رئيس كارگروه محيط زيست هيات ويژه گزارش سيلاب: كاهش 30 درصدي پتانسيل گرد و غبار تالاب‌ها بر اثر سيلاب

رئيس كارگروه محيط زيست هيات ويژه گزارش سيلاب: كاهش 30 درصدي پتانسيل گرد و غبار تالاب‌ها بر اثر سيلاب

رئيس كارگروه محيط زيست هيات ويژه گزارش سيلاب با تاكيد بر اينكه تالاب‌ها ضربه‌گير سيلاب‌ها هستند، گفت: آمارها نشان مي‌دهد سيلاب اخير در كشور، 30 درصد پتانسيل گرد و غبار تالاب‌ها را كه خشك شده بودند كاهش داد.

به گزارش «پارما» رضا مكنون روز گذشته در نشست ارائه گزارش سيلاب اخير در كشور افزود: با توجه به توان تالاب در ذخيره كردن آب، بايد از اين اكوسيستم طبيعي حفاظت كنيم زيرا با داشتن آن‌ها مي‌توان سيلاب را كنترل كرد و هم اينكه آب در سفره‌هاي زيرزميني ذخيره شود.

وي اظهار داشت: تا پيش از اين حجم زيادي از تالاب‌ها خشك و به منبع گرد و خاك تبديل شده بودند اما با آمدن اين سيل حجم زيادي از تالاب‌ها آبگيري شد، بر اساس گزارش‌هاي ارائه شده تا پيش از وقوع سيل حدود يك ميليون و 128 هزار هكتار از حجم تالاب‌هاي كشور خشك بود كه بعد از آن به 566 هزار هكتار كاهش يافت. در واقع 30 درصد پتانسيل گرد و خاك كه از تالاب‌ها بود، كاهش يافت.

به گفته وي، به عنوان مثال در سيلاب اخير كشور تالاب‌هاي آلاگل، آلماگل و آجي گل در شمال كشور 130 ميليون متر مكعب آب را در خود ذخيره كردند و مانع جاري شدن اين حجم آب شدند.

عضو هيات علمي دانشگاه اميركبير ادامه داد: همچنين تا پيش از اين حجم خشكي درياچه اروميه 326 هزار هكتار بود كه بعد از سيل به 163 هزار هكتار رسيد، همچنين دشت مغان هزار و 800 هكتار خشكي داشت كه به 600 هكتار كاهش يافت.

وي اظهار داشت: يكي از سوالات رئيس جمهوري اين بود كه آيا محيط زيست مي‌تواند به كاهش سيل كمك كند كه جواب ما مثبت است، زيرا شواهد تاثير محيط زيست را در روند كاهش سيل و خسارات آن نشان مي‌دهد.

مكنون درباره حريم اكولوژيك نيز گفت: حريم اكولوژيك يا همان بستر رودخانه‌ها نقش بسزايي در بروز سيل يا كاهش آن دارند كه متاسفانه بيشتر اين حريم را تصرف كرده‌ايم كه بايد علاوه بر آزاد كردن حريم، حتي از مرز تعيين شده نيز عقب‌تر برويم.

وي به سيل خوزستان اشاره كرد و افزود: در سيلاب خوزستان شاهد ورود 3 هزار و 300 متر مكعب آب بر ثانيه بوديم كه اين ميزان خسارت به بار آورد در حالي كه در سال 1347 سيلي با ورودي 6 هزار و 400 متر مكعب بر ثانيه رخ داد اما چنين خسارتي به بار نياورد. بنابراين نشان مي‌دهد كه اين ميزان خسارت نتيجه دخل و تصرف انسان در طبيعت است.

رئيس كارگروه محيط زيست هيات ويژه گزارش سيلاب تاكيد كرد: براي جلوگيري از وقوع حوادث اين چنيني و كاهش خسارات بايد گزارش نهايي سيلاب خط مشي 10 ساله اي براي دولت را به همراه داشته باشد و با جديت به آن عمل شود.

در نيمه نخست سال آبي 97 - 98 شاهد وقوع سيل در كشور بوديم كه در جريان ورود دو سامانه بارشي در دوره‌هاي زماني 4 تا 6 و 11 تا 12 فروردين 1398 سيل گسترده‌اي در نقاط مختلف كشور به بار آمد.منبع: ايرنا/

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات