تنها نیمی از نقاط حادثه خیز رودخانه های استان بازگشایی و رفع خطر...

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در نشست خبری با خبرنگاران استان اعلام کرد: تنها نیمی از نقاط حادثه خیز رودخانه های استان بازگشایی و رفع خطر شده است.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای آذربایجان شرقی، مهندس یوسف غفارزاده با اعلام این خبر افزود:از 25 هزار کیلومتر طول مسیر رودخانه های استان، 2500 کیلومتر به عنوان نقاط حادثه خیز شناسایی شده است که در طول سالهای گذشته تنها 1130 کیلومتر از این نقاط بازگشایی و رفع خطر شده است.

وی با اعلام این خبر که برای تکمیل عملیات بازگشایی نقاط حادثه خیز استان، اعتباری بالغ بر 3000 میلیارد ریال مورد نیاز است، افزود: این در حالی است که اعتبارمان در سال جاری تنها 6 و نیم میلیارد تومان است.

مهندس غفارزاده مدیریت سیلاب را با توجه به دخیل بودن مسائل اجتماعی و انسانی در کنار مهندس رودخانه ها و سواحل، موضوعی پیچیده عنوان نمود و افزود: در کنار اقدامات حفاظتی که توسط شرکت آب منطقه ای و با همکاری و همراهی تنگاتنگ مقامکات قضایی، اداری و انتظامی صورت می گیرد، همراهی و همکاری مردم نقشی بسزا در کاهش خسارات سیلاب دارد و در این میان رسانه ها مسئولیت خطیر و نقشی کلیدی در ارتقای آگاهی های عمومی و همراه سازی مردم ایفا می کنند.

وی همچنین تجهیز رودخانه ها به سیستم هشدار سیلاب را به عنوان امری تأثیرگذار در مدیریت سیلاب قلمداد نمودو اظهار داشت: در حال حاضر رودخانه گرمی چای به این سیستم مجهز است و امیدواریم در سال های آتی بتوانیم این امکان را در سایر رودخانه های استان نیز ایجاد نمائیم.

مدیرعامل آب منطقه ای استان نقش مهندسی رودخانه ها و سواحل و اجرای عملیات ساماندهی مسیر روخانه های مرزی را در حفظ خاک میهنمان بسیار با ارزش خواند و گفت: در رودخانه مرزی ارس که با طول 120 کیلومتر یکی از بزرگ ترین رودخانه های استان به شمار می رود، حدود 1500 هکتار از خاک کشورمان که در آب غرق شده بود، در نتیجه ساماندهی و تثبیت رودخانه بیرون آمده و به خاک کشورمان بازگشته است.

وی با یادآوری نقش سدها در مدیریت سیلاب خاطرنشان کرد: در سیلاب های قبلی که در استان اتفاق افتاد، نقش سدهای استان در کنترل سیلاب انکارنشدنی و چشمگیر بود به طوری که با شروع آبگیری سد کلقان، علی رغم اینکه هنوز کامل نشده بود توانست حجم عظیمی از سیل به ظرفیت 20 میلیون متر مکعب آب را در پشت خود نگه دارد و نظیر این اقدام در سد آیدوغموش و سهند نیز برای کنترل سیلاب انجام گرفت.

یادآور می‌شود، پیش از مصاحبه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، تعدادی از فعالان رسانه ای تبریز از عملیات آزاد سازی رودخانه مهرانه رود بازدید کردند و توضیحات لازم توسط مهندس جلیل زاده معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای به آنان ارائه شد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

    شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات