شروع عملیات بتن ریزی بدنه سد باغان

با تکمیل سیستم انحراف آب و دایک جانبی سد باغان، عملیات بتن ریزی بدنه سد با حضور مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر؛ مهندس علی محمدی در بازدید مشترک با معاونین و مدیران شرکت پالایشگاه گاز فجر جم از سد باغان اظهار کرد: عملیات اجرایی بتن ریزی بدنه این سد از روز گذشته آغاز شده و حجم کل این بتن ریزی ۲۵۰ هزار مترمکعب خواهد بود که تا پایان سال جاری، ۹۰ هزار مترمکعب از آن انجام می شود و کل عملیات بتن ریزی ۲۰ ماه به طول خواهد انجامید.

وی افزود: همزمان با این عملیات، فعالیت های مربوط به ابزار دقیق و هیدرومکانیکال نیز اجرا خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه ای بوشهر گفت: سد باغان از نوع بتنی غلتکی (RCC) می‌باشد و ارتفاع آن ۵۸ متر و طول تاج آن ۳۱۰ است. سیستم انحراف آب این سد شامل فرازبند و گالری انحراف آب و همچنین دایک جانبی این سد به ارتفاع ۳۰ متر تکمیل شده است و پیشرفت فیزیکی پروژه ۳۰ درصد برآورد می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت این سد در توسعه منابع آب منطقه خاطرنشان کرد: با تکمیل سد باغان، علاوه بر کنترل سیلاب های مخرب و جلوگیری از خسارت به پایین دست، آب پایداری در اختیار بخش‌های مختلف از جمله محیط زیست، شرب، کشاورزی و صنعت قرار خواهد گرفت.

محمدی در ادامه، روند اجرای خط انتقال از سد باغان را مورد ارزیابی قرار داد و خاطرنشان کرد: این خط از نوع فولادی با ظرفیت انتقال ۸.۲ میلیون مترمکعب در سال، آب را از محل سد تا روستای کوری حیاتی منتقل خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر اضافه کرد: این خط با طول 27 کیلومتر دارای دو ایستگاه پمپاژ، یک مخزن ۵ هزار متر مکعبی و یک مخزن هزار مترمکعبی است و پیشرفت فیزیکی این پروژه ۴۴ درصد است.

محمدی اظهار کرد: خط انتقال از سد باغان ظرفیت انتقال سالانه ۸.۱ میلیون مترمکعب آب را  دارد و بخش شرب شهرهای ریز و انارستان و روستاهای اطراف و صنعت در منطقه را منتفع خواهد کرد.

محمدی افزود: همچنین بخشی از آب سد به حقابه کشاورزی در پایین دست سد اختصاص پیدا می‌کند و موجب بهبود شیوه‌های آبیاری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سد باغان باعث کنترل سیلاب های مخرب و خسارت زا می شود. این سیلاب ها هر ساله علاوه بر تخریب زیرساخت های منطقه، بدون هیچ گونه استفاده ای به رود مند و نهایتا دریا تخلیه می شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر یادآور شد: دشت‌های جم و ریز به عنوان دو دشت ممنوعه بحرانی شناخته می‌شوند و اقدامات سازه‌ای مثل ساخت سد باغان و مطالعات چند سد کوچک و اقدامات حفاظتی در قالب طرح احیا و تعادل بخشی در این دشت در حال انجام است.

محمدی افزود: با آبگیری و بهره‌برداری از این سد، بخشی از بارگزاری روی منابع آب زیرزمینی این منطقه کاهش می یابد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای بوشهر

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای بوشهر

    شركت آب منطقه‌ای بوشهر یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات