ضرورت یکپارچگی مدیریت و نظارت بر فضای سبز

ضرورت یکپارچگی مدیریت و نظارت بر فضای سبز

رییس و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان به همراه معاون خدمات شهری شهرداری در بازدید هفتگی این شورا از سازمان ها و مجموعه های تابعه شهرداری، از سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بازدید کردند.

رییس شورای شهر با بیان این که این بازدید به دلیل اهمیت و حساسیت فضای سبز شهری است گفت: حفظ و نگهداری سرانه 18 مترمربع  فضای سبز در شهری کویری با گستره 13 هزار هکتار وسعت قابل تحسین بوده و وضعیت فضای سبز شهر کرمان در قیاس با اقلیم شهرهایی چون یزد، کاشان و زاهدان مطلوب تر است ولی این کافی نیست و باید روند تکاملی خود را طی کند.

محمد فرشاد تدوین یک برنامه هوشمند در حوزه حفظ، توسعه و نظارت بر فضای سبز شهر کرمان را ضروری دانست و گفت: با ایجاد بانک اطلاعاتی از وضعیت فضای سبز، کنترل و نظارت دقیق تری انجام می شود.

وی با اشاره به پتانسیل بالای علمی و تجربی مرکز استان در حوزه کشاورزی اظهار داشت: نیروهای جوان و تحصیل کرده پتانسیل خوبی برای سازمان هستند و سازمان می تواند بنابر بنیه علمی و تجربی خود از گونه های مختلف گیاهی متناسب با اقلیم کرمان در توسعه فضای سبز شهر استفاده کند.

رییس شورای شهر وجود کمیسیون ماده 7 را یک فرصت دانست و افزود: قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها می تواند بخشی از مشکلات این حوزه را حل کند.

فرشاد با بیان این که آب های زیرسطحی، منابع آبی پایدار هستند گفت: استحصال و بهره برداری از آب های سطحی به بخش خصوصی واگذار شده ولی شهرداری بایستی سهم مناسبی از آن را جهت آبیاری فضای سبز شهری مطالبه کند.

به گفته وی ضروری است شهرداری در انتخاب و واگذاری خدمات خود به شرکت های بخش خصوصی که ابزار و امکانات لازم را ندارند و در پرداخت حقوق کارگران خود با مشکل روبرو هستند تجدیدنظر کرده و توانایی و تعهد آن ها را مدنظر قرار دهد.

فرشاد همچنین با اشاره به خلاءهای قانونی موجود در سیما و منظر شهری گفت: در تعامل با سازمان ها و اصناف می توان برنامه های این مجموعه را محقق کرد.

وی اظهار داشت: شورای شهر کرمان با توجه به اختیارات قانونی خویش می تواند با تصویب پیشنهادات مدیریت شهری نسبت به پر کردن خلاء های قانونی موجود اقدام کند.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز با بیان این که سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری یکی از مهم ترین و تخصصی ترین مجموعه های شهرداری است گفت: این سازمان باید شرایط مطلوب تنفس شهر را فراهم کند.

علی خدادادی فلسفه وجودی این سازمان را تمرکز خدمات در این حوزه عنوان و تصریح کرد: این که مناطق مستقیم به حوزه های مختلف ورود کرده یا بخش خصوصی مستقل عمل کند درست نیست و سازمان باید وظیفه تخصصی خود را انجام دهد.

وی با اشاره به جنگل قائم به عنوان سرمایه باارزش شهر اظهار داشت: در حالی که آبیاری فضای سبز باید در مدت زمانی مشخص شده انجام شود این منطقه سبز کرمان در مدت زمانی 2 ماهه آبیاری می شود.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورا با بیان این که سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری نیازمند برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت است گفت: پیشنهاد می شود آمار دقیقی از تعداد حلقه های چاه، میزان استفاده از آب شرب، درختان خشک شده و درختان کاشته شده به شورا ارسال شود.

خدادادی ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری افزود: این بازدیدها در راستای آگاهی از نقاط ضعف و قدرت سازمان و حمایت اعضای شورا در جهت تقویت آن است.

همچنین رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا با بیان این که سرانه فضای سبز یکی از شاخص های مهم خدمات شهری است گفت: استاندار کرمان در جلسه ای نسبت به وضعیت نامطلوب فضای سبز شهر کرمان و سرانه آن نسبت به شهرهای دیگر انتقاد کردند.

به گفته وی اگرچه مساحت فضای سبز در کرمان کافی است اما بنابر دلائل کارشناسی شادابی و زیبایی خاصی ندارد و باید نوع آبیاری و تنوع گیاهی آن در ساماندهی و مدیریت فضای سبز مدنظر قرار گیرد.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا نیز سازمان سیما، منظر و فضای سبز را پیشانی شهرداری عنوان و تاکید کرد: اما فضای سبز شهر کرمان شادابی و سرسبزی گذشته را ندارد.

زهرا لری با بیان این که نقص در آبیاری به مرور زمان نمایان می شود گفت: درختان کاج سوزنی شکل شهر به همین دلیل دچار مشکلات زیادی شده اند.

وی یکپارچگی مدیریت و نظارت فضای سبز را ضروری دانست و افزود: واگذاری بخشی از خدمات فضای سبز به مناطق و یا شرکت ها نتایج مثبتی نداشته و لازم است در این زمینه تجدیدنظری صورت بگیرد و خروجی آن به شورای شهر ارائه شود.

به اعتقاد لری واحد پژوهش نیز می تواند با بکارگیری کارشناسان و دانشجویان و استفاده از طرح ها و پایان نامه های دانشگاهی تکمیل کننده سازمان باشد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری در ابتدای این نشست از واگذاری کار اجرایی به فضای سبز مناطق خبر داد و افزود: این سازمان تنها به سیاست گذاری و نظارت در این حوزه می پردازد.

یدالله علیزاده با بیان این که طرح شبکه آب خام نیز به مناقصه گذاشته شده گفت: با آمادگی در این زمینه، می توان اعتبارات دولتی را نیز جذب کرد.

وی با اشاره به ضرورت تامین آب پارک گردشگری، جنگل قائم، هتل بام کرمان و آرامستان تاکید کرد: شبکه آبیاری فضای سبز کرمان باید تکمیل شود.

علیزاده از حذف کامل آب شرب از سیستم آبیاری فضای سبز شهر کرمان خبر داد و خاطرنشان کرد: با تکمیل شبکه آب خام، تانکرها نیز از آبیاری فضای سبز حذف می شوند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر کرمان

    منبع خبر

    شورای شهر کرمان

    شورای شهر کرمان یک شورای شهر در شهر کرمان می باشد

      نظرات