رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز: انجمن‌های اولیا و مربیان باید در مدیریت آموزش و پرورش دخیل شوند

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز: انجمن‌های اولیا و مربیان باید در مدیریت آموزش و پرورش دخیل شوند

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، دکتر احمد تنوری در آیین استانی برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان مدارس با حضور مدیرکل و مقامات آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به تاریخچه تشکیل انجمن اولیا و مربیان در ایران گفت: این انجمن پیش از انقلاب و در سال ۱۳۲۶ تحت عنوان انجمن خانه و مدرسه تشکیل شد، بیست سال بعد به انجمن ملی اولیا و مربیان تغییر نام پیدا کرد و سرانجام پس از انقلاب به عنوان انجمن اولیا و مربیان در قالب یک تشکیلات رسمی فعالیت خود را ادامه داد.
وی در عین حال توفیق و تأثیرگذاری انجمن اولیا و مربیان را کمتر از ظرفیت و جایگاه آن توصیف و اذعان کرد: اگر شرح وظایف، اختیارات و نقش نظارتی این انجمن را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که در سال‌های گذشته آن توفیقی که برای آن پیش‌بینی شده بود، حاصل نشده است.
تنوری عدم تبیین شرح وظایف و اختیارات انجمن اولیا و مربیان را از جمله موانع پیش روی این انجمن دانست و تصریح کرد: طبق بررسی‌های ما دست کم در شهر شیراز هیچ دوره‌ی آموزشی برای اعضای این انجمن‌ها برگزار نشده که در این زمینه هم آموزش و پرورش و هم نهادهای عمومی مانند شهرداری و شورای شهر و همچنین نهادهای دخیل یا ناظر در حوزه اجتماعی مانند استانداری، نقش دارند.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم که در قدم اول در این دو سال باقی مانده از دولت تدبیر و امید برای انجمن اولیا و مربیان دوره‌های آموزشی با هدف تبیین شرح وظایف، مأموریت‌ها، محدودیت‌ها و اختیارات آن برگزار شود.
این نماینده مردم شیراز در شورای اسلامی شهر با تأکید بر اهمیت سهیم کردن انجمن اولیا و مربیان در مسائل مختلف حوزه آموزش و پرورش، اذعان کرد: اگرچه در شهر شیراز به دلایل مختلفی این موارد تاکنون پیگیری نشده اما ضروری است که نظرات و دیدگاه‌های انجمن اولیا و مربیان هم از طریق آموزش و پرورش و هم ظرفیت های قانونی دیگر مانند شوراهای اسلامی شهر، احصا و در نوع مدیریت دخیل شود.
تنوری تعامل و ترغیب خیرین و نیکوکاران توانمند را در حوزه آموزش و پرورش از دیگر نقش‌های انجمن اولیا و مربیان عنوان کرد و گفت: حفظ و تقویت تعامل میان آموزش و پرورش نه‌تنها با خیرین مدرسه‌ساز بلکه با بازماندگان خیرینی که در قید حیات نیستند یک نیاز است که انجمن اولیا و مربیان می‌تواند به خوبی این ارتباط مؤثر را برقرار کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز همچنین با اشاره به اینکه در قوانین و مقررات فعلی، اولیا به واژه‌ی حقوقی پدران و مادران دانش‌آموزان محدود می‌شود، افزود: به اعتقاد من لازم است که اصلاحاتی در قانون انجمن‌های اولیا و مربیان به وجود آید تا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم بتوانند در این انجمن‌ها حضور داشته باشند.
عضو شورای شهر شیراز تأکید کرد: ساختار شهر شیراز به گونه‌ای است که با جمعیت قابل توجهی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی همراه هستیم که هم تحصیل کرده هستند و هم دارای امکانات اقتصادی کافی؛ بنابراین لازم است با حل موانع قانونی از این ظرفیت مهم برای کاهش مشکلات آموزش و پرورش و مدارس بهره بگیریم.
تنوری در پایان اظهار داشت: ما در شورای اسلامی شهر و به ویژه کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی این آمادگی را داریم تا حداکثر همکاری را با همه نهادهای دخیل در حوزه فرهنگی ازجمله آموزش و پرورش و به طور خاص انجمن اولیا و مربیان داشته باشیم تا بخشی از اهداف معطل مانده یا کمتر به ثمر رسیده این انجمن‌ها در شیراز محقق شود.
بر پایه این گزارش، پیش از ظهر امروز یکشنبه 14 مهرماه، آیین استانی برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان مدارس در دبیرستان دکتر علاء‌الدین بهشتی شیراز و با حضور مقامات ارشد آموزش و پرورش استان و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد.

انتهای خبر/

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات