ورزش؛ مولفه ای موثر در ارتقای بهره وری نیروی انسانی در هر سازمان

ورزش؛ مولفه ای موثر در ارتقای بهره وری نیروی انسانی در هر سازمان

ورزش؛ مولفه ای موثر در ارتقای بهره وری نیروی انسانی در هر سازمان

بدون شک رفتارانسان‌ها تابع تمامیت وجود اوست و در این معنا، روان تابع جسم و جسم تابع روان است. تحقیقات نشان می‌دهد که ناراحتی‌های جسمانی اختلالات روحی -روانی به همراه دارد و برعکس. نکته مهم در تقویت قوای جسمانی حفظ روان سالم است. بارزترین اثرات مثبت ورزش در سلامت روح و روان و سلامت اجتماعی عبارتند از :

طراوت و شادابی، احساس اعتماد به نفس ، احساس قدرت و تقویت اراده، تقویت و تمرکز فکر، افزایش دقت عمل داشتن احساس خوب، افزایش قدرت خلاقیت، مسوولیت پذیری از بین رفتن افسردگی، فشارهای روانی، اضطراب و خستگی زودرس .

امروزه مؤلفه‌های مؤثر در ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی در هر سازمانی، استفاده از استعدادها و تلاش برای ارتقای سطح رفاه و سلامت کارکنان، توجه به تغییر و حفظ توان رقابتی، مدیریت و رهبری صحیح، فراهم کردن شرایط لازم پیشرفت شغلی برای همه افراد، آموزش هدفمند و علم محور کردن کارکنان، دادن اختیار کافی به کارکنان و مشارکت دادن آنان در تصمیم گیری‌هاست. آنچه در این مؤلفه‌ها تأثیرگذار است، سلامت جسم و روح است که این امر خطیر جز با انجام فعالیت‌های ورزشی محقق نمی‌شود. تعمیم و گسترش ورزش و ایجاد انگیزه و تحرک در بین کارکنان یک ضرورت به شمار می‌رود. انجام تمرینات منظم و مستمر ورزشی در بین کارکنان، انجام فعالیت‌های ورزشی همگانی و تفریحی و حضور در مسابقات ورزشی و قهرمانی موجب حفظ و ارتقای سطح سلامت جسمی و روحی کارکنان و افزایش سطح بهره‌وری و هم‌افزایی کارکنان می‌شود .

ارتباط مستقیم میان نشاط کارکنان و بهره‌وری سازمانها موجب شده تا سازمانها برای دستیابی به بهره‌وری بیشتر به ایجاد برنامه‌های ویژه‌ برای کارکنان خود اقدام کرده و آنها را ترغیب کنند تا بانشاط تر شوند و این نشاط را به خانه‌های خود ببرند. شادی و نشاط نه تنها بر روح و روان انسان، بلکه بر جسم او نیز تأثیر می‌گذارد. از نگاه اجتماعی، نیز شادمانی، قلب‌ها را به یکدیگر نزدیک و ترس، نگرانی، ناکامی و بدگمانی را بی اثر می‌کند. دین مقدس اسلام نیز که تأمین کننده صلاح دنیا و آخرت آدمی است، شادی‌های مناسب و حلال را تأیید می‌کند و پیروانش را از افسردگی و بی حالی برحذر می‌دارد. مواردی مانند قدر زحمت‌ها و خوبی دیگران را به نیکی دانستن، از موهبت‌های الهی لذت بردن، مثبت عمل کردن و مثبت اندیشیدن، گشاده رو بودن، در زمان حال زندگی کردن، آراستگی ظاهر و رضایت داشتن از زندگی، نمونه‌هایی هستند که می‌توان آنها را در زندگی تجربه کرد .

کارکنان شاد عموما با مشتریان بهتر رفتار می‌کنند. رفتار و آرامش کارکنان ، طرز حرف زدن آنها و حتا آهنگ صدایشان باعث ایجاد احساس مطلوبی در مشتریان شده و آنها را به تعامل با سازمان ترغیب می‌کند.اگر کارکنان سازمان شاد باشند،مشتریان آن شادی را دریافت می‌کنند، مشتریان جدیدتری جذب کارکنان شاد سازمان‌ها می‌شوند و به این ترتیب شادی باعث عرضه بیشتر خدمات می‌شود. در سازمانهای مبتنی بر برنامه‌های ورزشی، افراد این احساس را دارند که بخش جدایی ناپذیر سازمان هستند و فعالیت هایشان حمایت‌ها و ارزش هایی برای کارشان ایجاد می‌کند، اخلاق سازمانی اصلاح می‌شود و عامل وفاداری ترقی می‌یابد. در این سازمان‌ها وفاداری، صداقت و رفتار‌های اخلاقی حاکم می‌شود .

انگیزش یک محرک مهم برای فعالیت افراد است.محیط کاری و کیفیت کار باتغییر نگرش افراد به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد.محیط کار دوستانه توام با برنامه‌های ورزشی باعث تولید بیشتر و پیشرفت می‌شود. با اینکه خوشحالی و نشاط احساسی درونی است که اگر خود افراد نخواهند،هیچکس قادر نخواهد بود آنها را به شادی وادار کند، ولی با توجه به ارتباط مستقیم شادی کارکنان با بهره‌وری سازمان‌ها و اینکه ثابت شده «سازمان هایی که دارای کارکنان شاد تری هستند،بهره ور ترند»، سازمان‌ها و مدیرانی که به دنبال افزایش بهره‌وری هستند،می توانند با ایجاد امکانات ورزشی مناسب برای کارکنان و فراهم کردن محیطی شاد و بی غل وغش، درجهت ارتقای سازمان خود بکوشند .

سرپرست امور ورزشی شهرداری شاهرود

امیر عرب اسماعیلی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شاهرود

    منبع خبر

    شهرداری شاهرود

    شهرداری شاهرود یک شهرداری در شهر شاهرود می باشد

      نظرات