الزامات شهر دوستدار کودک در شیراز اجرایی می‌شود

الزامات شهر دوستدار کودک در شیراز اجرایی می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، ابراهیم گشتاسبی راد با اشاره به شعار دوره پنجم شورا و شهرداری شیراز مبنی‌بر «شیراز شهر سبز پایدار و شهروند فرهنگ مدار»، اظهار کرد: در تمامی پروژه ها و طرحهای شهرداری شیراز بر انسان محور بودن تاکید شده است.
وی با بیان اینکه طرح شهرهای دوستدار کودک در راستا و همسو با شعارهای شورای پنجم و شهرداری است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل شهرداری شیراز به طرح شهرهای دوستدار کودک که از طریق وزارت کشور پیگیری می شود، ورود کرده است.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تصریح کرد: تعدادی از کلانشهرهای کشور از جمله تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرمان، رشت، سمنان و غیره در لیست شهرهای دوستدار کودک درج شده‌اند و باید الزامات این طرح را پیاده سازی کنند.
گشتاسبی راد با بیان اینکه کودکان گروهی از شهروندان هستند که آسیب پذیرند عنوان کرد: رشد و توسعه شهری که در ابعاد کالبدی و عمرانی صورت می‌گیرد باعث شده سازه های شهری ساخته شده از فولاد و بتن در شهرها افزایش یابد اما شهرهای ما از نظر کیفی برای شهروندان توسعه پیدا نکرده است.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تاکید کرد: همین مسئله باعث شده بیش از نیمی از کودکان در شهرهایی زندگی کنند که با نیازهای جسمی، روانشناختی و اجتماعی آنها متناسب نیست در صورتی که کودکان سرمایه های اجتماعی هستند و آینده شهر در دست آنهاست و اگر شهر برای کودکان مناسب نباشد آن‌ها نمی‌توانند با فضای شهر و جامعه ارتباط برقرار کنند به همین دلیل در فضای خانه حبس می شوند.
وی تصریح کرد: چنین کودکی نه خودش رشد می‌کند و نه شهر را محیط زندگی خود می‌داند و فقط خانه یا آپارتمان را محل زندگی می داند از این رو نسبت به محیط خارج از فضای خانه هیچگونه احساس مسئولیت و یا علاقه ای نخواهد داشت.
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز بیان کرد: در سال‌های گذشته توسعه شهرها عموما سخت‌افزاری بوده و نیازهای روحی شهروندان در نظر گرفته نشده و این به صورت غیرمستقیم کودک‌آزاری و خشونت غیرمستقیم بوده است.
سارا همت، معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در خصوص پیوستن کلانشهر شیراز به طرح شهرهای دوستدار کودک گفت: شیراز در بهمن ماه ۹۷ به این طرح پیوست اما پیش از آن در دی ماه ۹۷ از تجارب شهرهایی که زودتر به طرح شهرهای دوستدار کودک پیوستند استفاده کرد.
وی خاطر نشان کرد: گام اولیه در این راستا این است که شهر از نظر فیزیکی برای کودکان مناسب باشد به عنوان مثال وسایل بازی استاندارد یا سرویس آبخوری مناسب یا وسایل حمل و نقل عمومی متناسب با نیازهای کودکان پیش بینی شود.
معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بیان کرد: معاونت شهرسازی متولی این است که بر هر پروژه ای که احداث می‌شود از صفر تا صد متناسب با کودک بودن نظارت کند و پروژه جدید نباید افتتاح شود مگر اینکه شاخص‌های مدنظر را داشته باشد به عنوان مثال مراکز خرید باید به اتاق مادر و کودک تجهیز شوند.
وی افزود: همچنین شهرداری اقداماتی را برای اصلاح برخی پروژه‌های احداث شده آغاز کرده از جمله تعدادی از پارک های شهر در حال اصلاح است.
همت با اشاره به اینکه مناطق۲، ۴، ۵ و ۸ شهرداری شیراز این مهم را مورد توجه قرار داده اند بیان کرد: علاوه بر شهرداری برخی نهادها مانند کانون پرورش فکری، اداره بهزیستی، شورای شهر، سازمان‌ها و سایر مناطق نیز باید برنامه‌های خود را در راستای تحقق شهر دوستدار کودک ارائه دهند و مشارکت جدی داشته باشند.
وی عنوان کرد: مناطق مذکور پروژه‌های بزرگی را آغاز کردند و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری نیز مرکز آفرینش‌های هنرهای ادبی کودکان را در فرهنگسرای شهروند افتتاح کرد و گذرهای کتابخوانی، تئاتر، جشنواره‌های ورزشی، اکران فیلم ویژه کودکان و غیره را اجرا کرده است.
معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اظهار داشت: اگر بدانیم کودکانِ امروز، آینده سازان فردای جامعه ما هستند به ضرورت پرورش آنان از طریق آموزشِ ارزش‌های انسانی و مهارت های زندگی باور خواهیم داشت.
همت با بیان اینکه هنر به عنوان یکی از نافذترین روش ها و سینما به عنوان پیشروترین قسمت هنر فرصت و امکان بی نظیری برای برقراری ارتباط با این آینده سازانِ دوست داشتنی فراهم می‌آورد، گفت: معاونت اجتماعی و مشارکت های مردمی شهرداری شیراز، از آبان ماه ۹۷، با همکاری آموزش و پرورش و سازمان های مردم‌نهاد فعال در محلات کم برخوردار، اقدام به اکران‌فیلم در مدارس کرد و از بهمن ماه همان سال و با فراهم آمادن امکان اکران فیلم های کودک در مجموعه هنرشهر آفتاب، این معاونت چهارشنبه هر هفته میزبان کودکان از محلات مختلف در این مجموعه سینمایی بود.
به گفته وی در روزهای ۲ و ۹ مرداد ماه، در برنامه «چهارشنه های سینمایی» با همکاری هنر شهر آفتاب در مجتمع خلیج فارس ، بیش از ۱۵۰۰ کودک از ۱۰ محله‌کم‌برخوردار شیراز، با همکاری سازمان های مردم نهاد و خانه محلات گرد هم آمدند تا با دیدن فیلم و انجام بازی های‌گروهی، روزی شاد را رقم بزنند.
همت ادامه داد: امیدوارم که سینما برای کودک و سینما درباره کودک دو موضوع کمتر مورد توجه این روزهای هنر هفتم، با برگزاری چنین رخدادهایی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و رونق یابد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات