وضعیت تأمین و توزیع آب شیراز و اهم اقدامات انجام‌شده آبفا شیراز در تابستان سال جاری

به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی آبفا شیراز، تابستان 98 شاهد بروز تنش آبی در کلان‌شهر شیراز بودیم که با توجه به‌پیش بینی‌های صورت گرفته و تاب‌آوری بالای تجهیزات و نیز مدیریت در حوزه‌های مختلف ازجمله امداد و حوادث، سرویس و نگهداری بهنگام و ... تنش‌ها کنترل و مدیریت شد.

با توجه به سنوات اخیر و نیز پیش‌بینی‌های انجام‌شده نياز آبي تابستان 98 کلان‌شهر شيراز، حداقل 6400 ليتر در ثانيه برآورد شده بود و اين در حالي است كه به دليل افت سفره‌های زیرزمینی و خشك شدن برخي از منابع توليد، حداکثر توان تأمین و توليد آب برای تابستان 98، برابر 5460 ليتر در ثانيه بود.

بروز تنش آبی کلان‌شهر شیراز به دلیل بروز پدیده خشک‌سالی و تأثیرات نامطلوب آن، کاهش نزولات جوی،افزایش دما، پایین رفتن سطح آب چاه‌ها ایجاد شد. همچنین می‌توان گفت عدم تکمیل خط دوم آب‌رسانی از سد درود زن، بروز حادثه خسارتی مکرر در خط انتقال کمربندی، تحویل و تحول 15 روستای به شرکت آبفا شیراز، قطع برق، عدم پیش‌بینی مخازن ذخیره در مجتمع‌های مسکن مهر صدرا و بروز مشکلاتی در ایستگاه پمپاژ خط اول آب‌رسانی از سد درود زن بر این تنش آبی در شیراز دامن زده شد.

لذا شرکت آب و فاضلاب شیراز براي تأمین نياز آبي اين شهر با كمبود 940 ليتر در ثانيه مواجه بود كه با برنامه‌ریزی‌های صورت پذيرفته بخش عمده‌ای از اين كمبود تأمین و جبران شد.

اهم اقدامات صورت گرفته در تابستان برای گذر این تنش آبی شامل حفر و تجهیز چاه‌های جدید، مهندسی مجدد چاه‌های موجود، اجاره و استفاده از منابع آبی اشخاص حقیقی و حقوقی، مدیریت توزیع و ایجاد خطوط عرضی و ارتباطی بین مناطق، نصب فشارسنج و شیرهای فشارشکن و ...، تکمیل پروژه‌های تله‌متری، نصب کنتور بر روی مبادی تولید، نصب شیر سوزنی کنترل و توزیع آب مناطق، تکمیل رینگ انتقال آب بین مخازن شهری بود.

همچنین با اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده، نشت‌یابی و کاهش هدر رفت آب، تعویض کنتورهای خراب، فرهنگ‌سازی درزمینهٔ مدیریت مصرف، سرویس و نگهداری به‌موقع تجهیزات و تأسیسات و نیز آب‌رسانی تانکری بخش عمده‌ای از اين كمبود آب در تابستان برطرف شد.

گفتنی است از ابتدای سال تاکنون، میزان تولید آب شهر شیراز نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از 5% رشد داشته و در حال حاضر درزمینهٔ تأمین، توزیع و مدیریت تنش‌های فوق‌الذکر مشکل خاصی وجود نداشته و شرکت با تمام توان در راستای خدمات‌رسانی اقدام نموده و خواهد نمود.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب شیراز

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب شیراز

    شرکت آب و فاضلاب شیراز

    شرکت آب و فاضلاب شیراز یک شرکت در شهر شیراز می باشد

      نظرات