پا به رکاب شهر

پا به رکاب شهر

پا به رکاب شهر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، دبیر سومین نشست تخصصی بررسی نقش سمن ها در نهادینه سازی و اجرای منشور حقوق و مسئولیت های شهرنشینی مشهد در این جلسه یکی با اشاره به رهاورد جلسه قبلی که به همت کمیسیون حقوقی، قراردادها و املاک شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، اظهارکرد: در جلسه گذشته به بیش از 30 مورد مهم در خصوص استفاده شهروندان از دوچرخه به عنوان یکی از بهترین مدهای حمل و نقل عمومی رسیدیم و امیدواریم در راستای اجرایی شدن این موارد گام های ارزنده ای برداشته شود.

صالح شریفی با بیان این که بیانیه ای نیز در جلسه قبل به امضای اعضا و شمار زیادی از دلسوزان این حوزه رسید، متذکرشد: تمرکز بر آموزش زنان در حوزه استفاده از دوچرخه، نامگذاری روز ویلچر، لزوم حضور نماینده سمن ها در جلسات مرتبط با این موضوع، استانداردسازی و اتصال خطوط دوچرخه به هم، نامگذاری هر روز هفته با محوریت دوچرخه،تقسیم بندی معابر و مسیرهای دوچرخه، هرس درختان واقع در مسیرها دوچرخه، ایمن سازی این مسیرها و ایجاد پلیس دوچرخه سوار از مهم ترین رهاوردهای جلسه گذشته بود.

ایجاد چرخ بندهای متعدد در سطح شهر

مدیرعامل اسبق سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این جلسه حضور داشت و با ارائه آماری از وضعیت آلودگی هوای شهر گفت: بر اساس مطالعات جامع حمل و نقل مشهد در سال 95، میزان تولید گاز مونوکسیدکربن در ساعات اولیه صبح در این شهر 80 تن برآورد شده که حاصل سوخته شدن بیش از 200 هزار لیتر بنزین بوده است.

هومن شاداب مهر با بیان این که بسیاری از طرح های مناسب ترافیکی با مقاومت مردم روبرو می شود و نمی توان آن ها را اجرایی کرد، افزود: اطلاع رسانی مناسب به شهروندان می تواند باعث کاهش این گونه مقاومت ها شود و باید در این مسیر اقدامات مختلف به درستی برای آن ها تشریح شود.

وی همچنین با گلایه از نبود پارکینگ دوچرحه در سطح شهر متذکرشد: چرخ بندهای دوچرخه باید همانند سطل زباله در گوشه گوشه خیابان ها و معابر نصب شود تا شهروندان نگرانی خاصی از پارک دوچرخه خود نداشته باشند.

کمپینی برای کاهش تصادفات درون شهری

عضو اتاق فکر کلان پروژه پویش حق تقدم عابر پیاده نیز در این نشست با تشریح ابعاد مختلف این کمپین مردمی گفت: این پروژه صرفا یک اقدام فرهنگی نمی تواند باشد و برای اجرایی شدن آن باید همه دست در دست یکدیگر دهیم.

سینا عطایی با بیان این که کلان پروژه پویش حق تقدم عابر پیاده، بزرگترین پروژه فرهنگ شهروندی است که یک چشم انداز واقعی را برای کاهش تصادفات درون شهری ترسیم می کند، افزود: این کمپین حقوق سواره و پیاده را به تفکیک مشخص کرده است و بر اساس آن حقوق دو طرف رعایت می شود.

وی با اشاره به اجرای این طرح در چند خیابان مشهد در مرحله نخست، اظهارکرد: امیدواریم در آینده ای نزدیک این طرح به تمامی خیابان ها و معابر سطح شهر مشهد تسری پیدا کند.

عضو اتاق فکر کلان پروژه پویش حق تقدم عابر پیاده اضافه کرد: همچنین در مرحله اول این طرح را از رانندگان مرتبط با بدنه شهرداری مشهد همچون رانندگان اتوبوسرانی آغاز کرده ایم تا این پروژه فرهنگ سازی شود.

وی خاطرنشان کرد: رعایت حق تقدم عابر پیاده، یک حق فراموش شده است که امیدواریم با اجرای این پویش این حق به یکی از مهم ترین مطالبات شهروندان مشهدی تبدیل شود.

خیابان های کامل را اجرایی کنید

رامشینی، یک فعال در حوزه حمل و نقل پاک نیز در این نشست با درخواست از مسئولان شهرداری برای راه اندازی خیابان های کامل در شهر مشهد گفت: این خیابان ها می تواند جنبه های مختلفی از خدمت را برای شهروندان و زائران بارگاه منور رضوی فراهم آورد.

وی افزود: همچنین اتصال خطوط دوچرخه یکی از مهم ترین درخواست ها و مطالبات شهروندان از شهرداری مشهد است که می تواند باعث افزایش حضور مردم در این عرصه شود.

دلیل احداث تقاطع های چیست؟

نیلوفر هاشمی، یکی از اعضای انجمن چهارطبقه نیز در این نشست با طرح سوالی مبنی بر چرایی احداث تقاطع های غیرهمسطح و تعارضی که در این زمینه با حرف هایی که برای پیاده مداری از سوی مدیران شهری گفته می شود، اظهارکرد: پیاده مداری یک مجموعه است که باید به تمامی ابعاد آن توجه شود و فقط ساخت پیاده رو نباید در دستور کار قرار داد.

وی افزود: وقتی این همه پروژه در قالب تقاطع غیرهمسطح و همسطح برای تسهیل آمد و شد خودروها در شهر در نظر گرفته می شود، دیگر صحبت کردن در خصوص پیاده مداری چه معنایی می تواند داشته باشد.

این عضو انجمن چهارطبقه با بیان این که افزایش خدمات رسانی حمل و نقل عمومی یکی از محورهای اصلی پیاده مداری است، گفت: به نظر من مدیران امر باید بین پیاده مداری و توسعه پروژه هایی همچون تقاطع ها که باعث افزایش خودرو در شهر می شود برای یک بار هم که شده تصمیم بگیرند.

طیرانی یکی دیگر از فعالان دوچرخه سوار مشهد نیز با درخواست از شهرداران مناطق برای گفتگو با آن ها در زمینه توسعه خطوط دوچرخه گفت: مدیران در این زمینه از بالا به پایین نگاه نکنند و وضعیت نامطلوب حمل و نقل را به درستی رصد کنند.

اکرامی یکی دیگر از فعالان این حوزه نیز خواستار توجه ویژه به دوچرخه سواری از سوی مدیریت شهری شد و گفت: متاسفانه در حال حاضر در هیچ کدام از مناطق و سازمان های شهرداری مشهد جایی برای استقرار و پارک دوچرخه ها وجود ندارد و باید این امر از خود شهرداری آغاز شود.

رضایی تهرانی نیز از بانوان دوچرخه سوار مشهد گفت: مسئولان در کنار توسعه خطوط دوچرخه نسبت به حل چاله های واقع در این مسیر نیز باید همت لازم را داشته باشند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات