جلسه غیرعلنی برای ادغام وزارتخانه‌ها

جلسه غیرعلنی برای ادغام وزارتخانه‌ها

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) www.BanaNews.irپس از بی نتیجه ماندن جلسات علنی برای حل اختلافات بر سر ادغام وزارتخانه‌ها، نمایندگان مجلس چهارشنبه گذشته در یک نشست غیرعلنی به تبادل نظر درباره این موضوع پرداختند؛ جلسه‌ای که وزیر ارتباطات در آن حاضر شد تا نمایندگان را برای عدم ادغام وزارتخانه متبوعش در وزارت امور زیربنایی قانع کند. در این جلسه نامه ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان پدافند غیرعامل نیز در مخالفت با این ادغام مورد بررسی قرار گرفت. اما تعیین تکلیف سایر ادغام‌ها و «طرح تثبیت وزارتخانه‌ها» به جلسه مشترک لاریجانی و احمدی‌نژاد موکول شده است.

جلسه غیرعلنی برای ادغام وزارتخانه‌ها

احتمال لغو ادغام وزارت ارتباطات در امورزیربنایی پس از مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان پدافند غیرعامل

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، تصمیم برای مسکوت گذاشتن طرح دو فوریتی «تعویق ادغام وزارتخانه‌ها» در حالی در جلسه «غیرعلنی» روز چهارشنبه هفته گذشته مجلس گرفته شد که نمایندگان نتوانستند نظر نهایی خود درباره ادغام وزارت ارتباطات در وزارت امور زیربنایی را که مورد ایراد شورای نگهبان بود، اعلام کنند. به گفته حسین سبحانی‌نیا عضو هیات رییسه مجلس پیشنهادهای هیچ یک از نمایندگان در این باره «کارساز نبود».

با گذشت دو هفته از تصویب تشکیل وزارت امور زیربنایی در مجلس، در پی تلاش ۲۰۰ نماینده برای «ممنوعیت ادغام وزارتخانه‌ها در دولت دهم» و به گوش رسیدن زمزمه‌هایی مبنی بر «لغو ادغام وزارت ارتباطات با راه و مسکن»، این بار مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی تلاش کرد تا موضوع ادغام‌ها را حل و فصل کند، اما گویا این تلاش مجلس نتیجه نداد، چرا که از یک سو پیشنهادها کارساز نبود و از سوی دیگر طرح تعویق ادغام وزارتخانه‌ها نیز تا دیدار لاریجانی با احمدی نژاد مسکوت ماند.

حسین سبحانی نیا در تشریح جزئیات این جلسه، با اشاره به دیدار رییس مجلس با مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر هماهنگی دولت و مجلس در موضوع ادغام وزارتخانه‌ها، اعلام کرد:«لاریجانی و احمدی نژاد بزودی درباره ادغام وزارتخانه‌ها با هم دیدار می‌کنند.»

از سوی دیگر در این جلسه غیرعلنی مجلس اعلام شد که «ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان پدافند غیرعامل نیز از جمله نهادهایی بودند که پس از تصویب ادغام وزارت ارتباطات با راه و مسکن (و تشکیل وزارت امورزیربنایی) نامه‌هایی را به مجلس ارسال کرده و ضمن تاکید بر اهمیت مسائل امنیتی، خواستار لغو این موضوع شدند.» وزیرارتباطات هم با شرکت در این جلسه غیرعلنی توضیحاتی مبنی بر مخالفت خود با این ادغام ارائه داد.

تلاش مجلس برای یافتن راه حلی برای ادغام وزارتخانه‌ها و اصلاح مصوبه ادغام وزارت ارتباطات در امور زیربنایی از هفته گذشته تا به امروز ادامه دارد که از یک سو، نایب رییس مجلس در اولین موضع‌گیری خود پس از اعلام ایراد شورای نگهبان، گفته بود: شورای نگهبان به اصل ادغام وزارتخانه‌ها ایراد نگرفته است، بلکه موضوع، شرح وظایف وزارتخانه ادغامی است. محمدرضا باهنر همچنین اعلام کرده بود:«کمیسیون مربوطه و مجلس در این مرحله نباید در اصل لایحه تغییر ایجاد کند.» از سوی دیگرنیز، ۲۰۰ تن از نمایندگان با آماده کردن «طرح دو فوریتی تعویق ادغام وزارتخانه‌ها» آن را راه‌حل مناسبی برای رهایی کشور از این موضوع می‌دانستند.

بررسی ادغام وزارت ارتباطات در شورای عالی امنیت ملی

حسین سبحانی نیا عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه مجلس که در آن ادغام وزارتخانه‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته بود، گفت: رییس مجلس برای تصمیم‌گیری درمورد ادغام وزارتخانه‌ها در روزهای آینده با «محمود احمدی‌نژاد» رییس‌جمهور دیدار می‌کند. به گزارش ایرنا، سبحانی نیا در جمع خبرنگاران، افزود: رییس مجلس در این زمینه به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی رفت و گفت‌وگو کرد که با توجه به تاکید ایشان مبنی بر هماهنگی دولت و مجلس در موضوع ادغام وزارتخانه‌ها مقرر شد علی لاریجانی با رییس‌جمهور در روزهای آینده دیدار کند.

وی تاکید کرد: در این دیدار هماهنگی‌های لازم درمورد ادغام وزارتخانه‌ها میان مجلس و دولت انجام می شود.

عضو هیات رییسه مجلس اظهارکرد: ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان پدافند غیرعامل پس از تصویب لایحه وزارت امور زیربنایی و مصوبه ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارتخانه‌های مسکن و راه و ترابری نامه‌هایی به مجلس ارسال کردند.

سبحانی نیا اضافه کرد: در نامه‌های ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان پدافند غیرعامل بر اهمیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درمسائل امنیتی کشور تاکید شده است.

وی ادامه داد: براین اساس مقرر شد این موضوع در شورای عالی امنیت ملی و شورای نگهبان با هماهنگی دولت بررسی شود.

عضو هیات رییسه مجلس خاطرنشان کرد: برخی نمایندگان مجلس معتقدند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به همین شکل فعلی اداره شود و برخی دیگر پیشنهادهای جدیدی در ادغام وزارتخانه‌ها ارائه کردند.

سبحانی نیا افزود: به دلیل اینکه این نظرها برخلاف آیین نامه داخلی مجلس بود و کمیسیون اجتماعی فقط می تواند ابهام‌های شورای نگهبان را رفع کند، این پیشنهادها در صحن علنی طرح نشد. عضو هیات رییسه مجلس درمورد طرح دو فوریتی تعویق ادغام وزارتخانه‌ها که حدود ۲۰۰ نفر از نمایندگان آن را امضا کرده‌اند، گفت: با هماهنگی‌های انجام شده میان هیات رییسه و نمایندگان مجلس مقرر شد این طرح تا دیدار رییس جمهور و رییس مجلس مسکوت بماند و پس از این دیدار تصمیم لازم اتخاذ می شود.

وی همچنین در گفت‌وگو با مهر، اعلام کرد: در جلسه غیر علنی مجلس، نمایندگان برای یافتن راهکاری جهت ادغام وزارتخانه‌ها و رسیدگی به لایحه شرح وظایف وزارتخانه امور زیربنایی تلاش کردند، اما هیچ یک از پیشنهادها کارساز نبود. سبحانی نیا گفت: مجلس به دنبال راهکاری برای نحوه بررسی ادغام وزارتخانه‌ها است.

وزیر ارتباطات: مجلس را قانع کردم

در همین حال، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به مذاکرات خود با نمایندگان مجلس در نشست غیرعلنی روز چهارشنبه گفت: نمایندگان قانع شدند که ادغام وزارت ارتباطات با وزارتخانه‌های راه و مسکن در این مقطع زمانی به نفع کشور نیست.

به گزارش بنانیوز به نقل از مهر، رضا تقی‌پور گفت: دولت نظر اصلی و اولیه خود را در لایحه ارائه داد و پیشنهاد دولت برای ادغام دو وزارتخانه راه و مسکن بود.

محسنی ثانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز از احتمال تجدیدنظر در لایحه ادغام و تجمیع وظایف و اختیارات سه وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه و ترابری و مسکن و شهرسازی خبر داد.

او در این باره به مهر گفت: نتیجه نهایی حذف یا عدم حذف وزارت ارتباطات از این لایحه روز یکشنبه هفته جاری مشخص می‌شود.

 

 

    نظرات