حجم آورد سد دز ۳.۵ برابر سال آبی قبل شد

حجم آورد سد دز ۳.۵ برابر سال آبی قبل شد

کیسان روئینیان گفت: میزان حجم ورودی آب در حوضه سد دز در سال آبی گذشته که تا آخر شهریورماه بوده نسبت به ۵۰ سال گذشته ۹۰ درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه ایران در ۵۰ سال گذشته وضعیت پرآبی نداشته و از متوسط دنیا کمتر بوده است، گفت: میزان بارندگی در حوضه کارون بزرگ در سال آبی گذشته از مهرماه ۹۷ تا شهریور امسال ۹۷۶ میلیمتر بود که در نیم قرن اخیر بی سابقه بود.
وی به افزایش ۱۵۷ درصدی میزان بارندگی در حوضه کارون بزرگ اشاره کرد و افزود: میزان بارندگی در حوضه کارون بزرگ در سال آبی ۹۶ -۹۷ حدود ۳۰۰ میلیمتر و در بلندمدت حدود ۵۰۰ میلیمتر بوده است.
روئینیان اظهار داشت: میزان حجم خروجی آب از سد دز در سال آبی گذشته حدود ۱۴ میلیون و ۲۵۶ متر مکعب بود در حالیکه خروجی آب از سدهای خوزستان در همین زمان ۴۴ میلیارد و ۵۸۶ متر مکعب بود.
وی ظرفیت حجم سد دز تا پایان شهریورماه را ۱.۱ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: در حال حاضر دبی ورودی  سد دز ۷۸ مترمکعب بر ثانیه، دبی خروجی سد ۲۲۸ مترمکعب بر ثانیه و حجم مفید مخزن سد دز یکهزار و ۵۲۱ میلیون مترمکعب است.

باغ ویلاها منابع آبی و سرمایه های ملی را به تاراج می برند
سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول بر ضرورت حفظ منابع آبی تاکید کرد و گفت: احداث باغ ویلاها، حفر چاه و برداشت های غیرمجاز هم به زمین های کشاورزی آسیب می زند و هم منابع آبی و سرمایه های ملی که متعلق به نسل های بعدی هستند را به تاراج می برند.
محمد حیدری افزود: بیش از سه هزار چاه آب غیرمجاز در دزفول وجود دارد که در برخی از آنها با لوله ۶ اینچ آب برداشت می شود.
وی الگوی سیاست گذاری و برنامه عملیاتی برای وضعیت فعلی را ضروری دانست و گفت: برداشت آب باید قانونی و در چارچوب مجوز و مدیریت شده باشد.
حیدری با تاکید بر لزوم حراست از منابع آب افزود: باید نظامنامه ای قانونی در این خصوص تنظیم شود زیرا در مقطع زمانی حساسی از عمر رودخانه دز قرار داریم و باید برای حفاظت از این سرمایه مادی و معنوی، حساب شده عمل کنیم.

وی با بیان اینکه احداث دایک و تاسیسات در بستر وردخانه دز ممنوع است، افزود: برنامه هایی برای بهره مندی بیشتر از رودخانه دز  در نظر گرفته شده که اجرا خواهند شد.

تامین آب از معضلات شهرک های صنعتی دزفول است
حیدری گفت: شهرستان دزفول ضمن حفظ کشاورزی در مسیر توسعه صنایع و خدمات قرار گرفته که نخستین شرط این توسعه تامین آب آنها است.
وی افزود: برای ۲۰ سال آینده صنایع بزرگ دزفول باید برنامه ریزی شود تا بتوانیم شاهد پیشرفت شهرستان باشیم.
رئیس اداره هواشناسی دزفول نیز در این نشست گفت: طبق اطلاعات هواشناسی، امسال بارندگی های خوب و به اندازه ای در شهرستان دزفول خواهیم داشت.
علی کرمی افزود: بارندگی از نیمه دوم آذرماه به مدت ۳۰ روز در دزفول متوقف می شود که زمان مناسبی برای کشاورزی است.
وی اظهار داشت: با وجود اینکه پیش بینی هواشناسی برای زمستان و بهار سال آینده زود است ولی به نظر می‌رسد بارندگی در  زمستان و فروردین ماه نیز مناسب باشد.

عملیات اجرایی ترمیم سیل بند در دزفول آغاز شد
معاون عمران و برنامه ریزی فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز گفت: سازمان آب و برق خوزستان اعتبار لازم برای مرمت چند نقطه سیل بند را تامین کرده که یکی این نقاط در دزفول است.
عبدالحسین پوررکنی افزود: سیل بند زاویه ها ۱۰.۵ کیلومتر است که سه قسمت آن به طول یکهزار و 385 متر در سیلاب امسال آسیب دید.
وی گفت: از اوایل شهریور ماه نخستین کارگاه اجرایی برای ترمیم سیل بند زاویه ها تشکیل و نخستین قسمت این سیل بند که حدود ۵۲۰ متر بود ترمیم شد.
وی اظهارامیدواری کرد امسال در راستای جلوگیری از رهاسازی آب بتوانیم با راهکارهای امور آب بتوانیم جزیره هایی که وجود دارند همزمان با ترمیم سیل بند جابجا شوند تا مسیر رهاسازی آب کنترل و در یک مسیر قرار گیرد.
پوررکنی در خصوص خسارت سیل به مزارع کشاورزی نیز گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی در بستر رودخانه دز در سیلاب امسال خسارت دیدند که کمترین درصد خطا در پرونده های خسارت سیل را داشتیم.

بارش های سیل آسای فروردین ماه امسال باعث افزایش خروجی سدهای دز و کرخه و زیرآب رفتن زمین های کشاورزی و روستاهای حاشیه این رودخانه شد.
لینک اصل خبر در سایت شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    منبع خبر

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات