رییس سازمان: هزینه ای که در بخش HSE برای ایمنی در کارگاه ها و پروژه ها می شود در واقع نوعی سرمایه گذاری است که سود و بهره آن غیر قابل انکار است

رییس سازمان: هزینه ای که در بخش HSE برای ایمنی در کارگاه ها و پروژه ها می شود در واقع نوعی سرمایه گذاری است که سود و بهره آن غیر قابل انکار است
همایش مسوول ایمنی چهارشنبه یکم آبان ماه با حضور رییس سازمان و مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با استقبال زیاد مهندسان در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه گلستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی در این همایش حسین ویزواری رییس سازمان گفت : صنعت ساختمان به عنوان یکی از صنایع مهم و مادر از جایگاه ویژه ای برخوردار است وی با اشاره به اینکه از ۲۰ هزار حوادث ناشی از کار در ایران بطور سالانه، ۱۰ هزار آن در بخش ساختمان روی می دهد به اهمیت HSE اشاره کرد و بیان داشت: هزینه ای که در بخش HSE برای ایمنی در کارگاه ها و پروژه ها می شود در واقع نوعی سرمایه گذاری است که سود و بهره آن غیر قابل انکار است .
وی خاطر نشان کرد اهمیت بحث HSE به اندازه ای است که مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان بطور خاص به این موضوع می پردازد.
رییس هیات مدیره سازمان اذعان داشت نظام مهندسی ساختمان به عنوان سازمانی مردم نهاد، کنترل خدمات مهندسی با نگاه فرهنگ سازی، ترویج و کمک به دولت را به عنوان یکی از وظایف اصلی در نظر گرفته است.
وی افزود نیازمند فرهنگ سازی هستیم تا مدیران شهری و مراجع صدور پروانه باور داشته باشند که ایمنی یک ضرورت است و سرمایه گذاری در این زمینه یک اصل مهم و غیر قابل انکار است وی تاکید کرد: مدیران به گزارش مهندسان ناظر اهمیت دهند و به تکالیف قانونی خود نسبت به تعطیلی این گونه پروژه ها اقدام نمایند.
وی همچنین بیان داشت: افزایش دامنه نظارت و اعمال کنترل های لازم توسط مهندسان سبب کاهش تعداد حوادث ناشی از کار می شودکه البته اهمیت آگاهی کارگران در خصوص حق ایمنی محیط کار را نباید نادیده گرفت.
دکتر مازندرانی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش گفت: متاسفانه حوادث ناشی از کار در ایران بسیار بالاست، وی افزود میزان مرگ و میر حوادث ناشی از کار در بحث ساختمان سازی در جهان ۴۵% و در کشور ۳۵% و در استان ۵۷% می باشد که طبق این آمار ما جز استان ها پر خطر محسوب می شویم.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی بحث ایمنی افزود: سالانه هزینه های زیادی برای حوادث ناشی از کار و بیماری های شغلی می شود که اگر این هزینه در بحث آموزش، تجهیز و پیشگیری، سرمایه گذاری شود بسیار موثر می باشد.
مازندرانی بیان داشت، طبق هماهنگی های بعمل آمده با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مرکز حفاظت ایمنی و بهداشت کار کشور و طبق تفاهم نامه منعقده پنج جانبه با سازمان نظام مهندسی استان،  استانداری ، اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل فنی و حرفه ای گلستان ،تنها استان کشور هستیم که برای هر ساختمان در حال ساخت یک ناظر ایمنی و مسوول ایمنی در نظر گرفته می شود.
وی اذعان داشت: امر ساخت و ساز باید توسط افراد متخصص انجام شود، متاسفانه بعضی افراد برای سود آوری بیشتر در امر ساخت و ساز حداقل های ایمنی را رعایت نمی کنند و توجه به سود و درآمد بیشتر باعث می شود تا بحث ایمنی و سلامت افراد نادیده گرفته شود.
مازندرانی با تاکید بر اینکه برای تشکیل انجمن صنفی تخصصی مسوول ایمنی آمادگی کامل داریم بیان داشت: تشکیل چنین انجمنی باید با حضور افراد متخصص و آگاه باشد.
مازندرانی گفت : برای بحث بیمه و تامین امنیت شغلی مسوولان ایمنی و افرادی که در امر ساخت و ساز کار می کنند با همکاری تامین اجتماعی و فنی حرفه ای در حال انجام پیگیری های لازم هستیم. وی در پایان خاطر نشان کرد در سال ۹۸ تعداد ۲۲۰۰ کارگر ساختمانی تحت آموزش های لازم قرار گرفتند، اظهار امیدواری کرد برگزاری چنین سمینارهایی سبب کاهش حوادث ناشی از کار گردد.
سلمان طوسی خورشیدی رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان استان در این همایش گفت: ایمنی یکی از مهمترین زیرساخت برای توسعه کشور می باشد. وی افزود: پایین بودن ایمنی در کشور، ضریب رشد اقتصادی را کاهش می دهد. طوسی خورشیدی با اشاره به اینکه پیشگیری از بیماری های ناشی از حوادث کار و بهداشت شغلی نیازمند برنامه ریزی دقیق است، افزود: امیدواریم با اجرای چنین سمینارهایی بتوانیم حوادث ناشی از کار را کاهش دهیم.
رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان استان ضمن تاکید بر آموزش مهندسان در این راستا گفت: قطعا رعایت مسائل ایمنی در سطوح مختلف نیاز به آموزش مدیران پروژه ها و سرپرستان کارگاه و مسوولین ایمنی پروژ ها دارد.
وی بیان داشت: با آشنا کردن و آموزش دادن صاحبکاران با وظایف کارفرمایی و اهمیت تامین ایمنی در کارگاهها قبل ار صدور پروانه ساختمانی و الزام آنان به واگذاری عملیات اجرایی توسط سازندگان ذیصلاح و همچنین الزام بر حضور مسوولان ایمنی در تمامی پروژه ها می توان حوادث ناشی از کار را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

در ادامه همایش ، کارگاه آموزشی و ارائه نکات فنی و تخصصی مختص مسوولین ایمنی برگزار شد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان یک انجمن در شهر گرگان می باشد

      نظرات