پیمانکاران سرمایه های اجتماعی هستند/ روحیه کار جمعی وجود ندارند

پیمانکاران سرمایه های اجتماعی هستند/ روحیه کار جمعی وجود ندارند

به گزارش روابط عمومی انجمن شرکت های عمرانی خوزستان – جمعی از پیمانکاران استان خوزستان طی هماهنگی مشاور عمرانی امور پیمانکاران استاندار خوزستان و رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های عمرانی خوزستان 9 مرداد در استاندار خوزستان با استاندار این استان دیدار و گفتگو کردند.

مصوبه هایی که اجرا نمی شوند

در ابتدای این نشست رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های عمرانی خوزستان گفت: یکی از گلایه های پیمانکاران اجرا نشدن مصوبه های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و شورای فنی است به طوری که مصوبه ای که با امضای معاونت عمرانی پیشین درباره مشمول ماده 46 و 48 شدن پیمانکاران وجود دارد توسط بسیاری از اداره ها به رسمیت شناخته نمی شود بنابراین انتظار ما این است که این مصوبه ها از سوی دستگاه های اجرایی پذیرفته شوند.

علی طاهری همچنین ضمن تقدیر از تلاش های معاونت عمرانی استاندار خوزستان، مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی بخصوص نظام فنی و اجرایی استان خوزستان، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و اتاق بازرگانی اهواز، پیشنهاد داد نیروهای انسانی نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی  افزایش داده شود چرا که کمبود نیرو روند اجرای کار در بخش رتبه پیمانکاران را با تاخیر مواجه کرده است.

دغدغه پیمانکاران، مشکلات مالیاتی و تامین اجتماعی

دبیر انجمن شرکت های عمرانی خوزستان گفت: مشکلاتی که پیمانکاران استان خوزستان با آن مواجه هستند بیشتر مربوط به حوزه امور مالیاتی، تامین اجتماعی و چالش های اعتباری و همچنین عدم توجه و اکرام آنها از سوی کارفرمایان است.

فرزاد حیدری افزود: شرکت های تولید کننده خوردو یا دیگر تولید کننده ها با نوسان های اقتصادی حرکت کرده و محصول خود را به قیمت روز ارائه می دهند اما پیمانکاران ناچارند طبق قیمت هایی که در بدو قرارداد با کارفرما امضا کرده اند پیش بروند و همین امر بعضا منجر به ورشکستگی آنها می شود.

وی خاطر نشان کرد: با وجود شرایط نامساعد اقتصادی پیمانکاران با همه مشکلاتی که ناچار به تحمل آنها هستند همواره در کنار دولت بوده و هستند اما کارفرمایان بدون توجه به این موضوع که پیمانکار نیمی از یک پروژه و قرارداد است بعضاً رفتارهای درخوری با آنها ندارند.

وی گفت: عدم شفافیت در برگزاری مناقصه ها و تمایل شدید به ترک تشریفات از دیگر مشکلات جامعه پیمانکاری است به طوری که برخی از دستگا های اجرایی عمده پروژه های خود را به صورت ترک تشریفات واگذار می کنند؛ ترک تشریفات باعث شده است که بسیاری از پیمانکاران حتا پیشکسوتان عرصه پیمانکاری نیز مدت زمان زیادی را بیکار بمانند چون عملا فرصت حضور در مناقصه از آنها سلب شده است در حالی که شرکت های تازه تاسیسی هستند که بدون هیچ گونه سابقه کار، پروژه های بزرگی را از همین طریق به دست می آورند.

حیدری درباره مشکلات پیمانکاران در حوزه تامین اجتماعی و امور مالیاتی، گفت: مشکلات پیمانکاران در این دو حوزه حقیقتا کمر آنها را بریده است به طوری که می توان گفت یک پیمانکار عملا برای این دو دستگاه کار می کند تا آنها را راضی نگه دارند.

دبیر انجمن شرکت های عمرانی در ادامه افزود: در دی ماه سال 97 به استناد مصوبه هیئت دولت، گواهی صلاحیت ایمنی الحاق شده و طی آن تمامی دستگاه های اجرایی ملزم هستند در زمان عقد قرارداد و برگزاری مناقصات، گواهی صلاحیت ایمنی را مطالبه کنند؛

این فعال حوزه کارفرمایی افزود: متولی صدور گواهی صلاحیت ایمنی اداره کار است اما بر اساس توافق نامه بین وزارت کار و کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران بخشی از امور این گواهی به کانون انجمن های صنفی کارفرمایی واگذار شده است اما این فرآیند در استان خوزستان متاسفانه با رانت هایی که ایجاد شده است، بعضا با ایجاد انجمن های صوری این امتیاز به عده ای خاص واگذار شده و از سوی دیگر انجمن های قدیمی و صاحب صلاحیت در پیچ و تاب های اداری انداخته می شوند که همین امر باعث شده است فرآیند صدور گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاری در استان خوزستان به یکی از طولانی ترین فرآیندهای صدور مجوز کسب و کار در کشور تبدیل شود.

ثبت و رتبه بندی؛ مشکل عمده پیمانکاران

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های عمرانی خوزستان نیز ضمن تقدیر از استاندار خوزستان به دلیل انتصاب رئیس هیئت مدیره این انجمن به عنوان مشاور عمرانی و امور پیمانکاری، درباره مشلات ثبتی پیمانکاران، گفت: در حال حاضر ثبت تغییرات یک شرکت حدود سه ماه زمان طول می کشد این در حالی است که همین کار در سال گذشته بین دو تا سه روز زمان می برد؛ موضوع دیگر در ارتباط با فرآیند رتبه بندی شرکت ها است که بعضا یک سال و بیشتر به طول می انجامد.

شعبان آزادی خاطر نشان کرد: در زمینه برگزاری مناقصات نیز متاسفانه نگرش دستگاه های اجرایی باوجود اختیاراتی که برای واگذاری قیمت مناسب دارند، منطقی نیست و نگاه آنها به "قیمت های پایین" است و هرچه قیمت پایین تر باشد شانس پیروزی در مناقصه نیز بیشتر است که این کار در کیفیت پروژه های اثر منفی می گذارد.

این عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های عمرانی خوزستان همچنین ضمن تقدیر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان، گفت: با وجود تاکیدهایی که در چندین جلسه شورای فنی و در کارگروه آموزشی این شورا نسبت به برگزاری دوره های آموزشی جدید شده است و همچنین دارای مصوبه شورای فنی نیز هستند، انتظار می رود سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان همکاری های بیشتری را در زمینه برگزاری منظم دوره های آموزشی جهت بالابردن سطح علمی پیمانکاران انجام دهد.

سخت گیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان

در ادامه استاندار خوزستان پس از طرح مشکلات مختلف از سوی پیمانکاران، گفت: برای حل برخی از مشکلات پیمانکاران باید در سطوح ملی پیگیری کرد و بخشی دیگر مواردی نیز هستند که در سطح استان قابل پیگیری و حل هستند.

غلامرضا شریعتی در پاسخ به یکی از موارد طرح شده در این جلسه در مورد رتبه بندی شرکت ها، بیان کرد: شنیده شده که عده ای برای دریافت رتبه به استان هایی مانند کهگلویه یا تهران مراجعه می کنند زیرا این کار در آنجا زودتر انجام می شود که این موضع خیلی بد است.

شریعتی افزود: یا سازمان برنامه بودجه نسبت به این مسئله سست برخورد می کند و یا اینکه قصد دارد سخت گیری کند تا اصطلاحا "مو را از ماست" بیرون بکشد و همین امر منجر به طولانی شدن دریافت رتبه می شود.

استاندار خوزستان گفت: البته سخت گیری حسن هایی دارد اما در کشوری که محل رقابت است و شرکت هایی که می خواهدن با شرکت های همتراز خود در استان های دیگر رقابت کنند، سختگیری باعث می شود گوی رقابت را از دست بدهند پس بهتر از است همانگونه که استان های دیگر عمل می کنند ما نیز عمل کنیم.

وی تاکید کرد: بهتر است برای مراحل رتبه بندی زمان تعریف شود تا این کار در یک زمان مشخص به سرانجام برسد نه اینکه هیچ پاسخگو نباشیم و هر کاری که دلمان خواست انجام دهیم درست نیست.

استاندار خوزستان درباره مشکلات مالیاتی و تامین اجتماعی گفت: با توجه به اینکه رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به زودی به خوزستان سفر می کند مشکلات مالیاتی را در جلسه ای مطرح با ایشان مطرح می شود و همچنین مشکلات حوزه تامین اجتماعی منیز پس از سفر مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان بررسی می نماییم.

پیمانکاران؛ سرمایه های اجتماعی

غلامرضا شریعتی پیمانکاران را سرمایه های اجتماعی خواند و گفت: همیشه تاکید کرده ام که پیمانکاران سرمایه های اجتکماعی یک استان هستند و اگر این پیمانکار ورشکست شود و شکست بخورد یعنی سرمایه این استان از بین رفته است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: باید حفره چشم ما بازتر شود و ظرفیت دیدن داشته باشیم ما باید ظرفیت دیدن سود دیگران را دیده باشیم و به خود نگوییم فلان شخص در یک پروژه کلی سود خواهد کرد. باید این نگاه حاکم شود و این کار نیز به تدریج بوجود می آید.

پیمانکاران روحیه کار جمعی ندارند

شریعتی در بخش دیگری از این صحبت های خود با انتقاد از نبود روحیه کار جمعی در بین پیمانکاران، گفت: همه ما باید روحیه کار جمعی یاد بگیریم چرا که این کار باعث رشدو بزرگتر شدن ما می شود. در حال حاضر در همه جای دنیا به سمت کنسرسیوم و ایجاد شرکت های چندملیتی پیش می روند اما پیمانکاران ما حاضر نیستند باهم کار کنند.

وی گفت: به نظر می رسد باید پیمانکاران وادار کرد به سمت ایجاد کنسرسیوم پیش بروند چرا که به اختیار خود این کار را انجام نمی دهند.

استاندار خوزستان همچنین نسبت به اجرای مصوبه های شورای فنی و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تاکید کرد و خواستار همکاری بیشتر دستگاه های اجرایی در این رابطه شد.

گفتنی است در این نشست تعدادی از پیمانکاران باسابقه حوزه عمرانی همچون حبیب کیانی ده کیانی، خسرو اقبال، حیاتقلی حسینی، سید تورج موسوی، کورش باباپور، غلامرضا رضایی، محمدمراد عیدی شیخ رباط، فریدون احمدی، داود رشیدی، اسماعیل امامی، حسین شیخ زاده، حیاتقلی حسینی، خسرو کاوسی، علی شهروئی، محمد هاشمی به نمایندگی دیگر پیمانکاران به بیان مشکلات جامعه پیمانکاری پرداختند.

لینک اصل خبر در سایت انجمن شرکت های عمرانی خوزستان

    منبع خبر

    انجمن شرکت های عمرانی خوزستان

    انجمن شرکت های عمرانی خوزستان یک انجمن می باشد

      نظرات