محیط زیست در حوزه پسماند نباید بازیچه مباحث اقتصادی شود

محیط زیست در حوزه پسماند نباید بازیچه مباحث اقتصادی شود

قزوین - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه استان افزود: متاسفانه در شرایط فعلی به لحاظ کمبود نیروی انسانی و امکانات نمی‌توان به مطالبات زیست محیطی استان به شکل مطلوب پاسخ داد و این موضوع در کل کشور صادق است.

حسن عباس نژاد افزود: در برخی از حوزه‌های زیست محیطی هنوز مورد مطالعه کافی و کارشناسی قرار نگرفته است، به عنوان مثال تا زمانی که مطالعات جامع و تفصیلی روی مدیریت پسماند انجام نشود نمی‌توان تصمیم مناسبی در خصوص جمع آوری و ساماندهی آن اتخاذ کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت پسماند نباید روی دفن متمرکز شود، اظهار داشت: متاسفانه مدیریت پسماند در جامعه فقط روی دفن تمرکز پیدا کرده (۳۰ درصد پسماندها مدیریت می‌شود) و امحاء و بی‌خطرسازی پسماند مغفول مانده است که ما از شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه استقبال خواهیم کرد.


عباس نژاد به جایگاه دفن زباله محمدآباد قزوین اشاره کرد و گفت: این جایگاه باید تا ۳۰ سال آینده جوابگوی پسماند می‌شد اما امروزه به علت ورود روزانه ۷۰۰ تن زباله و نبود فرآیند دفع پسماند (کمپوست و بازیافت) این جایگاه با چالش مواجه شده است.

این مسئول تصریح کرد: راهبرد ما در حوزه مدیریت پسماند بهسازی شرایط موجود است و محیط‌زیست نباید بازیچه مباحث اقتصادی شود که در این رابطه قرار است تا ۲ سال آینده مطالعات استراتژیک روی پسماند ایجاد شود.

عباس نژاد با بیان اینکه در استان قزوین ۲ آمار در خصوص مصرف آب وجود دارد، اظهار داشت: شرکت آب منطقه‌ای میزان مصرف آب در استان را یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون متر مکعب عنوان کرده درحالی که آمار پایش حفاظت محیط‌ زیست مصرف ۲ میلیارد مکعب آب از منابع زیرزمینی در استان را نشان می‌دهد.


مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ۳۰ درصد آب‌های سطحی ما ذخیره می شود و ۷۰ درصد باقی مانده به سیل تبدیل شده و هدر می‌رود، اظهار داشت: در حوزه کشاورزی ۹۰ درصد از منابع آبی مصرف می‌شود و ۶۰ درصد این آب نیز متاسفانه هدر می‌رود که لازم است با توجه به نقش صنعت راهبرد تازه‌ای اتخاذ کرد.

عباس نژاد در خصوص صنایع آب بر و مشکلات کمبود آب در کشور اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست سیاستی را اتخاذ کرده که این صنایع باید به کنار دریاها منتقل شود تا هزینه مصارف آب کاهش یابد.

وی همچنین اضافه کرد: از سال ۲۰۲۰ به بعد ایران جز ۱۷ کشور دنیا است که با کمبود فیزیکی آب مواجه بوده است، اگرچه این زنگ خطر سالها پیش به صدا درآمده است، اما هیچ گاه به آن توجه نشده است.

عباس نژاد در ادامه سخنان خود به تالاب الله آباد اشاره کرد و گفت: چرای غیرمجاز دام باعث شده تا دشت الله آباد دچار تغییرات زیست محیطی شده و اکوسیستم این منطقه به سمت خشکی پیش برود، البته در کل کشور نیز سدسازی ها باعث شده تا تالاب ها خشک شوند و پدیده ریزگردها را ایجاد کنند.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات