با حضور وزیر نیرو؛ از طرح ارتقای توربین‌های گازی و تطبیق با ...

با حضور وزیر نیرو؛ از طرح ارتقای توربین‌های گازی و تطبیق با ...

عمده موارد مهم در توربین‌ها توان و راندمان است. توان و راندمان بستگی به شرایط محیطی محل نصب دارد که از سوی سازندگان به صورت استاندارد ایزو تعریف می‌شود. در عموم مکان هایی که این واحدها در ایران نصب شده است، شرایط دما و آب و هوایی به صورت کامل منطبق با شرایط ایزو نبوده است، کاری در مجموعه پژوهشگاه نیرو و با همکاری شرکت های متخصص و دانش بنیان (توربوتک) و بهره ‍‌مندی از توان علمی دانشگاهی انجام شده است، بازطراحی و اصلاح توربین‌ها با توجه به شرایط آب و هوایی ایران است. به بیان ساده‌تر این توربین‌ها را با شرایط محیط نصب تطبیق داده و با استخراج اطلاعات شرایط نصب توربین‌ها و پارامترهایی نظیر بهره برداری در طی سال و توزیع درجه حرارت محیط و سایر پارامترها، شرایط تطبیق انجام شده است،
توربین‌های گازی V94.2 و فریم 9 از منظر تولید توان به ترتیب عمده‌ترین مدل‌های توربین گازی در داخل کشور می‌باشند و بیش از 80 درصد از توان کل توربین‌های گازی موجود در نیروگاه‌های کشور را تامین می‌کنند. از آنجائیکه توربین‌های گازی برای شرایط ایزو طراحی می‌شوند، در روزهای گرم سال که مصادف با پیک مصرف کشور نیز می‌باشد دارای بیشترین افت توان هستند.
پروژه ارتقای اساسی توربین گاز با اتکاء به توانمندی جوانان و متخصصان ایرانی از طریق بازطراحی و تطبیق پره‌های توربین با شرایط محیطی به میزان قابل توجهی افت توان را بازیابی می‌کند که تاکنون در چند نیروگاه کشور از جمله نیروگاه‌های کرمان و یزد اجرا شده و نتایج بسیار ارزشمندی برای صنعت برق کشور ایجاد کرده است. هدف از پروژه یاد شده بازیابی بخش عمده‌ای از افت توان با استفاده از کمپرسور جدیدی است که زوایای نصب پره‌های ثابت آن نسبت به طراحی اولیه تغییر یافته و برای دماهای بالاتر بهینه شده است.
نزدیک کردن شرایط نصب توربین‌ها با شرایط طراحی برای گرفتن خروجی نزدیک به ظرفیت اسمی از هدف‌گذاری‌های اصلی این طرح بوده که با پیاده سازی طرح HAS در توربین‌های گازی V94.2 به میزان 2.5 تا 10 مگاوات افزایش توان صورت گرفته و اجرای این طرح در توربین‌های F9 افزایش توانی برابر با 2.5 تا هفت مگاوات را به دنبال داشته است. تامین بخشی از نیاز تولید توان سالیانه به کمک اجرای طرح، عدم تحمیل هزینه اضافی در صورت انجام عملیات اجرایی در فرایند بازسازی اساسی و اتکا به متخصصان و توانمندی داخلی و محصول کاملا ایرانی به صورت مشارکت بخش‌های مختلف جلوگیری ارز از کشور و... از جمله مزایای اجرای این طرح است.
در این برنامه مدیران نیروگاه کرمان، به عنوان اولین ارتقای تطبیق توربین های V94.2 با شرایط محیطی و نیروگاه یزد، به عنوان اولین ارتقای تطبیق توربین های GEF9 با شرایط محیطی که باز طراحی در آنها اجرا و تست شده و نتایج مورد انتظار به دست آمده است به صورت ویدئو کنفرانس به شرح اقدامات انجام شده پرداختند .
همچنین در بخش پایانی این مراسم با حضور وزیر نیرو از پره‌های توربین HAS نیروگاهی رونمایی شد.

لینک اصل خبر در سایت پژوهشگاه نیرو

    منبع خبر

    پژوهشگاه نیرو

    پژوهشگاه نیرو یک دانشگاه در شهر تهران می باشد

      نظرات