احیا بافت تاریخی مستلزم تهیه برنامه ای مدون است

رییس شورای اسلامی شهر کرمان:
احیا بافت تاریخی مستلزم تهیه برنامه ای مدون است

رییس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: ساماندهی و احیا بافت تاریخی مستلزم تدوین برنامه‌ای مدون است و پراکنده کاری و سلیقه‌ای عمل کردن ما را به جایی نمی‌رساند.

  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید eftetahshahrdarimantaghe5.jpg
  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید eftetahshahrdarimantaghe5a.jpg
  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید shahrdarimantaghe5.jpg

به گزارش پایگاه خبری کرمان آنلاین، محمد فرشاد در جلسه‌ای که با حضور شهردار کرمان، اعضای شورای اسلامی شهر و خبرنگاران به مناسبت افتتاح شهرداری بافت تاریخی برگزار شد؛ با اشاره به این که سالهاست که  احیا و بازسازی بافت تاریخی کرمان مورد غفلت واقع شده است؛ افزود: شهرداری بافت تاریخی با رویکرد ساماندهی بافت تاریخی تشکیل شده است و این بافت باید احیا شود تا مردم در آن زندگی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که بافت تاریخی خالی از سکنه و فعالیت باشد، می‌میرد، بنابراین باید متناسب با برنامه‌ها و دستورالعمل های میراث فرهنگی و با نگاه کردن به طرح‌های بالا دستی و تمامی طرح هایی که برای اداره‌ی بهتر شهر وجود دارد، برنامه‌ای را تدوین کرد .
فرشاد بر لزوم دقت و سرعت در تدوین این طرح تاکید کرد و گفت: اگر دقت لازم را نداشته باشیم و نکات فنی را رعایت نکرده و مناسبت های تاریخی و گذشته شهر را مدنظر قرار ندهیم، به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.
وی افزود: همچنین در صورتی که سرعت نداشته و پراکنده کاری کنیم و بودجه مشخصی را تعیین نکرده باشیم؛ نمی‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم.
رییس شورای اسلامی شهر کرمان تصریح کرد: شهرداری باید برنامه‌ی زمان‌بندی شده مدون،حساب شده و علمی را در دستور کار خود قرار دهد و به دلیل حساسیت بافت تاریخی، افراد متخصص و علاقه‌مندی را به کار گیرد که به بافت تاریخی شهر عشق بورزند و از صمیم قلب کار کنند تا در نهایت نتیجه مطلوبی حاصل شود.

وی ادامه داد: هر چند شهرداری، از نیروهای موجود در مجموعه خود در شهرداری منطقه پنج به کار گرفته است اما می‌توان از مشاوران و افراد صاحب‌نظر نیز بهره ببرد.

فرشاد در ادامه بر لزوم هماهنگی بین دستگاههای متولی بافت تاریخی تاکید کرد و گفت: درست است که ضوابط و قوانین بر ساخت و ساز در محدوده بافت تاریخی حاکم است اما باید برای هماهنگی بیشتر، نقشه راهی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به گفته شهردار مبنی بر ورود سرمایه به بافت تاریخی اظهار کرد: باید بافت تاریخی برای مردم جذابیت داشته باشد تا در چارچوب وظایف، نظارت و راهنمایی سازمان میراث فرهنگی، خانه های خود را بهسازی کنند و از طرفی شهرداری نیز به مردم بسته های تشویقی ارایه دهد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به این که طرح احیای بافت تاریخی باید طوری تهیه شود که این بافت احیا شده و زندگی در آن جریان داشته باشد؛ خاطرنشان کرد: اگر مردم در درون بافت تاریخی حضور نداشته و به جای آن اتباع بیگانه ساکن باشند؛ روز به روز این بافت فرسوده تر می‌شود .
رییس شورای اسلامی شهر کرمان بر وجود برنامه جامع برای این بافت تاکید کرد و گفت: باید نگاه کنیم که در حال حاضر کجا هستیم و کجا باید قرار گیریم و بر اساس آن برنامه و وظایف دستگاه‌های متولی بافت تاریخی را تعیین کرد.
در ادامه این جلسه، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان، شهرداری بافت تاریخی را سرآغازی برای رفع شدن مشکلات این محدوده از شهر اعلام کرد و گفت: اگر نگاهی به سابقه طرح های محدوده بافت تاریخی بیندازیم در دهه هفتاد و هشتاد طرح های تفصیلی ویژه بافت تاریخی داشتیم و هر چند سعی شد تا در این مباحث دقت لازم  وجود داشته باشد اما روند مناسبی برای تهیه طرح ها سپری نشد.
رامین ارجمند کرمانی افزود :با توجه به این که از سوی شهرداری این دیدگاه وجود دارد که لازمه‌ی حرکت ابتدایی و اصولی بازنگری در نظام برنامه ریزی این محدوده است، شورای شهر دو سال متوالی در بودجه شهرداری اعتباری برای این موضوع در نظر گرفته و بازنگری بافت تاریخی را در دستور کار شهرداری قرار داده است.

ارجمند کرمانی تصریح کرد: امیدواریم با شروع به کار شهرداری منطقه پنج، موضوع بازنگری طرح تفصیلی ویژه بافت قدیم با تاکید، توجه و ریز بینی لازم تحقق یابد.

در ادامه رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر کرمان تاکید کرد: احیا شدن این بافت مستلزم حضور مستقیم مردم است و باید اقدامات انجام شده قابل توجه بوده و مردم جذب شوند .
فتح‌الله مویدی تصریح کرد: اگر مالکی در محدوده بافت تاریخی ملکی داشته و هزینه احیا آن را نداشته باشد باید تکلیف آن را مشخص کرد.
وی افزود: باید میراث فرهنگی اعتباری داشته باشد و آن را بخرد و احیا کند و یا در حد توان تسهیلاتی به مالک ارایه شود تا آن ملک احیا شود. در غیر این صورت آن ملک مخروبه می‌ماند.
وی ادامه داد: از سازمان میراث فرهنگی می‌خواهیم بخشنامه ها و دستورالعمل هایی که ابلاغ می‌شود اما ضمانت اجرایی ندارد را اصلاح کند و با بازدید میدانی از محدوده و ارایه تسهیلات ویژه زمینه احیا بافت تاریخی را فراهم آورد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه و منابع پایدار شورای اسلامی شهر نیز بر لزوم راه اندازی شهرداری الکترونیک در شهرداری ویژه بافت تاریخی تاکید کرد و افزود: این اقدام درجهت پاسخ گویی بهتر به مردم و تسریع امور گزینه مناسبی است.

حسین چناریان گفت: پیشنهاد می‌دهم شهرداری ویژه بافت تاریخی از این امکان برخوردار شود و سنگ بنای شهرداری منطقه پنج به خوبی و به صورت شفاف و روشن برای مردم گذاشته شود.
مهدیه جعفری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات