سهم اردبیل از سد ارس تعیین شود

سهم اردبیل از سد ارس تعیین شود

www.BanaNews.irنماینده مردم بیله‌سوار و پارس‌آباد در مجلس گفت: شایسته است با پیگیری مسئولان استانی و ملی سهم شهرستان‌های شمال استان از رود ارس و سد خداآفرین مشخص شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) وکیل سپه ‌در مراسم تجلیل از فعالان بخش کشاورزی در بیله‌سوار اظهار داشت: امسال ۴۷ میلیارد ریال برای اجرای پروژه سد خداآفرین اختصاص یافته است که امیدواریم با بهره‌برداری کامل از این پروژه بخش عظیمی از اراضی این منطقه تبدیل به آبی شود.

وی گفت: ‌براساس ارزیابی‌های اولیه و براساس پیش‌بینی‌های لازم با اجرای کامل پروژه سد خداآفرین در این منطقه ۶۰ هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان بیله‌سوار و پارس‌آباد تبدیل به آبی می‌شوند.

سپه در ادامه سخنان خود خاطر‌نشان کرد: با تکمیل این سد و انتقال آب به اراضی شاهد رونق کشاورزی و تولیدات زراعی خواهیم بود و برای ۱۲ هزار نفر به صورت مستقیم و ۲۴ هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال مولدی ایجاد می‌شود.

وی شهرستان بیله‌سوار را قطب کشاورزی و اراضی آن را حاصلخیز و دارای استعداد بسیار مناسب در کشت محصولات متنوع زراعی اعلام کرد و گفت: شهرستان بیله‌سوار با داشتن اراضی حاصلخیز یکی از بهترین مناطق استان اردبیل و کشور در کشت بهاره و پاییزه است و این توانمندی و ظرفیت بیش از این باید مورد توجه و دقت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های اصلی بخش کشاورزی تبدیل اراضی دیم به آبی است که با تسهیلات بانکی اعطا شده از سوی دولت مدرن‌سازی آبیاری یکی از اصلی‌ترین اقداماتی است که می‌تواند ثمره و نتیجه مثمرثمر داشته باشد.

وی در مورد سد خداآفرین و مزایای آن در منطقه عنوان داشت: سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان احداث می‌شود و مشخص شدن سهم استان در بهره‌برداری از این رود و پایاب سد می‌تواند تکلیف ما را در برنامه‌ریزی‌ها بهتر مشخص کند.

وی گفت: هدف از احداث این سد مخزنی ذخیره‌سازی آب و کنترل سیلاب رودخانه‌های مرزی ارس به منظور آبیاری ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست منطقه مغان و استان اردبیل و اراضی آذربایجان ‌شرقی است که در این زمینه شایسته است سهم استان به صورت دقیق مشخص و معلوم شود.

به گزارش بنانیوز به نقل از فارس، وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از عرصه‌های عملی برای تحقق شعار امسال را بخش کشاورزی و تکیه بر توانمندی‌های این بخش اعلام و خاطرنشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر به توسعه تولید در این بخش نیاز داریم تا بتوانیم خودکفایی را رقم بزنیم.

در این مراسم از فعالان و بهره‌برداران نمونه بخش کشاورزی تجلیل شد.

 

 

    نظرات