بارندگی خوزستان؛ پاییز خوب، زمستان کمتر از نرمال

بارندگی خوزستان؛ پاییز خوب، زمستان کمتر از نرمال

محمد سبزه‌زاری اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌ها بارندگی در مهرماه نرمال و آبان‌ماه فراتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. بارندگی از نیمه آذرماه کمتر می‌شود و در دی‌ماه نیز کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: ماه اکتبر مصادف با 10 مهرماه تا 10 آبان‌ماه، نوامبر مصادف با 10 آبان‌ماه تا 10 آذرماه و دسامبر مصادف با 10 ‌آذرماه تا 10 دی‌ماه است که بر اساس پیش‌بینی‌ها، میزان بارندگی در آبان تا نیمه ‌آذر بسیار خوب پیش‌بینی شده است.

وی افزود: اگر طبق پیش‌بینی‌ها بارندگی‌ها در آبان‌ماه خوب باشد، تقریبا بارندگی دسامبر را جبران می‌کند.

سبزه‌زاری بیان کرد: میانگین درازمدت بارندگی در خوزستان در اکتبر یعنی مهرماه تا اوایل آبان‌ماه 9.8 میلی‌متر است. میزان بارندگی در درازمدت در نوامبر نیز 44.5 میلیمتر و در  دسامبر 62.7 میلی‌متر است بنابراین همیشه اوج بارش‌ها در دسامبر رخ داده و بعد از آن بارندگی‌ها کاهش یافته است.

وی عنوان کرد:  بنابراین اگر قرار است در دسامبر بارندگی‌ها کمتر از نرمال باشد، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود اما در صورتی که بارندگی در آبان‌ماه خوب باشد، مشکل احساس نخواهد شد.

سبزه زاری گفت: سال گذشته که ترسالی بود، میزان بارش دسامبر تنها 46میلی‌متر و کمتر از نرمال بود اما در نوامبر بارندگی‌ها 175 میلی‌متر بود که نسبت به میانگین درازمدت 130 میلی‌متر افزایش یافته بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: در ماه فوریه که مصادف با بهمن‌ماه خوزستان است میانگین بارندگی کمتر از نرمال بود اما شاهد سیل بودیم. یعنی وقوع سیل به بارندگی‌های ماه‌های قبل نیز بستگی دارد و نمی‌توانیم عنوان کنیم که خشکسالی داریم و بارندگی‌ها کمتر می‌شود.

وی گفت: در مجموع بارندگی در پاییز خوب پیش‌بینی شده اما بارندگی در زمستان کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است که اگر بارندگی‌ها در پاییز خوب باشد و در پشت سدها ذخیره خوبی داشته باشیم، مشکل خاصی نخواهیم داشت.

سبزه‌زاری عنوان کرد: همچنین بارندگی در استان‌های بالادست مانند خوزستان است. در دسامبر بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری نرمال تا کمی بیش از نرمال پیش‌بینی شده است. همچنین در استان‌های شمالی خوزستان برای حوضه کرخه و دز در دسامبر شرایط بارندگی مانند خوزستان است.

وی بیان کرد: در همه دنیا بهترین حالت پیش‌بینی فصلی بین یک تا دو ماه است و پیش‌بینی فصلی بیش از این مدت خطای زیاد دارد. اکنون ارائه پیش‌بینی فصلی چهار ماهه با ریسک بالا ارائه می‌شود. در حال حاضر تا 27 آبان ماه بارندگی 70 تا 80 میلی‌متر در شمال خوزستان پیش‌بینی شده است. بارندگی در استان‌های بالادست خوزستان نیز در این مدت به همین میزان است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در حال حاضر مدل میان‌مدت، دو بارش برای خوزستان را نشان می‌دهد که اولی در 27 مهرماه تا ششم آبان‌ماه خواهد بود و مجموع بارندگی آن در شمال خوزستان 10 تا 15 میلی‌متر است. همچنین دومین بارش خوزستان در 16 آبان‌ماه است که در مجموع حدود 60 میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود و بارندگی خوبی خواهد داشت.

لینک اصل خبر در سایت شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    منبع خبر

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات