صادرات کاشی و سرامیک نیازمند حمایت دولتمردان است

صادرات کاشی و سرامیک نیازمند حمایت دولتمردان است

www.Bananews.irدست اندرکاران و مسوولان واحدهای تولید کننده کاشی و سرامیک با بیان مشکلات صادرات محصولات این صنعت به خارج از کشور، خواستار حمایت دولتمردان برای حل آنها شدند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) تعدادی از این صنعتگران روز چهارشنبه در دهمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک اصفهان در گفت وگو با ایرنا،افزایش قیمت حمل و نقل را یکی از مهمترین مشکلات فراروی این صنعت برای صادرات بیان کردند.

آنها با اشاره به اینکه عمده کارخانجات و واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک ایران در مرکز کشور مستقر است، افزودند: حمل محصولات صادرات این واحدها به مرزهای کشور هزینه زیادی دارد.

مدیرعامل شرکت کاشی و سرامیک'الماس کویر' رفسنجان در این باره گفت: شرکتهایی از کشورهای عراق، افغانستان و ارمنستان برای استفاده از محصولات تولیدی این شرکت، طرف قرارداد ما می باشند.

'فاطمه مظاهری' افزود: محصولات تولیدی پس از حمل با خودروهای سنگین باید پشت مرزهای کشورمان به شرکت های طرف قرارداد تحویل شود و با توجه به افزایش قیمت سوخت و عدم تخصیص یارانه به حمل و نقل کاشی و سرامیک، هزینه سنگینی به صادر کننده تحمیل می شود.

وی با اشاره به اینکه برای حل این مشکل مکاتبات فراوانی با دستگاه های ذیربط شده است،گفت: تلاشها تاکنون نتیجه نداده و یارانه ای به این بخش تخصیص نیافته است.

مدیرعامل شرکت کاشی و سرامیک الماس کویر رفسنجان با اشاره به هزینه های دیگری از جمله تامین آب،گاز، برق، تامین مصالح و رنگ که از خارج وارد می شود، دستمزد کارگر ، افزود: قیمت کنونی محصولات تولیدی به صرفه نیست و افزایش هزینه ها، این صنعت بخصوص بخش صادرات آن را با مشکل مواجه کرده است.

مظاهری با بیان اینکه شرکت های خارجی برای صادرات محصولات خود به بازارهای عراق، افغانستان و ارمنستان در رقابت هستند، توضیح داد: این شرکت ها سعی می کنند برای در اختیارگرفتن بازار کاشی و سرامیک کشورهای یادشده،قیمتهای کمتری را در مقایسه با شرکت های ایرانی پیشنهاد دهند.

وی گفت:در برخی از کشورها از جمله چین هزینه حمل و نقل محصولات صادراتی تا پشت مرزها توسط دولت پرداخت می شود و در چنین شرایطی، شرکت های ایرانی برای فروش محصولات کاشی و سرامیک خود در بازارهای عراق ‌، افغانستان و ارمنستان باید وارد یک رقابت نابرابر شوند.

یکی از کارمندان بخش صادرات شرکت کاشی مرجان نیز با اشاره به مشکلات موجود در بخش حمل و نقل محصولات صادراتی این صنعت، گفت‌: بدلیل همین مشکل از اواخر سال گذشته تاکنون نتوانسته ایم محصولات خود را به ازبکستان صادر کنیم.

'افشین آقایی' افزود: مشکلات حمل و نقل داخلی از یکسو و نبود واگن برای انتقال این محصولات به کشور ازبکستان از سوی دیگر بر مشکلات صادرات محصولات به ازبکستان افزوده است.

وی بااشاره به اینکه محصولات تولیدی تا مشهد با کامیون و از مشهد به ازبکستان بوسیله قطارهاری باربری حمل می شود،اظهارداشت:از اواخر سال گذشته تاکنون واگنهای باربری یاد شده را برخی از بخشهای خصوصی در اختیار گرفته اند و این واگنها با قیمت بالا در اختیار صادر کنندگان قرار داده می شود.

