پیشرفت 90 درصدی نوسازی تصفیه‌خانه فاضلاب شماره 2 قم

پیشرفت 90 درصدی نوسازی تصفیه‌خانه فاضلاب شماره 2 قم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، " محسن بهشتی" از مراحل بازسازی و نوسازی تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو قم شامل احداث حوضچه‌های لجن گیر، آشغالگیر، مهندسی اولیه ایستگاه‌های پمپاژ لجن، مراحل لایروبی حوضچه‌های هوادهی، بازسازی تأسیسات کلرزن و نیز احداث سیستم زهکشی، تأسیسات برق و الکترومکانیکال بازدید کرد و از نزدیک در جریان مراحل پیشرفت این پروژه قرار گرفت .
وی پس از این بازدید در نشستی با حضور مدیرعامل و مدیران شرکت آب و فاضلاب در سخنانی با قدردانی از فعالیت‌های عمرانی آبفای استان گفت: شرکت آب و فاضلاب یکی از دستگاه‌های فعال استان به شمار می‌رود که در زمینه فعالیت‌های خود به صورت علمی و تخصصی کار می‌کند .
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم با ابراز خرسندی از بازسازی تصفیه‌خانه شماره دو قم اظهار داشت: استفاده مجدد از ظرفیتی که به هر دلیل از دسترس خارج بوده، اقدام مثبتی است که امیدوارم هر چه زودتر شاهد بهره‌برداری از آن باشیم .
وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در خصوص تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان خاطرنشان کرد: در زمینه‌های کارشناسی، جانمایی و نحوه اجرای پروژه به جمع‌بندی مناسبی رسیدیم و برای تأمین منابع آن نیز همه استان باید دست به دست هم دهیم .
بهشتی بر لزوم برنامه‌ریزی برای استفاده از پساب این تصفیه‌خانه نیز تأکید کرد و ابراز داشت: با توجه به اینکه شهرداری بیشترین بهره‌بردار از پساب است باید برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد تا همزمان با آغاز احداث تصفیه‌خانه، خط انتقال و شبکه‌های لازم برای آن اجرا شود .
وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان در بحث‌های تخصصی در شرایط مناسبی قرار دارد، گفت: در بحث تأمین آب شرب خوشبختانه استان مشکلی خاصی ندارد و حتی شهرهای پیرامونی و روستا هم با بهره‌مندی از آب سر شاخه‌های دز با مشکلات کمتری مواجه هستند .
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم با اشاره به اینکه شبکه‌های فاضلاب در سطح شهر هر سال توسعه می‌یابد، یادآور شد: با احداث تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان نیز تا سال‌های آینده بحث تنش اجتماعی در حوزه فاضلاب نخواهیم داشت .
وی همچنین فعالیت‌های صورت گرفته در شرکت آب و فاضلاب در خصوص استفاده از انرژی خورشیدی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: آبفای استان می‌تواند در این زمینه الگوی مناسبی باشد تا این فرهنگ در تمام دستگاه‌های استان نهادینه شود .

8
میلیون مترمکعب آب شرب برای فضای سبز
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نیز در این نشست به ارائه گزارشی از عملیات نوسازی، بازسازی و تکمیل تصفیه‌خانه شماره دو فاضلاب قم پرداخت و با اشاره به پیشرفت فیزیکی 90 درصدی این پروژه گفت: امیدواریم با به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های پیمانکاری و مشاوره‌ای استان تا دو ماه آینده شاهد بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه باشیم .
"علی جان صادق‌پور" با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه شماره دو فاضلاب قم حدود 4 سال خارج از مدار بهره‌برداری بوده است، خاطرنشان کرد: در مجموع عملیات بازسازی و نوسازی این تصفیه‌خانه با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان انجام می‌شود .
وی همچنین با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص واگذاری پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر قم اظهار داشت: در این زمینه با حمایت‌های استان، گفتمان خوبی ایجاد شده هرچند هنوز نتیجه نهایی محقق نشده است .
صادق‌پور با بیان اینکه طبق برآوردها شهرداری سالانه 8 میلیون مترمکعب از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند، به هزینه‌های سنگین تصفیه و انتقال آب شرب به شهر اشاره و خاطرنشان کرد: آبیاری فضای سبز با آب شرب برخلاف اقتصاد مقاومتی است و هزینه سنگینی را به کشور وارد می‌کند .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه با جایگزینی پساب به جای آب شرب، بخشی از مشکلات تأمین آب استان نیز برطرف می‌شود، گفت: با تجربیاتی که داریم و با همکاری شهرداری و حمایت استانداری کارهای بزرگی می‌توانیم در این حوزه انجام دهیم.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات