برخورد با احتکار‌ آهن و کنترل بازار توسط اصناف

برخورد با احتکار‌ آهن و کنترل بازار توسط اصناف

www.BanaNews.irبه دنبال تغییراتی که در هفته‌های اخیر در بازار فولاد کشور رخ داد، مسوولان نیز در این خصوص موضع‌گیری‌های جدی داشته‌اند که در آخرین اظهارات صورت گرفته، مهدی غضنفری سرپرست وزیر صنایع از تامین آهن مورد نیاز مسکن مهر از طریق واردات خبر داد. علاوه بر این، ستاد تنظیم بازار نیز در آخرین جلسه راهکارهای تنظیم بازار فولاد را ارائه کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) معاون اول رییس‌جمهور در جلسه ستاد تنظیم بازار با تاکید بر ضرورت تداوم نظارت و پیگیری‌ها برای کنترل و تنظیم بازار اظهار کرد: تنظیم بازار باید به گونه‌ای باشد که هم از گرانفروشی و سوءاستفاده‌ها جلوگیری شود و هم تولید‌کنندگان و فروشندگان به یک سود معقول و متعارف برسند.

محمدرضا رحیمی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به برنامه‌های دولت برای واگذاری وظایف اجرایی تنظیم بازار به اصناف و بخش خصوصی گفت: بازار باید به‌وسیله اصناف کنترل شود و اگر اصناف و بخش خصوصی با تمام ظرفیت وارد عمل شوند، به زودی بخش عمده‌ای از امور کنترل بازار توسط آنها اداره خواهد شد.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم تقویت بازرسی و تشدید نظارت بر وضعیت بازار، خواستار برخورد با سوءاستفاده‌گران و کسانی شد که برای دستیابی به سود بیشتر اقدام به احتکار برخی کالاها می‌کنند.

در این جلسه در خصوص تصمیمات جلسات کمیسیون تخصصی کارگروه کنترل بازار تصمیم‌گیری شد و موضوعات مختلفی مانند ملاک تشخیص میزان گرانفروشی، نحوه قیمت‌گذاری کالا و خدمات در سال ۹۰، راهکارهای تنظیم بازار فولاد و تعیین عوارض صادراتی برخی محصولات مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت.

تلاش برای ایجاد تعادل در بازار فولاد

در همین حال سرپرست وزارت صنایع و معادن نیز همچنین درباره دلایل افزایش قیمت فولاد و آهن در روزهای گذشته با بیان اینکه در خصوص این محصول نیازمند عرضه بیشتر هستیم، گفت: برخی شرکت‌های فولادی با عرضه بیشتر، سبب متعادل‌ شدن قیمت آن شدند. وی از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده برای مقابله با گران شدن قیمت فولاد را تامین فولاد مورد نیاز مسکن مهر از سایر منابع تامین برشمرد.

غضنفری افزود: مسوولان مسکن مهر تصمیم گرفته‌اند با کمک بخش خصوصی مرتبط در امر فولاد، نیاز خاص خود را از طریق واردات تامین کنند که در صورت اجرای این برنامه‌ها، عرضه با تقاضا هماهنگ شده و قیمت‌ها باز هم کاهش می‌یابد.

با تثبیت قیمت موافق نیستیم قیمت‌ها باید اصلاح شود

در همین حال مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنایع نیز با اعلام این خبر که در حال حاضر موضوع تعدیل قیمت تمام شده برخی صنایع معدنی از جمله فولاد توسط سازمان حمایت در حال بررسی است، در مورد انتقاد برخی صنعتگران نسبت به تاخیر سازمان حمایت در تصمیم‌گیری برای تعدیل قیمت تمام شده محصولاتشان اظهار داشت: نباید انتظار داشت همه کارها یک‌شبه انجام شود.

محمد فاطمیان در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: ما با تثبیت قیمت‌ها موافق نیستیم و قبول داریم که اصلاح قیمت‌ها باید انجام شود؛ زیرا قیمت تمام شده محصولات شامل موارد مختلفی مانند دستمزد، هزینه انرژی، حمل و نقل و تامین مواد اولیه می‌شود که هرگونه تغییری در این موارد بر بهای تمام شده کالا اثرگذار است.

فاطمیان تصریح کرد: بررسی اصلاح قیمت‌ها همواره وجود داشته و در حال حاضر نیز با توجه به اجرای قانون هدفمندی ضرورت انجام این کار بیشتر است. به گفته وی، در حال حاضر تمام تولیدکنندگان، قیمت تمام شده محصولات خود را به وزارت صنایع و بازرگانی اعلام کرده‌اند تا فرآیند بررسی قیمت‌ها انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در مورد میزان درصد افزایش قیمت فولاد بخش خصوصی شخصا رهاوردی ندارم، در مورد افزایش قیمت فولاد بخش خصوصی با بیان اینکه قیمت تمام شده کالا‌ها مدام در حال تغییر است، اظهار داشت: قیمت تمام شده در واحدهای صنعتی با یکدیگر متفاوت است و در این زمینه، تکنولوژی تولید و ساخت کارخانه‌ها و ظرفیت تولید واحدها تاثیرگذار است. وی ادامه داد: قیمت تمام شده یک محصول در واحدی که میزان تولیدش سالانه ۵۰۰ هزار تن است با بهای تمام شده همان محصول توسط واحدی که میزان تولیدش سالانه ۲۰۰ هزار تن است، تفاوت دارد.

فاطمیان تصریح کرد: وقتی در مورد قیمت تمام شده یک محصول صحبت می‌کنیم باید تفاوت قیمت تمام شده بنگاه‌ها را از لحاظ فنی مد نظر قرار دهیم و ببینیم فضای عمومی بر تغییر قیمت‌ها چطور است؟

وی افزود: نباید اجازه دهیم تعادل بازار به هم بخورد و به همین دلیل هرگونه ناهماهنگی در افزایش قیمت کالاهای مختلف غیرقابل قبول است، مگر با هماهنگی و ارائه دفاعیات که معمولا از طریق سازمان حمایت از مصرف‌کننده صورت می‌گیرد.

 

 

    نظرات