این کارمند بخش صادرات شرکت کاشی مرجان با اشاره به اینکه هزینه تولید محصولات افزایش یافته است، گفت: با افزایش هزینه ها، شرکت های تولیدی این محصول قادر به رقابت با شرکت های چینی و ترک نیستند.

وی گفت: شرکت های داخلی از لحاظ کیفیت قادر به رقابت با شرکت های خارجی می باشند اما افزایش هزینه ها موجب شده است تا آنها بازارهای خارجی بخصوص حوزه خلیج فارس را از دست بدهند.

آقایی افزود: بعنوان نمونه، شرکت مرجان بازار قطر و امارات را در اختیار داشت اما در دو ساله اخیر بدلیل مشکلات حمل و نقل و افزایش هزینه ها در این بخش نتوانست این بازار را حفظ کند و اکنون جای خود را به شرکت های چینی و ترکیه داده است.

ریس فروش شرکت کاشی اصفهان هم با اشاره به اینکه شرکتهای ایرانی توان تولید محصولات با کیفیت را دارند، گفت: ایران در زمینه تولیدات کاشی و سرامیک پس از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، آمریکا و چین در رده پنجم جهان قرار دارد.

به گزارش بنانیوز ،'علی پورمظاهریان'تاکید کرد:شرکت های تولیدکننده کاشی و سرامیک توانایی زیاد برای تولید محصولات با کیفیت دارند و می توانند در بازارهای جهانی با شرکت های خارجی رقابت کنند.

وی بااشاره به افزایش هزینه های تولید محصولات کاشی و سرامیک بخصوص حمل و نقل اظهار داشت: محصولات تولیدی شرکت کاشی اصفهان به کشورهای عراق، افغانستان و برخی کشورهای اسیای میانه و قفقاز صادر می شود و برای حفظ این بازارها و توسعه آن به حمایت دولتمردان نیاز است.

یکی دیگر ازدست اندرکان صنعت کاشی وسرامیک شرکت کننده درنمایشگاه بین المللی این صنعت در اصفهان هم با اشاره به افزایش هزینه حمل و نقل پس از هدفمندکردن یارانه ها،گفت: پس از هدفمند کردن یارانه ها، برغم پیگیری زیاد، تسهیلات حمل و نقل در اختیار تولیدکنندگان کاشی و سرامیک قرار نگرفته است.

'حمیدرضا قره باغی'بااشاره به ارائه تسهیلات دولتمردان چین به واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک،افزود:حمل و نقل تولیدات شرکت های چینی برای صادرات رایگان است و دولت یارانه های این بخش را پرداخت می کند اما در ایران حمایت های لازم نمی شود.

مسوول طراحی و فروش خارجی شرکت کاشی طوس خراسان رضوی با بیان اینکه عمده محصولات این شرکت به کشورهای افغانستان و عراق صادر می شود ، افزود: با توجه به نزدیکی بعد مسافت افغانستان تااستان خراسان،درزمینه حمل و نقل مشکل زیادی نداریم اما برای صادرات به کشور عراق پس از افزایش هزینه سوخت، مشکلات چندین برابر شده است.

وی افزود: با توجه به نزدیکی ترکیه به عراق و وارد شدن شرکت های کاشی و سرامیک ترکیه به بازارهای این کشور از لحاظ کیفیت و قیمت باید با شرکت های ترکیه رقابت کنیم.

قره باغی افزود: برای حفظ بازار کاشی و سرامیک عراق و کشورهای مجاور، دولت باید تسهیلات لازم را بخصوص در بخش حمل و نقل در اختیار شرکت های تولیدکننده کاشی و سرامیک قرار دهد.

نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک اصفهان که روز سه شنبه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اصفهان گشایش یافت تا روز جمعه دایر است.

 

 

    نظرات