کاهش تدریجی خروجی سدهای خوزستان

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به بیلان منفی سدهای استان در یک ماه اخیر، گفت: خروجی سدهای خوزستان تا زمان آغاز کشت پاییزه کاهش تدریجی خواهد داشت.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، "داریوش بهارلویی" اظهار داشت: بیلان منابع و مصارف تمامی سدهای استان در یک ماه اول سال آبی جاری منفی بوده، به این معنی که میزان خروجی بیش از ورودی آب است بر همین اساس خروجی سدها کاهش یافته و این روند کاهشی تا زمان آغاز کشت پاییزه که مصارف کشاورزی در پایین دست افزایش می‌یابد، ادامه خواهد داشت.

وی افزود: برنامه ریزی منابع آب برای ۲ سناریوی تحقق و یا عدم تحقق بارشها انجام می‌شود، بنابراین باید همزمان با بسیج برای مقابله با سیل، در حفظ ذخایر آبی هم احتیاط کنیم.

بهارلویی تاکید کرد: انتظار است تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌ها تمهیدات و اقدامات خود را برای شرایط مختلف تسریع کنند زیرا نه تنها سیلاب بلکه شرایط مختلفی ممکن است در منابع آبی به وقوع بپیوندد.

وی گفت: آخرین گزارش مرکز اقلیم شناسی کشور برای ماه‌های آینده کاهش بارندگی‌ها را به ویژه در جنوب غرب، پیش‌بینی کرده است که به یقین خوزستان و مناطقی از حوضه‌های آبریز را شامل می‌شود، بنابراین نباید فقط به سیلاب‌ها فکر کرد، بلکه به لحاظ فنی رعایت شرایط احتیاط و مراقبت از منابع آبی موجود اهمیت دارد.

بهارلویی اضافه کرد: با توجه به اینکه کشت تابستانه در اغلب زمین‌های کشاورزی خوزستان شلتوک بوده، کشت پاییزه با تاخیر و از دهه سوم آبان به بعد آغاز می‌شود که تا آن زمان مزارع نیاز آبی نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه بارندگی روزهای اخیر در ورودی سدهای خوزستان تاثیر چندانی نداشته، اظهار داشت: بارش‌های اولیه به صورت معمول رواناب زیادی تولید نمی‌کند، از سوی دیگر سدهای خوزستان ۸.۷ میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی دارند که حجم کافی برای این ورودی‌ها محسوب می‌شود.

بهارلویی خاطرنشان کرد: سدها و رودخانه‌های استان در شرایط پایدار هستند و خطری از لحاظ سدها پایین دست را تهدید نمی‌کند.

وی یکی دیگر از دلایل کاهش خروجی سدها را بارش‌های شدید در پایین دست عنوان کرد و افزود: این مساله از تداخل جریان خروجی آب سدها و رواناب حاصل از بارندگی در صورت وقوع جلوگیری به عمل آورده و ریسک خطرپذیری در منطقه را کاهش می‌دهد.

به گفته وی در حال حاضر خروجی سد کرخه ۱۵۰ مترمکعب درثانیه، سد گتوند (کارون) ۳۵۰ مترمکعب درثانیه، سد دز ۲۰۰ مترمکعب درثانیه و سد مارون ۲۵ مترمکعب درثانیه است.

بهارلویی ادامه داد: کاهش تدریجی خروجی سدها بستگی به شرایط هر منطقه اعم از نیاز پایین دست و میزان بارندگیها دارد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین با بیان اینکه بیشترین میزان بارش‌ها از شنبه تا دوشنبه و در شمال و شمال شرق استان پیش‌بینی شده، گفت: به طور متوسط نزدیک به ۳۰ درصد از کل بارش سال در پاییز رخ می‌دهد که مهر کمترین سهم و آذر ماه بیشترین سهم بارشی را دارد، در همین حال متوسط سهم رواناب ورودی به سدهای استان در پاییز حدود ۱۵ درصد از کل سال است.

وی افزود: ماه‌های آذر و دی پرباران ترین ماه‌های سال هستند و ماه‌های اسفند تا اردیبهشت ۵۰ درصد رواناب سالانه را به خود اختصاص می‌دهند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات