همه دستگاه‌های استان خوزستان برای بارندگی‌های آینده آماده باشند

همه دستگاه‌های استان خوزستان برای بارندگی‌های آینده آماده باشند

کیامرث حاجی‌زاده اظهار داشت: خوزستان در حوزه بلایای طبیعی در درازمدت استان پنجم است اما در سال گذشته به سبب وقوع انواع بحران‌ها استان نخست کشور بودیم.

وی درباره نشست‌های پیشگیری از سیل در سال 97، عنوان کرد: سال گذشته در آبان ماه کارگروه مقابله با سیلاب تشکیل دادیم و این در حالی بود که کل آب موجود در سدها یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب بود و برای آب شرب موردنیاز شهرها به یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب نیاز داشتیم اما بااین‌وجود در آذرماه رهاسازی آب را انجام دادیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: متأسفانه در سال 94 به دلیل پیش‌بینی‌هایی که شده بود رهاسازی آب صورت گرفت اما پس‌ازآن پیش‌بینی‌ها اشتباه بود و آن سال با کمبود شدید آب در استان مواجه بودیم.

حاجی‌زاده با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش خسارت‌های ناشی از سیل در خوزستان، گفت: سال گذشته 800 دستگاه ماشین‌آلات برای ترمیم سیل بندها تا اسفندماه به‌کارگیری شد و از اوایل فروردین‌ماه نیز تا زمانی که زمین‌ها کشاورزی را از آب تخلیه کردیم بیش از 2 هزار دستگاه ماشین‌آلات به‌کارگیری شد به‌گونه‌ای که هیچ خودروی سنگینی در دستگاه‌ها و شرکت‌ها بیکار نبود.

وی افزود: قطعاً این سیل با این عظمت نقاط ضعف بسیاری برای ما داشت اما این مسئله باعث نمی‌شود که ما نقاط قوت را نبینیم. 200 هزار هکتار زمین زیرآب رفت که حدود 150 هزار هکتار آن توسط ماشین‌آلات از آب خالی شد. همچنین 150 هزار هکتار کشت در مناطق سیل‌زده انجام شد و بالای 200 هزار هکتار شلتوک در استان کشت شد که بیش از 4 برابر حالت عادی برنج‌کاری است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: در هیچ دوره‌ای چه قبل از انقلاب و بعدازآن و در هیچ دولتی به این اندازه با دستور مقام معظم رهبری همه امکانات دولت و نظام در اختیار مردم برای مقابله با بحران نبود به‌گونه‌ای که همه خسارت‌ها به بخش مسکن و کشاورزی پرداخت شد.

ساکنان حاشیه رودخانه‌ها خانه و زمین‌های خود را بیمه کنند

حاجی‌زاده تأکید کرد: اکنون تصوری میان مردم ایجادشده که دیگر نیازی به بیمه کردن نیست و هرگاه خسارتی ایجاد شود دولت آن را پرداخت می‌کند و متأسفانه افرادی نیز که زمین و خانه خود را بیمه کرده بودند دیگر تمایل به بیمه کردن ندارند چراکه دولت به همه به‌صورت یکسان خسارت پرداخت کرده است درحالی‌که باید اولویت را برای بیمه‌شدگان قرارداد تا فرهنگ بیمه کردن مزارع و خانه‌های را در بین مرد جا انداخت.

وی درباره بارش‌های پیش رو گفت: مسئله مهم ما اکنون پیش‌بینی‌های منطقه‌ای و جهانی است که درمجموع بارش‌های خوبی را برای پاییز و زمستان خوزستان پیش‌بینی می‌کنند و این می‌طلبد که ما دیگر غافلگیر نشویم چراکه کسی از ما این بهانه را نمی‌پذیرد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تأکید بر اینکه امسال باید با آمادگی وارد زمستان شویم، عنوان کرد: فرمانداران پیگیر سیل بندها و ترمیم آن‌ها باشند و سازمان آب و برق نیز در خصوص لایروبی‌ها سریع‌تر کارها را به اتمام برساند. حجم عظیمی از دایک مرزی در هورالعظیم نیز در طول سیل شکافته شد و اکنون بیشتر آن‌ها بسته‌شده و مابقی نیز باید به‌صورت کنترل‌شده تنظیم شوند.

حاشیه رودخانه آسیب‌پذیرترین نقطه در سیلاب است

حاجی‌زاده تصریح کرد: همه دستگاه‌ها از اکنون باید در آمادگی کامل به سر ببرند. هزینه‌هایی که ما در مقابله با بحران داریم ده‌ها برابر بیشتر از پیشگیری از بحران است.

وی افزود: شرکت‌های منطقه‌ای و دستگاه‌های دولتی نیز ماشین‌آلات خود را در اختیار ستاد پیشگیری از بحران شهرها قرار دهند تا هرچه سریع‌تر لایروبی و ترمیم سیل بندها به نتیجه برسد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: آسیب‌پذیرترین نقطه ما در سیلاب، حوزه رودخانه کرخه است که از امروز باید به فکر آن بود چراکه رودخانه کرخه در سیلاب اخیر شهر اهواز را نیز تحدید کرد که البته بخشی از آن به سبب خطای انسانی بود.

حاجی‌زاده بابیان اینکه در سیلاب برخی از افراد نسبت به زیرآب رفتن زمین کشاورزی خود مقاومت می‌کردند گفت: نباید آب به سمت شهرها و روستاها ها هدایت‌شده و کلان‌شهری مانند اهواز تحدید را کند چراکه ورود آب به شهرها خسارت‌های بیشتری را به دنبال دارد.

اختلاف 100 درجه‌ای پیش‌بینی سازمان آب و برق با هواشناسی

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اختلاف میان پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و آب و برق گفت: سال گذشته پیش‌بینی سازمان آب و برق نسبت به هواشناسی 100 درجه اختلاف داشت و درنهایت دیدیم که پیش‌بینی سازمان هواشناسی به وقوع پیوست اما اکنون‌که پیش‌بینی‌های این دو سازمان به هم نزدیک شدند باید شرایط را جدی‌تر در نظر گرفت.

وی افزود: حوزه آبریز بالادست سدهای خوزستان از اهمیت بیشتری برای ما برخوردارند چراکه خروجی همه آن‌ها به سمت شهرهای خوزستان است و ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این حوزه‌های بالادستی هستند که سبب وقوع سیلاب می‌شوند.

لینک اصل خبر در سایت شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    منبع خبر

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات