بالانس روتور ژنراتور واحد ۳۰۵ مگاواتی به‌دست متخصصان نیروگاه رامین اهواز

بالانس روتور ژنراتور واحد ۳۰۵ مگاواتی به‌دست متخصصان نیروگاه رامین اهواز

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، ناصر محمدی مدیرعامل این نیروگاه  با اعلام این خبر گفت: توربو ژنراتور ۳۰۵ و ۳۱۵ مگاواتی نیروگاه رامین از پیچیده ترین و حساس ترین تجهیزات نیروگاهی می باشند که بهره برداری، نگهداری، تعمیرات و عملیات های فنی مهندسی آنها نیز نیازمند تجربه و دانش فنی بالایی است.
وی اعتماد به تجربه و دانش تلاشگران نیروگاه رامین و عدم وابستگی به کارشناسان خارجی بویژه کشور سازنده را مهم‌ترین رویکرد نیروگاه رامین طی سالهای اخیر دانست.
محمدی با تاکید بر تداوم این رویکرد و تحقق کامل وابستگی در ساخت و تعمیر تجهیزات نیروگاهی به نقش ژنراتور در فرایند تولید انرژی پرداخت و افزود:
بالانس ژنراتور واحدهای نیروگاه  همواره از چالش های فنی و مهم نیروگاه بوده و خرسندیم دانش و تجربه کارکنان نیروگاه رامین باعث گردید تا شاهد اجرای این عملیات تخصصی برای اولین بار در تاریخ 40 ساله نیروگاه رامین باشیم.
غلامرضا چرخاب ساززاده سرپرست معاونت مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه رامین نیز اظهار داشت: ویبریشن همچون سیستم قلب انسان ضربان یک سیستم دوار است که باید از لرزش و ارتعاش نرمال برخوردار باشد و در صورتی که از حد مجاز خارج شود باعث چالش‌های جدی در سیستم توربو ژنراتور می‌شود. وی حد استاندارد ویبریشن ژنراتورهای نیروگاه رامین را کمتر از ۴ میلیمتر برثانیه عنوان نمود.
چرخاب ساززاده گفت: با اجرای تعمیرات اساسی واحد شماره ۴ که در اوایل سال جاری به اتمام رسید به دلیل تعمیر و تعویض بسیاری از قطعات و تجهیزات توربین و ژنراتور، بطورطبیعی ژنراتور دچار تغییرات جزئی شده بود که با توجه به آغاز فصل گرما و لزوم در مدار قرار داشتن این واحد نیروگاهی جهت پایداری روند تولید برق و خدمت رسانی مستمر به مردم در تابستان فرصت بالانس و رفع این چالش فنی را نداشتیم. وی با اشاره به  اینکه میزان ارتعاشات این تجهیز مهم  جهت بهره برداری کوتاه بویژه در پیک قابل قبول بوده گفت: باپایان فصل تابستان وکاهش مصرف انرژی برق و  فشار بر شبکه سراسری تصمیم به بالانس روتور ژنراتور توربین واحد۳۰۵ مگاواتی شماره ۴ در تعمیرات میان‌دوره ای نمودیم.
چرخاب ساززاده افزود: جهت رفع بالانس روتور با شرکت روسی سازنده این توربین و شرکت های توانمند داخلی مکاتبه و مذاکره نمودیم که از نظر فنی، زمان اجرای پروژه و همچنین به دلیل هزینه بالا و مهمتر از همه عدم تضمین سطح اجرای عملیات از سوی پیمانکاران  به توافق نرسیدیم.
وی گفت: تجربه موفق متخصصان نیروگاه رامین در بالانس سایر تجهیزات نیروگاه همچنین FD.FAN و ID.FAN ، پمپ ها و سایر تجهیزات ما را بر آن داشت تا گام بزرگتر و مهمتری را برداریم و با تشکیل کارگروه تخصصی توانستیم بدون حضور کارشناسان داخلی و خارجی برای اولین بار موفق به بالانس روتور ژنراتور  یک واحد ۳۰۵ مگاواتی شویم.
رستم اشرف پور سرپرست گروه  مهندسی مکانیک نیروگاه رامین نیز به فرآیند اجرایی عملیات پرداخت و اظهار داشت: این عملیات با همکاری و همفکری کارگروه‌های بهره برداری، تعمیرات و کارگروه بالانس صورت گرفت.
وی گفت: گروه تعمیرات وظیفه مهیا نمودن شرایط بالانس ، باز و بستن نقاط و مسیرها، تهیه و ساخت وزنه های خاص و نصب آنها در محل را به عهده داشت.
اشرف پور آماده سازی ، راه اندازی و توقف های برنامه ریزی شده و تخصصی را مهمترین وظیفه کارگروه بهره برداری و همچنین داده پردازی، تحلیل و اجرای عملیات بالانس ژنراتور را مهمترین وظیفه کارگاه بالانس عنوان نمود.
وی در تشریح فنی این عملیات گفت : در ابتدای عملیات اقدام به اندازه گیری اولیه ارتعاشات توربین، محاسبه تحلیل وزن های مختلف، آزمایش و انتخاب صفحه و سپس با تغییر مقادیر جرم و اندازه گیری مقادیر ارتعاش، زوایای فاز و تحلیل نرم افزاری با کمترین تعداد دور دادن( RVN )  این ژنراتور را بالانس و ارتعاش آن را محدوده مجاز و استاندارد کارخانه سازنده رساندیم.
وی میزان ویبره این روتور پس از اجرای این عملیات را ۳ میلی متر بر ثانیه در فعالیت با بار ۲۸۰ مگاوات عنوان نمود و عملکرد مطلوب این ژنراتور طبق استاندارد و عدم ویبره این تجهیز حساس نیروگاهی را از نتایج اجرای این عملیات توسط کارکنان تلاشگر نیروگاه رامین برشمرد.
اشرف پور در ادامه ضمن تقدیر از اعتماد مدیران نیروگاه به تیم تخصصی این عملیات از تلاش و همت تیم عملیات که با مدیریت محمدعلی براتوند کارشناس پایش وضعیت نیروگاه اجرا شده بود تقدیر نمود و اظهار داشت: تجربه این اعتماد و تکیه بر متخصصین و کارشناسان داخلی فصل نوینی در عرصه صنعت برق به ویژه صنعت نیروگاهی رقم زد که امیدواریم این روند بعنوان الگویی متفاوت در صنعت نیروگاهی کشور گسترش یابد.
لازم به ذکر است پیش از این  عملیات حساس بالانس یاتاقان های ژنراتور وتوربین همه واحدهای نیروگاه رامین عمدتا توسط تیم های فنی خارجی ازکشور سازنده انجام می گرفت.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات