پا در رکاب عاشقی

پا در رکاب عاشقی

پا در رکاب عاشقی

ساعت 11.30 دقیقه جمعه 19 مهر ماه 98 است که از محل اسکانمان به سمت عباسخیر محل توقف و استقرار 103 دستگاه اتوبوس و 320 نفر ازاتوبوسرانان و عوامل اجرایی کاروان خدام الحسین(ع) شهرداری مشهد که سه روز قبل برای جابجایی و خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی از مشهد حرکت کرده و چهارشنبه شب از طریق مرز مهران وارد عراق شده وسپس به شهر نجف آمده اند می رویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مسیرها به دلیل حضور خیل عظیم زائران ایرانی و غیر ایرانی که با پای پیاده برای زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) به سمت کربلا در حرکت هستند بسته است و به ناچار باید از مسیرهای فرعی به محل استقرار اتوبوسهای اعزامی شهرداری مشهد رهسپار شویم. هوا گرم است. اما گرمای شدید هم یارای ایستادن در مقابل عشق زیارت و پابوسی امام حسین (ع) را ندارد و زائران از پیر و جوان و زن و مرد با پای پیاده در گرمایی نفس گیر به سمت کربلا پیش می روند.

ساعت نزدیک 13 است که به عباسخیرمی رسیم. به اطراف که می نگرم اتوبوسرانان را می بینم که برخی تازه از مسیر شوملی به نجف رسیده و مسافرانشان را پیاده کرده اند وتعدادی دیگر نیز آماده رهسپار شدن به شوملی برای خدمات رسانی به زائران و انتقال آنها به نجف هستند.

پا در کاب به سوی شوملی

به همراه همکاران عکاس و مستند ساز سوار یکی از اتوبوسهای عازم شوملی می شویم. کولر اتوبوس روشن است اما یارای مقابله با گرمای هوای شرجی نجف را ندارد، همزمان با حرکت اتوبوس صدای قرائت صلوات خاصه حضرت رضا (ع) در اتوبوس طنین انداز می شود و به دنبال آن پویش مشهد برای حسین (ع) معرفی می شود و نوای ذکر مصیبت و نوحه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) فضا را عطرآگین می کند.

به سراغ اتوبوسران می روم. او خود را صادق سرجامی معرفی می کند و می گوید: چهارشنبه شب پس از دو روز طی مسیر مشهد به کرمانشاه با 102 دستگاه اتوبوس دیگر از طریق مرز مهران وارد عراق شدیم و از همان ابتدای ورود زائران هموطنی را که برای زیارت قصد عزیمت به شهر نجف داشتند، به نجف اشرف منتقل کردیم.

وی می افزاید: مسیر مهران تا نجف به سه بخش تقسیم شده که زائران از مهران تا کوت زائران به وسیله تریلی های سپاه، کوت تا شوملی به وسیله اتوبوسهای شهرداری تهران و از شوملی تا نجف که مسیری 120 کیلومتری است، توسط اتوبوسهای شهرداری مشهد جابجا می شوند.

وی با بیان اینکه زائران از این اقدام بسیار راضی هستند اظهارمی کند: طی کردن مسیر شوملی ،تا نجف و بالعکس به صورت میانگین اگر ترافیک نباشد 4-5 ساعت طول می کشد اما باتوجه به ترافیک سنگین این زمان بیشتر است.

پادر رکاب عاشقی

صادق از عشق سخن می گوید. از اینکه عشق به حیدر کرار علی (ع) ،امام حسین (ع) و عباس قمر بنی هاشم چگونه خستگی این مسیر طولانی و جاده ای پر از دست انداز را بر او وهمکارانش آسان کرده است. از عشق خود به عباس می گوید و با صدایی زیبا نوحه سر می دهد و اشک در چشمانش حلقه می زند..

اورا با حال خوبش تنها می گذارم و چشم بر جاده می دوزم. جایی که اکنون به جای خودرو پر است از زائران پیاده ای که نه با پا، بلکه با سر برای زیارت اباعبدالله حسین (ع) در اربعین به سمت کربلا رهسپارند و این بیت شعراز محتشم کاشانی در ذهنم تداعی می شود که این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست .. این چه شمعی است که جانها همه پروانه اوست .

ترافیک به شدت سنگین است و اتوبوس هرازگاهی مجبور به توقف می شود. ساعت 17 است و 5ساعت از آغاز سفرمان به سمت شوملی می گذرد و کم کم به غروب آفتاب نزدیک می شویم. از صادق می پرسم کی به شوملی می رسیم که می گوید با توجه به ترافیک، حدود 3ساعت دیگر زمان می خواهد. 8ساعت نشستن پشت فرمان اتوبوسی که برای جاده طراحی نشده، سخت است. چه برسد که قرار باشد همین مسیر را شب برگردی.

هوا تاریک شده واتوبوس برای ادای نمازمقابل حسینه ای توقف می کند. حدود 10 اتوبوس دیگرنیز در همین محل توقف کرده اند. اتوبوسرانان با هم خوش و بش می کنند. یکی از آنها می گوید خانواده ای 2-3 کیلومتربالاتردر مسیر مانده نتوانستم آنها را سوار کنم. دلم طاقت نمی آورد برمی گردم تا آنها را سوار کنم. این را می گوید و می رود تا آنها را بیاورد. از او نامش را می پرسم که می گوید بنده خدا... همکارش اورا مرتضی براتی معرفی می کند. اتوبوسران شریف و با وجدانی که نمی تواند درراه ماندگی انسانی را تاب بیاورد...

در میان اتوبوسرانان ،رمضانی اتوبوسران خوشنام وامانت دار را می بینم. او که چندی پیش در مشهد 250 دلار زائر عراقی را که پیدا کرد، به وی بازگردانده بود. با رویی گشاده و خندان حال و احوال می کنیم. رمضانی زیارت اولی است و به عشق زیارت در کنار خدمت به زائران حسینی به نجف آمده است و خدا را برای این شاکر است .

نماز می خوانیم و به سمت شوملی رهسپار می شویم ساعت 7 شب است اما همچنان درحال حرکت در جاده هستیم صادق می گوید حدود یکساعت دیگر به شوملی خواهیم رسید جاده تاریک است اما زائران همچنان در حال پیمودن مسیر هستند و برخی نیز در موکب های کنار جاده در حال استراحت هستند.

ساعت 20.30 دقیقه است که در تاریکی شب نوری قرمز رنگ علامت می دهد و اتوبوس به داخل مسیر فرعی وارد می شود. انتظامات اتوبوسرانی است که اتوبوس ها را برای سوخت گیری هدایت می کند. اینجا شوملی است. در این محل تعدادی خانه ویلایی وجود دارد که چراغ های روشنشان مانند ستاره هایی در دل شب خود نمایی می کند. پس از عبور از کنار این خانه ها به تریلی حامل سوخت می رسیم. اتوبوس مانند سایر اتوبوسها سوختگیری می کند و با هدایت یکی دیگر از انتظامات اتوبوسرانی برای تنظیم و بازدید چراغها به نزد تکنسین های تعمیرات و فنی اتوبوسرانی که با اتوبوس امداد در شوملی حضور دارند، می رود.

از اتوبوس پیاده می شویم. سرپرست انتظامات اتوبوسرانی در شوملی به استقبالمان می آید و ما را به محل استقرار انتظامات که خانه ای از اهالی مهربان شوملی است، می برد و صاحب خانه با روی باز ما را به داخل اتاق بزرگی که تعدادی از اتوبوسرانان درحال استراحت هست، دعوتمان می کند و با اطعامی محلی لطفش را در حق مان تمام می کند.

به گفته سرپرست انتظامات، اتوبوسها تا صبح فعال هستند و تا زائری باشد جابجایی به نجف انجام خواهد شد. هوا تاریک است و به دلیل نبود نور کافی برای تصویر برداری شب را در شوملی می مانیم و صبح با صدای اذان بر می خیزیم. اتوبوسرانان که تازه رسیده اند نماز را می خوانند. بیرون که می آییم با خیل عظیمی از زائران روبرو می شویم که در صفی طولانی ایستاده و با رسیدن اتوبوسها با راهنمایی انتظامات سوار اتوبوس ها می شوند.

عشق اینجا پشت خستگی را به زمین کوبیده است. اتوبوسرانان و عوامل اجرایی و فنی همچنان استواردر حال خدمات رسانی و انتقال زائران اربعین به شهر نجف هستند. پس از تصویر برداری و تهیه گزارش از وضعیت خدمات رسانی ما نیز همانند زائران دیگر سوار اتوبوس می شویم وبه سمت نجف برمی گردیم. مسیری که اینبار با توجه به اینکه ابتدای صبح است و ترافیک سبکتر، 4ساعت زمان می برد و سفری 620 دقیقه ای پا در رکاب عشق در مسیر نجف –شوملی و بالعکس به پایان می رسد اما عشق همچنان باقی است.

مجید خبیری – خبرنگار اعزامی به نجف اشرف

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات