10 دستگاه شتابنگار زلزله در شهرستانهای استان اردبیل نصب گردید

10 دستگاه شتابنگار زلزله در شهرستانهای استان اردبیل نصب گردید

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازي استان اردبيل، محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در بازدید از نحوه نصب و راه اندازی شتاب نگار زلزله در شهرستان نیر گفت : وزارت راه و شهرسازی با پیگیری مرکز تحقیقات وزارت راه وشهرسازی حدود500 دستگاه شتاب نگار زلزله خریداری نموده است که10 دستگاه سهم استان اردبیل بود و با پیگیری اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل یک دستگاه سال گذشته نصب شده بود و 9 دستگاه دیگر که از به روز ترین و نسل جدید شتاب نگار دنیا  با حضور متخصصان و کارشناسان مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در شهرستان های استان می باشد.

وی با بیان اینکه قیمت  هر دستگاه 2500 میلیون ریال می باشد افزود: درکارکرد دستگاه شتاب نگار زلزله در2 جا کمک بزرگی به مسئولین خواهد کرد، اول اینکه 5 ثائیه قبل از وقوع زلزله می تواند اطلاعاتی به دستگاه های اجرایی مثل شرکت گاز و برق ارسال تا نسبت به قطعی انشعابات اقدام و از بروز حادثه و برای کاهش خسارات زلزله و خرابی های فراوان کمک کند. دوم اینکه بعد از وقوع زلزله با اعلام میزان شتاب  به مدیریت بحران محل زلزله کمک خواهد کرد ، هر کجا شتاب بیشتری باشد قطعا خرابی در آن منطقه بیشتر است.

محمد هادی احمدی کارشناس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی نیز در خصوص مهمترین موارد کاربردی دستگاههای  شتاب نگار زلزله در حال نصب عنوان کرد: طبق ضرایب آیین نامه ۲۸۰۰ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ، شتاب و وقوع مکان زمین لرزه مشخص و ثبت می شود و در مهندسی زلزله و تحلیل سازه ها و شناخت زمین شناسی منطقه کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: دستگاههای جدید قابلیت اتصال به سامانه های جدید مبتنی بر اینترنت را دارند و اطلاعات بصورت آنلاین به سرورهای مرکزی و از طریق پردازش اطلاعات در کوتاهترین زمان ممکن جهت گسیل نیروهای امدادی به مراکز متاثر از بیشترین نقاط که دستگاه ها ثبت کرده ارسال می نماید. و برای این منظور می توان برای دستگاه شتاب نگار Ip تعریف کرد و با وارد کردن Ip دستگاه را کنترل و داده های آن را تخلیه کرد.

احمدی افزود: دستگاه های جدید دارای امکانات و حساسیت بیشتری نسبت به دستگاههای نسل قبل دارند ، دستگاههای نسل جدید قابلیت های نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته ای دارند که می تواند در تشخیص میزان خسارت پس از وقوع زلزله کمک کند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل

    اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات