برگزاری سمینار مدیریت منابع آب¬های زیرزمینی

سمینار ارائه دستاوردهای پژوهشی مدیریت منابع آب¬های زیرزمینی با حضور مدیران و کارشناسان مرتبط در شرکت آب منطقه¬ای خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه¬ای، رضا براتی رئیس گروه تحقیقات کاربردی شرکت آب منطقه ای با اعلام این خبر گفت: آب زیرزمینی مهمترین منبع تامین آب شرب خصوصاً در مناطق خشک و نیمه خشک است. دیدگاه نامتناهی بودن این منابع آبی در سال¬های نچندان دور در کشور ما منجر به خطر افتادن کمیت و کیفیت منابع آب¬های زیرزمینی شده است. وی افزود اقدامات سال¬های اخیر از جمله طرح تعادل بخشی توانسته است تا حدودی از شدت این خطرات بکاهد. همچنین با مصوب شدن طرح همیاران آب (سازگاری با کم آبی) امید است به هدف این طرح یعنی صفر نمودن کسری مخزن تا سال 1405 دست پیدا کنیم.

در ادامه هادی نامقی پژوهشگر پروژه《بررسی اثربخشی عملکرد پروژه های تغذیه مصنوعی اجرا شده در سطح استان خراسان رضوی (مطالعه موردی طرح های تغذیه مصنوعی شاندیز و فاروب رومان)》درباره این طرح گفت: طرح تغذیه مصنوعی فاروب-رومان به لحاظ موقعیت و چگونگی اجرا، مهترین طرح تغذیه مصنوعی اجرا شده در سطح استان قلمداد می¬گردد. این طرح واقع در شمال شهر نیشابور به عنوان طرح مورد مطالعه انتخاب گردیده است. طرح تغذیه مصنوعی شاندیز نیز به لحاظ موقعیت قرارگیری و ابعاد، از اهمیت ویژه¬ای برخوردار می¬باشد. بخشی از چاه¬های تامین آب شرب شهرهای طرقبه و شاندیز همچنین چاههای تامین آب نیروگاه طوس در پایین دست آن قرار دارد.

نامقی با اشاره به نتایج این پژوهش گفت:  شواهد موجود دلالت بر افزایش آبدهی برخی از چاه¬های موجود در محدوده طرح می نمایند، ولی میزان تاثیر مثبت آن یکسان نبوده و با توجه به مشخصات فنی چاه¬ها، ویژگی¬های هیدروژئولوژیکی آبخوان و فاصله از طرح متفاوت می¬باشد.

سپس احسان بهرامی جوین پژوهشگر طرح《مدلسازی پیشروی آب شور به سمت آب شیرین در آبخوان‌های مجاور کویر مطالعه موردی: آبخوان مه ولات》گفت: پیشروی آب شور به سمت آب¬های شیرین در آینده¬ای نزدیک منجر به شور شدن بسیاری از آبخوان¬های کشور ما به خصوص در استان¬های مجاور کویر از جمله خراسان رضوی خواهد شد. علاوه بر تبعات اقتصادی سنگین، این اتفاق می¬تواند از ابعاد اجتماعی نیز پیامدهای ناگواری را رقم بزند. هدف مشخص تحقیق حاضر، شبیه¬سازی و پیش¬بینی پیشروی شوری در دشت¬های مجاور کویر با استفاده از مدلسازی ریاضی-فیزیک مبنای کمی و کیفی آب زیرزمینی می¬باشد.

وی با اشاره به نتایج این پژوهش گفت: با حفظ شرایط برداشت آب از آبخوان مه ولات، میزان پیشروی شوری با آهنگ متوسط حدود 1 کیلومتر در سال قابل مشاهده است.

در پایان این سمینار رضا براتی رئیس گروه تحقیقات کاربردی شرکت با اهدای لوح از طرف محمد علائی، مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت آب منطقه¬ای خراسان رضوی از ارائه دهندگان و ناظرین این پروژه¬ها (بهزاد ملوندی کارشناس طرح¬ها و محمود ارجمند شریف کارشناس منابع آب زیرزمینی) تقدیر کرد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات