آغاز اورهال اساسی سرریزهای سد دز

آغاز اورهال اساسی سرریزهای سد دز


سرریزها تجهیزاتی هستند که جهت کنترل سیلاب های ورودی به مخزن سدها مورد استفاده قرار می گیرد و آمادگی آنها در زمان بهره برداری و زمان سیلاب اهمیت زیادی دارد.
سرریزهای سد دز مشتمل بر دو تونل است که هریک ظرفیت تخلیه ی 3000 متر مکعب بر ثانیه و جمعاً 6000 متر مکعب بر ثانیه را دارند. هر دهانه تونل دارای دو عدد دریچه شعاعی ( رادیال گیت ) و سیستم بالابر آنها است که شامل الکتروموتور ، گیربکس ، تابلو فرمان و کنترل ، زنجیرهای بالابرنده و سایر قطعات می باشد.
بدلیل قدمت بالای این تجهیزات و گیتهای مربوطه ، در سالهای 95 و 96 تعمیراتی در سیستم آب بندی این دریچه ها انجام گردید ، اما در سال جاری اورهال اساسی سرریز ها در دستور کار قرار گرفته است .
مهندس جاسم تیموری معاونت فنی و مهندسی شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز در این رابطه گفت :
با توجه به زمان محدود و ارتفاع مناسب آب از دهانه سرریز ها ، جهت انجام اورهال آنها ، برنامه ای تدوین ، اقدامات مورد نیاز تعریف و فاز اول کار اورهال اساسی سرریز شماره 1 آغاز گردید.
تهیه و تأمین زنجیرهای بالابر مورد نیاز دریچه ها ، سرویس و تعمیر کلیه الکتروموتورهای سیستم بالابر ، سرویس و بازرسی کلیه گیربکسهای سیستم بالابر ، ساخت ، تعویض ، و بهینه سازی تابلو فرمان و کنترل سرریزها ، تعویض کلیه کابل های فرسوده و همچنین ترمیم نقاط پوسیده دریچه ها در نقاط مختلف و رنگ آمیزی و سند بلاست آنها از جمله اقداماتی است که در این پروژه تعریف شده است.
شایان ذکر است این تعمیرات بایستی در مدت زمانی که ارتفاع آب پایین تر از دهانه ورودی سرریزهاست و قبل از شروع سیلابهای فصلی به پایان برسد.


لینک اصل خبر در سایت شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز

    منبع خبر

    شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز

    شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز

    شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز یک شرکت می باشد

      نظرات