برگزاری دومین نشست سازندگان ذیصلاح استان يزد

برگزاری دومین نشست سازندگان ذیصلاح استان يزد

دومین نشست سازندگان ذیصلاح با حضور رئیس و تني چند از اعضاي هيئت مديره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، مدیر کل اسبق دفترتوسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی و جمع کثیری از مجریان حوزه ساخت و ساز استان یزد برگزار شد.
به روز رسانی آمار مجریان در ابتدای سال 98
در ابتدای این نشست نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، با  عرض خیر مقدم به حاضرین در جلسه گفت: این نشست به منظور بررسی چالش های حوزه اجرابرگزار شده است.
«احمد علی فلاح» اشاره به اینکه یکی از مهمترین اهداف هیئت مدیره هشتم جلوگیری از صوری کاری و حذف فرایند دو نقشه ای است، افزود: در این راستا جراحی هایی انجام شده که البته با مقاومت هایی نیز روبرو شد ، با این حال ما رسالت خود را ادامه این روند می‌دانیم.
وی با اشاره به اینکه اولین قدم ،شناسایی مجریان فعال بود افزود: از ابتدای سال، آمار مجریان را به روز کردیم و بر آن اساس ، یک سوم مجریان می‌توانستند کار بگیرند و دو سوم دیگر به دلیل پر بودن ظرفیت و یا ناقص بودن مدارک نمی توانند کار بگیرند.
فلاح با اشاره به اینکه برای توانمند سازی مجریان ، دوره های آموزشی را در دستور کار خود قرار داده ایم، عنوان کرد: یکی از مشکلات عمده مجریان ، عدم آشنایی آنان با تمام جنبه های وظایف خود است و این موضوع باید در ابتداي کار به آنها آموزش داده می شد. در همین راستا مقرر شده از این پس افراد تازه کار برای ورود به سازمان و دریافت پروانه اشتغال، موظف به گذراندن دوره های آموزشی شوند و سپس پروانه اشتغال برای آنها صادر شود.
فلاح با بیان اینکه به دنبال توانمند سازی مجریان هستیم، افزود: برگزاری همایش سازندگان ذیصلاح و دعوت از دکتر شیبانی اصل برای تدریس مباحث حوزه اجرا نیز در همین راستا است.
نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با اشاره به لزوم حمایت  همه جانبه از مجریان عنوان کرد: در همين راستا اقدامات حمایتی همچون اعطای تسهیلات به مجریان را در دستور کار خود قرار داده ایم.
مجری خوب می تواند زمینه نظارت خوب را فراهم کند
در ادامه ، مدیر کل اسبق دفترتوسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی به مدت 4 ساعت به تدریس مباحث مربوط به مجریان ذیصلاح پرداخت.
«منوچهر شیبانی اصل» با اشاره به اینکه مجری ، مسئولیت انجام کلیه عملیات اجرایی ساختمان را بر عهده دارد، تصریح کرد: در اجرای این عملیات باید مقررات ملی ساختمان، ضوابط و مقررات شهرسازی، محتوای پروانه ساختمان و نقشه های مصوب مرجع صدور پروانه را رعایت کند.
مدیر کل اسبق دفترتوسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به صوری کاری در کار اجرا گفت: اگر مجریان از حجم مسئولیتی که از لحاظ حقوقی بر دوششان است آگاه بودند، هیچ گاه برای کسب اندک درآمد، بدون آگاهی از جزئیات کار، تأییدیه ای را امضا نمی کردند.
شیبانی در این دوره آموزشی از اهمیت جایگاه مجریان سخن گفت و ادامه داد: مجری خوب می‌تواند زمینه های نظارت خوب را نیز فراهم کند.
وی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی درخصوص بهبود ساخت و ساز ها از سوی مالکان گفت: برخی از مالکان و سرمایه گذاران گمان می کنند با یک استاد بنا و چند کارگر می توانند ساختمان ارزانی بسازند. این در حالی است که عمر ساختمانی که با شیوه های غیر مهندسی ساخته می شود بسیار پایین است و در نتیجه این ساخت و ساز برای مالکان گران تمام می شود.
شیبانی اصل در انتها با اشاره به عملکرد مثبت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در دوره جدید، عنوان کرد: یکی از کارهای مهم سازمان ،مقابله با فرایند دو نقشه ای است، امیدواریم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد به عنوان الگویی برای جلوگیری از اجرای 2 نقشه ای در کشور مطرح شود.
پس از اتمام دوره آموزشی، پنل تخصصی با هدف بررسی مسائل و مشکلات سازندگان ذیصلاح برگزار شد.
لزوم ایجاد اکوسیستم در حوزه ساخت و ساز استان یزد
در ابتداي این پنل ، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان يزد با بیان اینکه صنعت ساختمان نوعی اکوسیستم است، عنوان کرد: در نتیجه برای موفقیت ، همه اجزاء باید با هم کار کنند.
«مهدی سالاری»با اشاره به اینکه  چرخه ساخت و ساز در استان یزد معیوب است، توضیح داد: از آنجاکه در استان اکوسیستم تعریف نشده و بخش های مختلف (شهرداری، اداره راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی) به صورت وظیفه محور کار خود را انجام دهند. در همین راستا و برای اصلاح امور باید تعامل جدی بین دستگاه ها صورت گیرد.
وی در این خصوص افزود:در نظام مهندسی نیز خدمات طراحی، نظارت و اجرا ارائه مي شود و هر کدام به درستی اجرا نشود، دیگر خدمات نمی توانند به خوبی ارائه شوند. مشکلی که هم اکنون با آن روبرو هستیم و به همین منظور باید تغییراتی برای اصلاح صورت گیرد.

سالاری با اشاره به مقاومت برخی با این اصلاحات عنوان کرد: برخی ازمهندسان آمادگی پاسخگویی به مطالبات و پیداکردن جایگاه خود در پازل نظام مهندسی راندارند و در مقابل تغییرات مقاومت می کنند ، به همین دلیل به دنبال حاکم کردن سیستمی هستیم که افرادی که شغل اصلی و اولویت اصلی شان مهندسی است، در ساختار سازمان رشد کنند و کار و درآمد بیشتری داشته باشند و بالعکس کسانی که علاقه ای به یادگیری و تغییر و کار جدی در حوزه مهندسی ندارند، به مرور سازمان را ترک کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه به منظور جلب اعتماد مهندسان، شفاف سازی را در دستور کار خود قرار داده ایم، عنوان کرد: بر این اساس 4 ماه یکبار جزئیات عملکرد اعضاي سازمان و کارکرد آنها  را منتشر می کنیم تا مهندسان با اعتماد بیشتری به ما کار خود را ادامه دهند.
اقدامات انجام شده در واحد سازندگان ذیصلاح
در ادامه این پنل تخصصی، مدیر امور فنی و مشارکت های حرفه ای سازمان به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده در واحد سازندگان ذیصلاح پرداخت.
«عباس معتمد راد» با بیان اینکه از سال گذشته گروه منتخبی برای پیگیری مطالبات مجریان انتخاب شدند افزود: با این حال مجموعه واحدی به منظور پیگیری مطالبات مجریان به صورت منسجم و خاص وجود نداشت.
وی افزود: به همین منظور از اوایل اردیبهشت ماه واحد مستقل سازندگان ذیصلاح در واحد فنی و مشارکت های حرفه ای تشکیل شد.
معتمد راد با بیان اینکه اولین قدم در این واحد تفکیک مجریان فعال از غیر فعال بود، گفت: در مجموع ۲۰۶ شرکت وجود داشت که از این بین 98 شرکت فعال و 108 غیر فعال بودند که به دنبال فعال کردن این شرکت‌ها هستیم.
وی با بیان اینکه بررسی‌های ما نشان داد که ۶۷ شرکت عضو انجمن صنفي انبوه سازان هستند، افزود: مابقی به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
وی درخصوص اقدامات انجام شده در واحد سازندگان ذیصلاح گفت: بررسی مصوباتی که قبل از شکل‌گیری واحد سازندگان ذیصلاح توسط نمایندگان منتخب مجریان به تصویب رسیده بود را در دستور کار خود قرار داده و راهکارهایی برای اجرایی شدن این مصوبات ارائه کردیم. همچنین تهیه چک لیست کنترل مدارک مجریان و تهیه چک لیست بازدید از پروژه ها را در دستور کار خود قرار داده ایم. به همین منظور از ابتدای سال ۹۸ پرونده ها را بر اساس این چک لیست ها بازدید و به کسانی که به صورت صوری کار می کردند تذکر های جدید داده شد.
وی افزود: همچنين پیشنهادها و راهکارهای اجرایی جهت جلوگیری از عقد قراردادهای صوری را در دستور کار خود قرار دادیم. از دیگر فعالیت های ما برگزاری جلسات توجیهی با مالکین و سازندگان قبل از عقد قرارداد بود. چرا که بسیاری از مالکین از حقوق خود آگاهی نداشتند و مجبور بودیم  آموزش هایی در این زمینه به آنها ارائه کنیم.
معتمد راد ادامه داد: بررسی پرونده سازندگان و به روزرسانی آنها و تدوین فلوچارت پیشنهادی خروج کار از پروژه های سازندگان از دیگر فعالیتهای ما بوده است. مشکلی که بسیاری از مجریان با آن روبرو بودند پر شدن سهمیه آنها بود که این سهمیه توسط پروژه های نیمه کاره و یا تعطیل پر شده بودند و به وسیله این فلوچارت ، ظرفیت مجریان را باز کردیم. کنترل وضعیت سازندگان ذیصلاح قبل از هرگونه تغییرات در پروانه اشتغال از دیگر فعالیت‌های ما بود. همچنین ارائه رزومه سازندگان در سایت سازمان برای معرفی بیشتر آنها را در دستور کار خود قرار دادیم.
مدیر امور فنی و مشارکت های حرفه ای سازمان با اشاره به اینکه تقویت نظارت مضاعف و کیفیت کار سازندگان در روند اجرای پروژه ها را در دستور کار خود قرار داده ایم، عنوان کرد: به همین منظور برنامه های آموزشی و فرهنگی برای سرمایه گذاران و سازندگان را انجام می دهیم.
استفاده از تجربه دیگر استان ها برای رفع چالش های مجریان یزدی
مهندس گرجی، نماینده منتخب مجریان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با تشکر از رئیس هیئت مدیره که طی یک سال اخیر پیگیر حل مشکلات بوده اند، گفت:  پس از انتخاب به عنوان نماینده مجریان، در اولین گام به روزرسانی اطلاعات مجریان را در دستور کار خود قرار دادیم و با استفاده از تجربیات دیگر استان ها در صدد رفع چالش های مجریان برآمدیم.
وی با اشاره به اینکه با همکاری های صورت گرفته با امور فنی و مشارکت های حرفه ای سازمان و  سازندگان ذیصلاح 10 راهکار را برای رفع مشکلات مجریان استخراج کردیم افزود: این راهکارها یا اجرایی شده و یا در حال اجرا است و در آینده نیز راهکارهای بیشتری را در نظر خواهیم گرفت.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد یک انجمن در شهر یزد می باشد

      نظرات