وی با بیان اینکه 644 هزار فقره انشعاب آب در استان واگذار شده است، ادامه داد: 17 آزمایشگاه کنترل کیفی در استان، کیفیت آب شرب تولیدی و مصرفی را به صورت مکرر و منظم مورد رصد قرار می هند .

این مسئول میزان تولید آب در ارومیه را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: حداکثر مصرف آب شرب در ارومیه 2 هزار و 900 لیتر در ثانیه است که از این میزان آب مصرفی، یک هزار و 500 لیتر در ثانیه از طریق دو تصفیه خانه تامین و مابقی از طریق 40 حلقه چاه تامین می شود .

شمچی با اشاره به افزایش مصرف در فصول گرم سال، یادآور شد: در تابستان ها شاهد افزایش 30 تا 35 درصدی مصرف آب در ارومیه هستیم .

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در ادامه، درصد برخورداری جمعیت شهری استان را از شبکه جمع آوری فاضلاب 65.3 درصد عنوان کرد و افزود: این رقم در سطح و میانگین کشوری 50.8 درصد بوده و این ارقام نشان دهنده بالا بودن میزان بهره مندی از شبکه جمع آوری فاضلاب در استان است .

شمچی با بیان اینکه 371 هزار و 900 فقره انشعاب فاضلاب در استان واگذار شده است، ادامه داد: 10 واحد تصفیه خانه فاضلاب در مدار بهره برداری، است .

وی در پاسخ سوال خبرنگاران مبنی بر استشمام بوی نامطبوع در بخش از جاده شهید کلانتری ارومیه(شهرک صنعتی)، اعلام کرد: این بوی نامطبوع ناشی از پساب تصفیه خانه فاضلاب ارومیه نبوده و این بو به فاضلاب شهرک صنعتی ارومیه مربوط می شود و شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی برای رفع این بوی نامطبوع اقدامات قابل توجهی در دست اجرا دارد .

کیفیت آب شرب، خط قرمز شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی است

آزمایشگاه مرکزی شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی واقع در شهرستان ارومیه، از دیگر مقاصد مورد بازدید قرار گرفته خبرنگاران بود که مهندس سهراب طالبی، مدیر کنترل کیفیت و نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در محل این آزمایشگاه، با خبرنگاران دیدار داشت .

این مسئول در این دیدار در خصوص کیفیت آب شرب استان، گفت: آب شرب مصرفی استان آذربایجان غربی دارای استانداردهای بین المللی است .

وی با بیان اینکه آزمونهای کیفی آب، به صورت روزانه در 17 آزمایشگاه کنترل کیفی استان، مورد رصد قرار می گیرد، اظهار داشت: سالانه بیش از ۱۰۰ هزار آزمایش کیفی آب در استان انجام می گیرد .

این مسئول از سنجش آنلاین سطح کیفی آب در استان خبر داد و افزود: سنجش آنلاین و شبانه روزی کیفیت آب از طریق سنسورها سنجش لحظه ای رصد می شود .

طالبی با بیان اینکه کیفیت آب، یکی از خطوط قرمز این شرکت است، ادامه داد: به موازات آزمونهایی که بر روی آب شرب، توسط شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی انجام می گیرد، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان نیز سطح کیفی آب را رصد می کند .

مدیر کنترل کیفیت و نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی اظهار داشت: آزمایش فیزیکی، بیولوژی، میکروبی، ریزآلاینده ها، فلزات سنگین، سموم و آزمایش های مربوط به پارامتر رادیواکتیو از جمله آزمایش هایی عنوان کرد که برای تعیین سطح کیفی آب در استان انجام می گیرد .

وی با بیان اینکه کیفیت آب شرب شهرهای مختلف آذربایجان غربی از نظر کیفیت از بهترین آب های شرب جهان است، افزود: شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی به واسطه تولید آب با کیفیت، موفق به کسب استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ شده است .

طالبی با اشاره به اینکه این استاندارد یک استاندارد بین المللی است، گفت: جزو 10 استان برتر کشور از نظر کیفیت آب شرب تولیدی هستیم .

وی تجهیز آزمایشگاه های آب شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: اهتمام جدی برای تجهیزات آزمایشگاه های آب استان وجود دارد، به طوری که آزمایشگاه آب مرکزی ارومیه مجهز به دستگاه جذب اتمی با قدرت تشخیص بالا بوده و این در حالی است که در سطح کشور فقط 2 آزمایشگاه مجهز به این دستگاه هستند .

مطلوبیت میکروبی و کلر باقی مانده در آب شرب استان بهتر از میانگین کشوری است

خانم دکتر حاجیلاری رئیس آزمایشگاه های شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی نیز در این زمینه گفت: با توجه به اینکه آبهای زیرزمینی به دلیل بالا بودن مقدار املاح شاید از نظر زیباشناختی مورد پسند عموم مردم نباشد ولی اگر میزان املاح همین آبهای زیرزمینی از حد استاندارد تجاوز نکند، بهترین نوع آب برای شرب هستند .

دکتر حاجیلاری با بیان اینکه تعداد موارد نمونه برداری از آب شرب تولیدی براساس استانداردهای جمعیتی و ظرفیت مخازن انجام می گیرد، افزود: با توجه به اینکه آذربایجان غربی جزو استانهای صنعتی نیست، آلودگی آب به فلزات سنگین را نیز در استان نداریم .

وی با بیان اینکه کیفیت آب در منابع آبی استان نیز بالا است، اذعان داشت: مواد آلوده کننده آب استان در سطح بسیار پایین قرار دارند و همین امر سبب می شود منابع آبی تمیزتری نسبت به سایر استانهای صنعتی کشور داشته باشیم .

این مسئول شرایط آب و هوایی استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: علاوه بر اینکه شرایط آب و هوایی زمینه ای را فراهم آورده تا بتوانیم دسترسی خوبی به منابع آبی سالم تر داشته باشیم، بلکه در انتخاب منابع آبی نیز توجه ویژه ای داریم به طوری که منابع آب را از آبهایی انتخاب می کنیم که عاری از هرگونه سموم و مواد آلاینده باشد .

رئیس آزمایشگاه های شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی به سطح کیفی آب شرب شهرهای استان اشاره کرد و افزود: آب شرب مصرفی شهروندان استان از نظر مطلوبیت کلر باقی مانده 99.98 درصد و از نظر مطلوبیت میکروبی 100 درصد است و در هر دو این شاخص ها از میانگین کشوری بهتر عمل کرده ایم .

خودکفایی تصفیه خانه آب شماره 1 ارومیه در تامین برق مصرفی

نیروگاه برق آبی مستقر در تصفیه خانه آب شماره یک ارومیه یکی از بی نظیرترین طرح هایی است که به دست مهندسان انرژی شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی راه اندازی شده است، به طوری که در ساخت این نیروگاه برق آبی از سیستم بومی و سیستم کنترلی کاملا اتوماتیک استفاده شده است .

این نیروگاه که توان تولید 300کیلووات برق را دارد، به روش سیستم معکوس و استفاده از الکتروپمپ ها احداث شده به طوری که تلاش شده تا از استهلاک انرژی آب ورودی که به میزان 500 لیتر در ثانیه است، جلوگیری شود و این انرژی برای تولید برق مورد نیاز تصفیه خانه آب شماره یک ارومیه، مورد بهره برداری قرار گیرد .

خانم مهندس نائبی ، مدیر انرژی شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در این زمینه به خبرنگاران گفت: با توجه به اختلاف ارتفاع تصفیه خانه آب شماره 2 با تصفیه خانه آب شماره یک ارومیه و از سوی دیگر فشار آب ناشی از این اختلاف ارتفاع، بنا شد تا فشار آب در ورودی تصفیه خانه کنترل شود که با احداث این نیروگاه برق آبی توانستیم به جای استهلاک نیروی آب، از آن در راستای تولید برق بهره بگیریم .

خانم نائبی با بیان اینکه این نیروگاه کار خود را از سال 94 آغاز کرده است، اذعان داشت: براساس برآورد اولیه و با استفاده از تجهیزات خارجی، هزینه احداث این نیروگاه یک و نیم میلیارد تومان بود ولی در قالب ایده نو و خلاقانه و با بهره گیری از سیستم معکوس از الکتروپپمپ ها استفاده شد تا بتوانیم از انرژی آب در راستای تولید برق بهره ببریم .

وی در ادامه به توان تولید این نیروگاه اشاره کرد و گفت: نیروگاه برق آبی، توان تولید 300 کیلووات را دارد و این در حالی است که برق مصرفی تصفیه خانه آب شماره یک ارومیه 150 کیلووات است و طبق تفاهم نامه ای که به شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی منعقد شده، مازاد تولید برق این نیروگاه را وارد شبکه برق استان می کنیم .

راه اندازی سیستم GIS در 22 شهر استان آذربایجان غربی

در ادامه این تور رسانه ای، مرکز پایش و راهبری تاسیسات شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی بازدید قرار گرفت .

این مرکز پایش که به صورت کاملا مانیتورینگ و کنترل از راه دور هدایت می شد، بیانگر نوعی تحرک و پویایی در بدنه خدمت رسانی شرکت آب و فاضلاب شهری استان بود .

به گفته مدیر انرژی شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی، تاسیسات آب و فاضلاب شهرهای مهاباد، تکاب، چهاربرج  میاندوآب، ارومیه، پلدشت از طریق این سیستم به صورت لحظه ای پایش می شوند و اتصال شهرستان شاهین دژ به مرکز مانیتورینک نیز در دست اقدام است .

نائبی، راه اندازی سیستم GIS در 22 شهر استان آذربایجان غربی را از دیگر اقدامات این شرکت در بخش فن آوری اطلاعات عنوان کرد و افزود: کلیه اطلاعات مربوط به شبکه آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی، در این سیستم کاملا قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه از طریق این سیستم، مديريت و فرماندهي آب، از راه دور امكان پذير شده است، اضافه کرد: اين سامانه از مجموعه سامانه هايي است كه مديريت آب شهر را قادر مي كند در زمينه هاي كمي، كيفي و كاهش مصرف انرژي كمك كند كه اين امر سبب كاهش زمان رسيدگي به حوادث و اتفاقات در سطح شهر مي شود .

راه اندازی مرکز 122، زنجیره خدمات رسانی شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی را تکمیل تر کرده است

بازدید از مرکز ارتباطات مردمی شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با شماره تلفن 122، از دیگر برنامه های تور رسانه ای بود .

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در این ارتباط به خبرنگاران گفت: مرکز سامانه 122 برای اولین بار در سطح کشور و در آذربایجان غربی راه اندازی شده است تا زنجیره خدمات رسانی این شرکت با ایجاد این مرکز تکمیل تر شود .

مهندس  رفیع آذر، مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با بیان اینکه به طور متوسط روزانه 700 تا 800 تماس با این مرکز انجام می گیرد، افزود: از این تعداد تماس، تقریبا روزانه 150 مورد منجر به عملیات می شود .

وی با بیان اینکه سه مرکز سامانه 122 در استان فعالیت دارد، اعلام کرد: این مراکز در ارومیه، خوی و مهاباد مستقر هستند ولی مرکز ارومیه این توانایی را دارد که پاسخگوی تمام مشترکان استان باشد .

این مسئول با بیان اینکه این سامانه به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به مشترکان است، تصریح کرد: مدت زمان رسیدگی به اتفاقات آب و گزارش هایی که به مرکز 122می رسد، متفاوت بوده به طوری که رفع خرابی در شبکه خانگی کمتر از نیم ساعت و رفع خرابی در شبکه و خطوط اصلی نیز در کمتر از یک ساعت رفع می شود .

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با بیان اینکه شهروندان می توانند هرگونه مشکل و اتفاقات شبکه آب و فاضلاب را به شماره تلفن 122 در میان بگذارند، تا در کوتاه ترین زمان ممکن به درخواست آنها پاسخ داده شود، یادآور شد: متاسفانه شاهد هستیم با بروز هر گونه خرابی یا اتفاق در شبکه آب، مردم اقدام به فیلمبرداری کرده و آن را از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، این در حالی است که انتشار تصاویر کمکی به وضعیت موجود نخواهد کرد و لازم است شهروندان بلافاصله با مرکز 122 تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند تا علاوه بر رفع مشکل، از هدر رفت آب و یا عواقب بعدی ناشی از این مشکل جلوگیری شود .

مهندس رفیع آذر خاطرنشان کرد: روزانه 350 تا 370 نفر از نیروهای خدماتی این مرکز در صورت بروز خرابی در شبکه آب و فاضلاب شهری، اقدام به ارائه خدمات می کنند .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی

    شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی

    شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی یک شرکت در شهر ارومیه می باشد

      نظرات