وجود حباب، خواص قطعات کامپوزیتی را کاهش می دهد

وجود حباب، خواص قطعات کامپوزیتی را کاهش می دهد

www.BanaNews.irپژوهشگران گروه ساخت و تولید بخش مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس در پژوهشی به بررسی شکل گیری حباب و اثر آن بر خواص نهایی قطعه کامپوزیت تولیدی به روش انتقال رزین به کمک خلاء پرداختند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، مجتبی جعفری مجری این طرح گفت: روش VARTM یکی از پیشرفته ترین روش های تولید قطعات کامپوزیت با ابعاد بزرگ با درصد حجمی الیاف بالا و درصد حباب پایین است.

این کارشناس ارشد مهندسی مکانیک- ساخت و تولید افزود: شکل گیری حباب در طول تولید قطعه ، می تواند در حد مرحله پخت قطعه باشد. چنانچه که در برخی از مراجع ذکر شده است ، با افزایش هر درصد حباب ، خواص مکانیکی بین ۲ تا ۱۰ درصد کاهش می یابد.

وی خاطرنشان کرد : در این تحقیق سعی بر آن شده است تا با بررسی درصد حباب قطعات کامپوزیتی و شناخت هر چه بهتر حباب و رفتار آن در طول مرحله تولید با روش VARTM راه حل مناسبی برای کاهش درصد حباب پیشنهاد شود.

جعفری یادآور شد : با بررسی عواملی که در شکل گیری حباب نقش دارند ، معلوم شد که گیر افتادن مکانیکی حباب در بین الیاف بیشترین سهم را دارا است.

وی افزود: در این طرح به این نتیجه رسیدیم که با افزایش چگالی سطحی الیاف و یا با استفاده از دو کیسه خلاء درصد حباب افزایش می یابد ولی با افزایش درصد حجمی الیاف، خواص مکانیکی نیز افزایش می یابد.

این پژوهش با راهنمایی دکتر" محمد گلزار" عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است .

 

 

    نظرات