بلندترین برج آجری جهان آزاد شد

بلندترین برج آجری جهان آزاد شد

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از آزادسازی حریم گنبد قابوس بلندترین برج آجری جهان خبر داد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) قربان عباسی عصر سه شنبه در حاشیه آزادسازی حریم این برج افزود: با توجه به این که پرونده ثبت جهانی گنبد قابوس به یونسکو ارسال شده، برای تسریع در ثبت جهانی این بنای تاریخی، الزاماتی وجود دارد که یکی از این الزامات، حذف عبور تردد خودروهای سنگین از اطراف این بنای تاریخی بود که در سال گذشته اجرایی شد و در همین راستا امسال نیز آزادسازی حریم گنبد قابوس به اجرا درآمد.

وی با اشاره به اماکن و ساختمان‌های دستگاه های اجرایی شهرستان گنبدکاووس درحریم این بنا، افزود: تاسیسات و ساختمان‌های ادارات تربیت‌بدنی، آموزش و پرورش و شرکت برق که در حریم برج قابوس بن وشمگیر قرارداشتند با حضور مسئولان استانی و شهرستانی تخریب شد تا به فضای سبز تبدیل و در ادامه زمینه برای ثبت جهانی برج قابوس فراهم شود.

عباسی، ثبت جهانی برج قابوس را رویدادی مهم برای شهرستان، استان و کشور دانست و از همکاری بی شائبه و دلسوزانه تمامی دستگاه های اجرایی ذی ربط استان تقدیر و تشکر کرد.

وی با اشاره به افتتاح دفتر ویژه ای برای پیگیری امور اداری مربوط به گنبد قابوس، گفت: در این دفتر که در واقع دفتر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری گنبد قابوس و شهر تاریخی جرجان است، اسناد و مدارک و کشفیات مربوط به گنبد قابوس و شهرتاریخی جرجان به نمایش گذاشته شده است.

عباسی یادآور شد: گنبد قابوس به عنوان تنها اثر شمال کشور است که ثبت جهانی می شود، این اثر بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است که در گنبد کاووس، قرار دارد، سبک معماری بنا شیوه رازی است.

وی ادامه داد: این بنا که یکی از بلندترین بناهای آجری جهان به‌شمار می‌آید بر فراز تپه‌ای خاکی که قریب پانزده متر از سطح زمین بلندتر است قرار دارد، این بنا در سال (۳۹۷ ه. ق برابر با ۳۷۵ ه. ش) و در زمان سلطنت شمس المعالی قابوس بن وشمگیر و در شهر جرجان که پایتخت پادشاهان آن دیار بوده، بنا شده است.

 

    نظرات