مهندس حاج رسولی ها در آب منطقه ای قزوین: سد نهب باید در اسرع...

جلسه شورای مدیران شرکت آب منطقه ای قزوین با حضور مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیر عامل، معاونین و جمعی از مدیران شرکت آب منطقه ای قزوین روز پنجشنبه 18مهر ماه در محل سالن جلسات این شرکت برگزار شد.

در این جلسه مهندس حاج رسولیها مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران شرکت های آب منطقه ای کشور را  تأثیر گذارترین دستگاهها در زمینه منابع آبی در هر استان عنوان داشت.

وی در ادامه به سد مخزنی نهب اشاره نمود و بیان داشت: این سد جزو پروژه های اولویت دار وزارت نیرو قرار گرفته که باید در اسرع وقت به بهره برداری و آبیگری نهایی برسد. وی افزود: تمامی شرکت های آب منطقه ای کشور موظف هستند که بارگذاری اطلاعات را در سامانه های مربوطه با نهایت دقت بار گذاری نمایند.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران هدف از سفر یکروزه به شرکت آب منطقه ای قزوین را آشنایی بیشتر با شرکت، دریافت گزارشات و عملکرد، پی گیری مشکلات و نیز چالش های فرا روی شرکت آب منطقه ای این استان برشمرد.

مهندس ملکی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین نیز به وضعیت موجود منابع آب استان اشاره نمود و بیان داشت: این استان با حجم آب منابع آبی سطحی با حجم 617 میلیون متر مکعب و منابع آب زیر زمینی با حجم 1992 میلیون متر مکعب آب استان قزوین را تأمین می نماید که از کل این آب 91 درصد آن در بخش کشاورزی، 5 درصد شرب و 4 درصد صنعت مصرف می گردد.

مهندس ملکی تقویت و استقرار گروههای گشت و بازرسی، تهیه و نصب کنتورهای هوشمند حجمی، کنترل و مسلوب المنفعه نمودن چاههای آب فاقد پروانه بهره برداری، حفر چاههای پیزومتری در دشت قزوین، مطالعات حفاظت کیفی آب، سیستم جامع بانک اطلاعات (سامانه ساماب)، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب، بستر سازی فرهنگی، تهیه و تولید و پخش برنامه های اطلاع رسانی را از مهمترین طرح های احیاء و تعادل بخشی آبخوان دشت قزوین برشمرد. وی افزود: با توجه به اقدامات صورت گرفته از مهرماه سال 93 تاکنون شاهد کاهش افت سطح آب زیرزمینی در استان از  160 سانتی متر به حدود 80 سانتی متر بوده ایم که این موضوع خود نشان دهنده تاثیر اقدامات صورت گرفته در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی بوده که این کار باعث بالا رفتن کیفیت آب نیز گردیده است.

مهندس ملکی در ادامه با اشاره به پیشرفت فیزیکی 93 درصدی سد نهب بیان داشت: سد نهب یک سد خاکی با هسته رسی می باشد که این سد با ظرفیت حجم کل مخزن 120 میلیون متر مکعب، ارتفاع 47 متر و طول تاج 2157 متر در منطقه تاکستان قزوین در حال احداث می باشد که با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته به لطف خدا تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره برداری و آبگیری می رسد. وی افزود:ذخیره جریانات نابهنگام سیلابی رودخانه خررود، مدیریت بهره برداری از منایع آب با هدف حفظ و بهبود آبخوان دشت قزوین، توسعه شبکه های مدرن آبیاری و کشاورزی، افزایش راندمان آبیاری و صرفه جویی درمصرف آب کشاورزی و  بالابردن رفاه نسبی کشاورزان و ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان از مهم ترین اهداف این طرح می باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین ادامه داد: یکی دیگر از پروژه های استان قزوین سد بالاخانلو می باشد که این  سد در منطقه بوئین زهرا در حال احداث می باشد. سد بالاخانلو  یک سد خاکی با هسته رسی بوده که ظرفیت حجم کل مخزن آن 38.5 میلیون متر مکعب، ارتفاع 84 متر و طول تاج 370 متر در منطقه بوئین زهرا  با پیشرفت فیزیکی 63 درصدی در حال احداث می باشد. وی بیان داشت: تأمین بخشی از نیاز شرب 5 شهر و 30 روستای منطقه بوئین زهرا، بهبود آبیاری 4200 هکتار از اراضی تلفیقی موجود، تغذیه مصنوعی آبخوان منطقه، کنترل سیلابها و حفظ محیط زیست از اهداف این طرح می باشد.

مهندس ملکی در ادامه با بیان اینکه پروژه انتقال آب شرب از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان قزوین یکی از مهمترین و بزرگترین پروژه های عمرانی استان می باشد افزود: خط اصلی انتقال پروژه آب شرب از سد طالقان حدود 120 کیلومتر بوده که از محل تصفیه خانه تا شهرستان تاکستان امتداد داشته و هدف از اجرای این طرح تأمین کمبود آب شرب به میزان 60 میلیون متر مکعب در سال برای بیش از 80 درصد از جمعیت استان که شامل 14 شهر و 194 روستا می باشد را تا افق 1425 تأمین خواهد نمود.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات