مشهد داراي چهار گسل اصلي مي باشد



مهندس محمدرضا مهردوست معاون پذیرش و آموزش سازمان با ارزيابي كردن شناسايي محل قرار گيري گسل ها به دليل ضوابط ممنوعيت ساخت و ساز بر روي آن و همچنين امكان وقوع زلزله هاي شديد، و لزوم توجه به اين مسأله ي مهم در امرساخت و ساز شهري اظهار داشت: مشهد داراي چهار گسل اصلي با مختصات جغرافيايي مشخص مي باشد.

به گزارش روابط عمومي سازمان، مهندس محمدرضا مهردوست معاون پذيرش و آموزش سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي در مصاحبه با خبرنگار روزنامه قدس گفت: پس از زلزله سال 1396 كه در سفيد سنگ(فريمان) رخ داد، مركز تحقيقات از طرف شوراي عالي شهرسازي ماموريت شناسايي گسل ها و تعيين حريم آن در پنج كلانشهر كشور را بعهده گرفت. اين مهم از همان زمان در استان با محوريت مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و توسط اداراه كل راه و شهرسازي استان آغاز گرديد. در همين راستا مطالعات موجود و در حال ارتقاي اداره كل زمين شناسي به عنوان مباني پيشبرد طرح و موضاعات جلسه مد نظر قرار گرفت.

جانشين مديركل راه و شهرسازي در كارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لايه هاي زمين، ساختمان و ابنيه شوراي مديريت بحران استان ادامه داد: اين گسل ها عبارتند از گسل كشف رود كه در شمال شهر وجود دارد؛ گسل طوس، گسل سنگ بست - شانديز و گسل جنوبي.

وي عنوان كرد: از منظر زمين شناسي و با شواهد موجود، گسل هاي فوق الذكر داراي مختصات جغرافيايي مشخصي مي باشند. تا به اين لحظه هيچ يك از گسل ها مسبب زلزله بزرگ و ويرانگري طي سده اخير نبوده اند.

مهندس مهردوست اظهار داشت: از آنجاييكه بجز گسل جنوبي، سه گسل ديگر در خارج محدوده شهري و ساخت و سازها قرار گرفته اند، تدقيق مختصات گسل جنوبي كه در بعضي نواحي توسط ساختمان ها پوشيده شده است؛ در حال بررسي است.  به هرحال شواهد وجود ساختاري گسل به معناي  فعال يا غير فعال بودن آن محسوب نمي شود و ثبت وقوع زلزله و سوابق تاريخي، مباني لرزه زا بودن آن مي باشد.

وي افزود: پس از برگزاري جلسات متعدد در سطح استان، محل قرارگيري گسل ها و حريم آن (با پيش فرض از هر طرف 150متر) در تابستان 1397در شوراي فني استان به تصويب رسيد كه ان شاا... به زودي توسط شوراي عالي شهرسازي تأييد و به استان اعلام خواهد شد.

كليات مصوبه شوراي فني استان به شرح ذيل مي باشد:

  1. محل استقرار گسل ها كه سه گسل كشف رود، توس، سنگ بست شانديز قطعي و گسل جنوبي بخشي قطعي و مابقي بصورت پيش فرض(خط چين در نقشه)كه با تكميل مطالعات در دست اقدام به زودي تدقيق مي شود.
  2. حريم گسل ها 150 متر از هرطرف(مجموعاً 300متر)
  3. هرگونه ساخت و ساز بر روي گسل به دليل امكان پديده گسلش ممنوع مي باشد. در محدوده حريم گسل ها، احداث ساختمان با اهميت خيلي زياد و مدارس ممنوع مي باشد. در خارج از اين محدوده و در مجاورت گسل احداث ساختمان با انجام مطالعات و تمهيدات ويژه مجاز است. همچنين در محدوده گسلي احداث ساختمان با اهميت زياد صرفاً با انجام مطالعات و اعمال تمهيدات ويژه مجاز مي باشد.

شايان ذكر است؛ از اتفاق هاي خوب سال گذشته مشاركت مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي (متولي شبكه شتاب نگاري كل كشور) و شهرداري مشهد در نصب و جانمايي ده دستگاه شتاب نگار نسل جديد بود كه درحال حاضر سه دستگاه نصب و در مدار قرار گرفته و مابقي تا پايان شهريور 98 نصب خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی یک انجمن در شهر مشهد می باشد

      نظرات