کوچ پرندگان مهاجر به استان هرمزگان آغاز شد

کوچ پرندگان مهاجر به استان هرمزگان آغاز شد


مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در نیمه دوم امسال هزاران پرنده شامل ۹۰ گونه آبزی، کنارآبزی و شکاری به این استان مهاجرت کردند و از ۵۵۵ گونه پرنده ثبت شده در کشور ۳۷۲ گونه به صورت بومی و مهاجر مشاهده شده است.

حبیب مسیحی تازیانی گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی هرمزگان، شاهد مهاجرت گونه‌های متفاوت و نادر از مسیرهای مختلف هستیم که از اواخر زمستان با شروع فصل گرما پرندگان مهاجر در قالب گروه‌ها از زیستگاه‌های استان به سمت مناطق شمالی کوچ می‌کنند.

وی اظهار داشت: هرمزگان با تاثیرپذیری از سه قلمرو جغرافیایی، قرار گرفتن در باریک‌ترین قسمت سواحل شمال و جنوب خلیج فارس و دریای عمان و وجود زیستگاه‌های متنوع از جمله دشتی،باغی، کوهستانی، جنگلهای حرا، سواحل جزرومدی و جزایر، میزبان بیش از ۳۰۰ گونه از پرندگان خشکزی، آبزی و کنارآبزی در فصل‌های سال برای زادآوری، زمستان گذرانی و یا مهاجر عبوری است.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان با اشاره به اینکه امنیت زیستگاه مهمترین عوامل حضور گونه‌های جانوری در محیط زیست به شمارمی‌رود اضافه کرد: تغییرات آب و هوایی، توسعه ناپایدار، خسارت زیستگاه، نشت و ریزش مواد نفتی دردریا، ورودگونه های غیربومی مهاجم، تولید سوخت و توسعه زمین‌های کشاورزی، توربین‌های بادی، دکل های مخابراتی،ساختمان‌های بلند و پنجره ها،آلودگی نوری وخطوط انتقال نیرو از عوامل تهدید در روند زندگی و مهاجرت پرندگان است.

مسیحی تصریح کرد: سال ۹۷ تعداد کل پرندگان آبزی و کنارآبزی شمارش شده طی ۲۳ سایت سرشماری در سواحل و تالاب‌های هرمزگان، بیش از ۱۲۱ هزار قطعه از ۶۸ گونه بوده است.

وی ادامه داد: ترجیح زیستگاهی پرندگان بستگی به گونه‌های متفاوت دارد  به طوری که برخی از آنان تالاب های آب شیرین، سواحل شنی، گلی و یا صخره ای و بعضی دیگر جنگل‌های مانگرو را ترجیح می دهند.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان یادآور شد: در تابستان با مهاجرت به عرض‌های شمالی، ممکن است با توجه به پتانسیل‌های زیستگاهی منطقه، ترجیح متفاوتی داشته باشند و انواع پرندگانی که در جنگل های مانگرو جنوب کشور زمستان گذرانی می کنند با شروع فصل گرما و مهاجرت به عرض های جغرافیایی شمالی نوع دیگری از زیستگاه آبی را انتخاب می‌کنند.

مسیحی ابراز داشت: اداره کل محیط زیست هرمزگان نیز باهدف حمایت از گونه‌های پرندگان مهاجر برنامه‌هایی شامل،گشت زنی در تالاب‌ها و سواحل برای جلوگیری از شکار، بازگرداندن پرندگان آسیب دیده به زیستگاه‌های طبیعی، سرشماری سالیانه همگام با سراسر دنیا و کشور در ماه ژانویه میلادی،آموزش کارکنان اجرایی، دانش آموزان و معلمان و برگزاری کارگاه‌های پرنده بینی را اجرا می‌کند.

استان هرمزگان با دارا بودن افزون‌ بر ۲ هزار کیلومتر نوار ساحلی (با احتساب جزایر) و زیستگاه‌های تالابی برای پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی بسیار مطلوب است و این پرندگان در اکوسیستم‌هایی شامل، سواحل شنی، پهنه های وسیع گلی، تالاب های بین جزر و مدی و جنگل‌های مانگرو فرود می‌آیند.

جنگل های مانگرو حاصل‌خیز بوده و از نظر تنوع زیستی یکی از کانون‌های مهم به شمار می رود که تامین کننده شرایط زیستگاهی برای مهمترین پرندگان آبزی است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات