آیت‌الله دژکام: مرکز پژوهش‌های شورای شهر می‌تواند زمینه‌ساز ثبات در راهبردهای اصولی مدیریت شهری شود

آیت‌الله دژکام: مرکز پژوهش‌های شورای شهر می‌تواند زمینه‌ساز ثبات در راهبردهای اصولی مدیریت شهری شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در آیین افتتاح مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز با قرائت آیاتی از سوره‌ی عصر، اظهار داشت: انسان دو شاخصه مهم دارد، یکی علم او و دیگری عمل او که بنا به تفسیرهایی که از آیات این سوره‌ی مبارکه می‌شود، جهان‌بینی الهی و عمل صالح از مصادیق این دو شاخصه هستند.

وی با بیان اینکه یادآوری و نهادینه‌کردن حق ازجمله اهداف ایجاد ارتباط متقابل بین مدیران و مردم است، تصریح کرد: متاسفانه گاهی اوقات قبل از آنکه حرف کسی را بشنویم، موضع خودمان را تعیین می‌کنیم و حق به هر آشکاری هم که باشد با لجبازی آن را نمی‌پذیریم؛ این رفتار از جمله مواردی است که جامعه ما سخت از آن زیان دیده است.

دژکام در این باره معتقد است که رویکرد پژوهشی نسبت به مسائل شهری، یک راهکارمؤثر برای حق‌شنوی و حق‌پذیری مردم و مسؤولان است.

امام جمعه شیراز در عین حال به برخی موانع ثمربخشی پژوهش‌ها اشاره و تصریح کرد: یک مشکل دیگری که در جامعه‌ی ما وجود دارد این است که گاهی پژوهش‌های خوبی صورت می‌گیرد و سیاست‌های خوبی هم تبیین می‌شود اما استمرار پیدا نمی‌کند زیرا به محض اینکه مدیران و افراد تغییر می‌کنند همه‌ی این پژوهش‌ها و سیاست‌ها نیز به تعطیلی کشیده می‌شوند.

وی افزود: به عنوان نمونه، این سیاست که همه‌ی مردم صاحب مسکن شوند یک سیاست خوبی بود که البته ایرادات جدی هم داشت اما همزمان با تغییر مدیریت کشور به جای آنکه با پژوهش و مطالعات دقیق نقایص را برطرف کنیم آن را به کلی تعطیل کردیم و حالا شاهد هستیم که انباشت تقاضاها چه دردسرهایی در این حوزه ایجاد کرده است.

دژکام با بیان اینکه تغییر مدیریت‌ها در یک فضای دموکراتیک امری طبیعی و ناگزیر است، تأکید کرد: آن چیزی که مهم است ایجاد ثبات در راهبردهای اصولی است که متأسفانه در جامعه‌ی ما تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: کار پژوهشی یک موضوع زمان‌بر است و ممکن است آثار آن با گذشت زمان مشخص شود اما در کشور ما این باور جدی وجود ندارد و حتی برخی به طعنه می‌گویند که کار پژوهشی برای روشنفکران خوب است، نه مردم و مسؤولان!

دژکام آگاهی‌بخشی به شهروندان و استمرار سیاست‌های درست تا رسیدن به حل مساله را یک راهبرد خوب در مدیریت شهری دانست و گفت: اگرچه آگاهی‌بخشی رسالت اصلی مرکز پژوهش‌ها نیست اما این مرکز می‌تواند از طریق آموزش و با همکاری مراکز دیگر در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، ذائقه و فرهنگ عمومی را اصلاح کند.

نماینده ولی فقیه در فارس، مساجد را یکی از ظرفیت‌های مهم در این زمینه توصیف کرد و گفت: وجود حدود 600 مسجد در سطح شهر شیراز عملاً فضاهای آماده و مناسبی را فراهم آورده تا از آن برای اداره‌ی اسلامی شهرها و همچنین آگاهی‌بخشی به مردم نسبت به مصالح و منافع خودشان به کار گرفته شوند.

دژکام با طرح این پرسش که چرا برخی مسائل در کشورهای متمدن اروپایی و آمریکایی، بهتر و سریع‌تر از ما به نتیجه می‌رسد، تصریح کرد: در این زمینه بزرگانی همچون علامه طبیعی یک دلیل را این موضوع می‌دانند که در آنجا عِرق ملی عمومیت پیدا کرده در حالیکه در جوامع ما منافع شخصی بر منافع ملی می‌چربد.

وی با تأکید بر اهمیت ارتباط صحیح مردم و دستگاه‌های اجرایی، به پارادوکسی اشاره کرد که ادعا می‌شود بین اسلامیت و مردم‌سالاری وجود دارد و گفت: بنده در این باره با الهام از سخنان حضرت امام (ره) پیشنهاد دادم که اگر می‌خواهیم حکومت ما هم مردم سالارانه باشد و هم الهی، باید کاری کنیم که خود مردم بگویند هرچه خدا بخواهد تا هر دو ویژگی همزمان تأمین شود.

امام جمعه شیراز در ادامه خطاب به مدیران شهری گفت: من از طرف کانون‌های مساجد و ائمه جمعه می‌توانم به شما قول دهم که اگر بسته‌هایی در این زمینه‌ها ارائه شود، همکاری کنیم.

دژکام در پایان با تقدیر از کسانی که برای راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های شورای شهر تلاش کرده‌اند، خاطرنشان کرد: امیدوارم بحث آموزش در فرهنگ‌سراها و مساجد نیز دست به دست پژوهش‌ها دهد تا انشاءالله به سمتی برویم که شیراز جنت طراز را به رخ جهان بکشیم و به دنیا بگوییم که تمدن کشور ما اینجا در شیراز است.

گفتنی است مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز صبح امروز سه‌شنبه بیست و چهارم مهرماه در آیینی با حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس، شهردار و اعضای شورای شهر و مقامات شهرستانی و استانی، افتتاح شد و فعالیت خود را رسماً آغاز کرد.

انتهای خبر/

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات