طولانی شدن ساخت آزادراه پردیس دلیل افزایش نرخ عوارض است

طولانی شدن ساخت آزادراه پردیس دلیل افزایش نرخ عوارض است

www.BanaNews.irیک کارشناس ساخت آزاد راه گفت: آزاد راه تهران پردیس طبق طرح اولیه قرار بود با ۷۰میلیارد تومان ساخته شود اما با تاخیری ۶ ساله با ۱۵۰ میلیارد تومان به اتمام رسید و این موضوع باعث افزایش نرخ عوارض در این آزاد راه شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مسعود رهنما مدیرعامل سابق شرکت ساخت و بهره برداری آزاد راه‌های کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد موضوع اخذ عوارض در این آزاد راه گفت: میزان عوارضی که در آزاد راه‌ها اخذ می‌شود با میزان سرمایه گذاری در پروژه‌ها منطبق است.

وی در مورد عوارض ۱۵۰۰ تومانی آزاد راه پردیس گفت: با توجه به حجم سرمایه گذاری انجام شده و دوره بازگشت ۲۰ ساله‌ای که برای این پروژه در نظر گرفته شد، این مبلغ تعیین شده است.

رهنما با بیان اینکه هزینه‌های تمام شده در آزاد راه ملاک اخذ عوارض قرار می‌گیرد، افزود: پروژه آزاد راه تهران - پردیس طبق پیش بینی کارشناسان قرار بود با هزینه‌ای در حدود ۷۰ میلیارد تومان انجام شود اما با طولانی شدن این پروژه هزینه‌ها افزایش یافت.

مدیرعامل سابق شرکت ساخت و بهره برداری آزاد راه‌های کشور علت اصلی افزایش میزان عوارض آزاد راه پردیس را طولانی شدن ساخت این آزاد راه دانست و گفت: نه تنها این پروژه بلکه هر پروژه دیگری که زمان بهره برداری از ان طولانی شود هزینه‌های مختلفی به آن تحمیل می شود. سازمان مدیریت و برنامه ریزی هر سال با توجه به تورم، گران شدن مصالح و نیروی کارگر مبلغی را به فهرست ابتدایی هزینه‌ها اضافه می‌کند.

وی افزود: اجرای این پروژه با برآورد هزینه‌ای در حدود ۷۰ میلیارد تومان در سال ۸۱ آغاز شد اما عملیات طی مقطعی در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ متوقف شد و این تاخیر در اجرای عملیات باعث افزایش هزینه‌ها شد به طوری که این پروژه در نهایت با هزینه‌ای در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته به اتمام رسید.

این کارشناس ساخت آزاد راه گفت: طبق طرح اولیه، پروژه قرار بود ظرف مدت ۲ تا ۴ سال به بهره برداری برسد اما متاسفانه اتمام این پروژه ده سال به طول انجامید.

رهنما همچنین در مورد بزرگترین نقاط ضعف این پروژه گفت: تهدید جدی که برای این پروژه وجود دارد عدم ادامه این مسیر است، قرار بود طبق پیش بینی‌های اولیه این آزاد راه تا فیروزکوه و آبعلی امتداد یابد اما متاسفانه هیچ اهتمامی برای آنکه سرمایه گذار برای ادامه ساخت مسیر مجاب شود وجود ندارد.

مدیرعامل سابق شرکت ساخت و بهره برداری آزاد راه‌های کشور گفت: با توجه به این که مدت طی مسیر تهران -پردیس از ۴۰ دقیقه به ۱۳ دقیقه کاهش یافته است، قطعا حجم بیشتری از خودروها در زمان کوتاهی به بومهن خواهند رسید به همین خاطر در آینده‌ای نزدیک با ترافیک سنگینی در این منطقه مواجه خواهیم بود به گونه‌ای که ترافیک در این منطقه قفل خواهد شد.

وی همچنین به موضوع تهویه یکی از تونل‌ها اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات این بزرگراه بحث روشنایی داخل تونل‌هاست که قرار است به زودی مشکل مرتفع شود اما تهویه یکی از تونل‌ها همچنان نامناسب است.

 

 

    نظرات