طرح جامع بندر چابهار به‌عنوان نخستین بندر کشور آماده شده و منتظر تصویب است

طرح جامع بندر چابهار به‌عنوان نخستین بندر کشور آماده شده و منتظر تصویب است

محمدرضا الهیار، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص نشست تخصصی بررسی راهکارهای توسعه بندر چابهار با اشاره به اینکه این جلسه در راستای هماهنگی‌های بیشتر انجام شد، اظهار داشت: برای بندر چابهار با نگاه توسعه‌ای به منطقه سواحل مکران، مطالعات و بررسی‌های اولیه توسط مشاوران بین‌المللی اوایل دهه هشتاد انجام شد.

وی ادامه داد: در آن مقطع ۵ فاز برای توسعه چابهار پیش‌بینی شده بود تا به ظرفیت عملیاتی ۸۲ میلیون تن در این بندر برسیم. فاز نخست  آن این طرح در اواخر دهه ۸۰ آغاز و یک شرکت داخلی برنده انجام این قرارداد بین‌المللی شد و  گام نخست طرح توسعه‌ای آن هم دو سال پیش با حضور ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: در حال حاضر مراحل نهایی عملیات طرح توسعه فاز یک در دست اجرا بوده و شروع بهره‌برداری از اسکله‌ها کلید خورده و تأسیسات پسکرانه نیز در حال تکمیل شدن است تا فاز نخست به‌زودی اجرا و نهایی شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در بحث امکانات بندر چابهار از آغاز و پروژه‌های مدنظر در بحث توسعه این بندر گفت: در بندر چابهار همان ابتدا ۳ پست اسکله کانتینری در بهره‌برداری مورد استفاده قرار گرفت و بعد هم دو پست اسکله چندمنظوره پیش‌بینی شد که هم‌اکنون این اسکله‌ها به اتمام رسیده‌اند. در مرحله شروع بهره‌برداری از چابهار کار اسکله‌های کانتینری آغاز شدند و هم‌اکنون تأسیسات پسکرانه ای، همان‌طور که گفته شد در حال تکمیل است.

وی افزود: در این زمینه چند پروژه بزرگ دیگر هم برای تکمیل در بندر شهید بهشتی چابهار در نظر گرفته شد. یکی از این موارد دیوار حفاظت ساحلی موردنیاز این بندر بود. با توجه به اینکه محدوده اراضی این بندر در کنار دریای عمان قرار داشت، دیوار حفاظت ساحلی برای این موضوع با توجه به فرسایشی که ناشی از موج و توفان حادث می‌شد، نیاز بود.

وی ادامه داد: بخشی از این دیوار حفاظت ساحلی در سال‌های گذشته انجام شد و در سال جاری هم بخش تکمیلی آن‌ در حال انجام است، تا بندر رو به دریای عمان دیوار داشته باشد. در این زمینه یکی دیگر از کارهای در حال انجام، آماده‌سازی اراضی پسکرانه و ایجاد جاده، تأسیسات، آب و برق و فیبر نوری موردنیاز است تا با ورود بخش خصوصی کار سرمایه‌گذاری روبنایی آن نیز انجام شود.

الهیار تصریح کرد: این کار را سازمان بنادر در همه بنادر انجام می‌دهد تا با آماده‌سازی تأسیسات زیربنایی و فراهم کردن امکانات، زمینه حضور بخش خصوصی فراهم شده و کارهای تکمیلی توسط آن‌ها انجام گیرد.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص بحث ریل در بنادر کشور ازجمله چابهار با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این زمینه اظهار داشت: یکی از اقداماتی که برای همه بنادر کشور، طرح مطالعاتی آن درسال گذشته انجام شد، تکمیل فاز دوم طرح جامع بنادر بازرگانی کشور  از جمله بندر چابهار است. در این طرح که مهندسان مشاور در آن کار می‌کنند یکی از بحث‌های اصلی، بررسی راهکارهای افزایش سهم ریل در بنادر کشور بوده و اینکه بندرهایی که امکان اتصال به راه‌آهن را دارند، به ریل وصل شوند.

وی ادامه داد: در این خصوص راه‌های افزایش این ظرفیت موردبررسی قرارگرفته تا بنادری که اتصال ندارند برای آن‌ها اتصال ریل پایه پیش‌بینی شود. به همین خاطر طرح جامع بنادر متناسب با این موضوع مهیا شد تا بنادر کشور  براساس ریل پایه باشند. در این زمینه بنادر ملزم شدند علاوه بر بهره‌گیری از مشاوران سازه‌های دریایی که متولی این طرح جامع هستند، از مشاوران ریلی هم به‌عنوان همکار استفاده کنند. به همین خاطر کارشناسان رتبه‌های یک ریلی هم  در کنار مهندسان  مشاور سازه‌های دریایی در حال طراحی هستند که این موضوع در چابهار انجام شده است.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: طرح جامع بندر چابهار به‌عنوان اولین بندر به نتیجه رسیده که به‌زودی در مراجع سازمانی تصویب می‌شود. با این رویکرد در داخل اراضی بندر، تمام خطوط ریلی با تجهیزات مورد نیاز، بررسی بررسی و شناسایی شده است.

وی افزود: هم اکنون یک کارگروه مشترک با راه‌آهن در حال بررسی مسیر هستند تا شاهد اتصال بندر چابهار به ریل باشیم. در این خصوص از گیت ورودی بندر به داخل آن وظیفه‌ای است که سازمان بنادر و دریانوردی بر عهده دارد و بابت خارج از بندر هم یک عزم و اراده جدی در مجموعه وزارت راه و شهرسازی وجود دارد تا از طریق شرکت زیرساخت و راه‌آهن اتصال ریلی برقرار شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه بودجه خوبی از طریق صندوق توسعه ملی با تصویب مقام معظم رهبری به این امر اختصاص‌یافته است. این تصمیم و این رویکرد قطعاً نویدی است تا بتوانیم شاهد ورود ریل به بندر چابهار باشیم تا هرچه بیشتر به رشد و توسعه این بندر کمک کند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات